افتتاح «دفتر همکاری آموزشی شاخه کاردانش در شهرک‌ صنعتی» در مازندران

تهران (پانا) - دفتر «همکاری آموزشی آموزش و پرورش شاخه کاردانش در شهرک‌ صنعتی» مازندران، باحضور مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش در آمل افتتاح شد.

کد مطلب: ۸۶۹۵۷۳
لینک کوتاه کپی شد
افتتاح «دفتر همکاری آموزشی شاخه کاردانش در شهرک‌ صنعتی» در مازندران

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، براساس تفاهمنامه وزارت آموزش و پرورش و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای افزایش ارتباط میان هنرستان‌ها و صنایع، 4 استان کرمان، یزد، خراسان رضوی و مازندران به صورت پایلوت برای گشایش دفتر همکاری آموزشی شاخه کاردانش در شهرک صنعتی انتخاب شدند.

در ذیل افتتاح این دفتر در شهرک صنعتی آمل، هنرستان کاردانش شرکت فولادین ذوب آمل موسوم به «فذا» نیز در آمل افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت. این هنرستان غیردولتی دارای 2 رشته تعمیرات ابزار دقیق و مکانیک صنایع و اکنون 30 دانش‌آموز است که در 2 هزار متر مربع و 10 کلاس تأسیس شد.

مدیرکل کاردانش وزارت آموزش و پرورش در مراسم افتتاح این هنرستان به ضرورت توسعه آموزش‌های کاردانش اشاره کرد و گفت: «استفاده از ظرفیت‌های برون سپاری با مشارکت بخش‌های دولتی و خصوصی بسیار ضروری است. آموزش‌های مهارتی در هنرستان‌های کاردانش با توجه به تولیدی کردن هنرستان‌ها می‌تواند بر روحیه کار و تولید در سال حمایت از کالای ایرانی تأثیر بسیار مثبتی داشته باشد.»

«سید مصطفی آذرکیش» به امضای تفاهم‌نامه مشترک بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت صنعت، معدن و تجارت و ابلاغ مصوبات همکاری بین حوزه‌‌های ذیربط در استان‌ها اشاره کرد و افزود: «برای تحقق سیاست‌‌های اقتصاد مقاومتی، حمایت از کالای ایرانی و تأکید رئیس جمهور بر توسعه آموزش‌‌های مهارتی و و ورود جوانان به بازار کار با امضای این تفاهم‌‌نامه برنامه‌‌های عملیاتی آن در حال پیگیری است.»

او به نقشی که هنرستان‌‌ها در تحقق شعار سال دارند اشاره کرد و ادامه داد: «نیروی انسانی ماهر و کارآمد در متناسب‌ سازی کردن آموزش‌‌ها در هنرستان‌‌ها با نیاز بازار کار نقش کلیدی دارد و از آن جایی که بیشترین تعداد رشته‌‌ها در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در زمینه صنعت است،‌ این نشان از اهمیت و جایگاه این آموزش‌‌ها برای تربیت نیروی کار ماهر دارد.»

آذرکیش به آیین افتتاح دفتر همکاری آموزشی شاخه کار و دانش و شهرک‌‌های صنعتی کشور در آمل، اشاره کرد و گفت: «یکی از اولویت‌‌های ما در دفتر آموزش‌‌های کاردانش انطباق آموزش‌های مهارتی با نیاز بازار کار است. تلاش ما این است که دانش‌‌آموزان در محیط‌های واقعی کار قرار گیرند. متأسفانه بسیاری از نیروهایی که در موسسات و شرکت‌های تولیدی و خدماتی جذب می‌‌شوند، مهارت‌ های لازم را ندارند و باید دوره عملی ببینند.»

مدیرکل دفتر آموزش‌ دوره دوم متوسطه کاردانش وزارت آموزش و پرورش همچنین گفت: «بیش از 95 درصد دانش‌‌آموزانی که در شهرک‌‌های صنعتی آموزش می‌‌بینند جذب آن واحد یا واحدهای مشابه دیگر می‌‌شوند. از این رو باید نیازسنجی بازار کار انجام شود و به کمک آموزش ‌و ‌پرورش و دیگر سازمان‌‌ها خروجی آن‌ها اشتغال‌زایی باشد.»

او گفت: «در کشور 930 هزار هنرجو در 7100 هنرستان فنی و حرفه‌ای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند که استان مازندران از میانگین کشوری رتبه بالایی دارد، تربیت نیروی کار ماهر دغدغه بسیاری از سازمان‌‌ها است که باید در زمان و دوره مناسب آن صورت گیرد. براساس برخی از آمارهای منتشر شده بیش از 73 درصد از شاغلان دارای مدرک دیپلم و پیش‌ دانشگاهی هستند و اغلب بیکاران را تحصیلکرده‌های دانشگاهی تشکیل می‌دهند.»

افتتاح شصتمین هنرستان غیردولتی فنی در مازندران

معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش مازندران نیز در این مراسم با بیان اینکه با تلاش مجموعه شرکت فولادین ذوب آمل شاهد افتتاح شصتمین هنرستان فنی غیردولتی استان و نخستین هنرستان جوار کارخانه در‌ مازندران هستیم، گفت: «خوشبختانه با کمک و حمایت‌های بخش خصوصی در تمام زمینه‌ها در بحث مدارس غیر دولتی رتبه دوم را در کشور داریم که 21 درصد مدارس استان مازندران در دست غیردولتی‌ها است.»

«اسفندیار نظری» گفت: «تمام سعی و تلاشمان این است که نیروهای تربیت کنیم که دارای خلاقیت و کارآفرین باشند، برای گسترش فرهنگ کارآفرینی ضرورت دارد تا فرهنگ، اخلاق، روابط انسانی، پژوهشی و کارآفرینی را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم. امروز افتخار این را داریم اعلام کنیم 80 درصد فارغ التحصیلان حوزه فنی وحرفه ای و کاردانش یا به دنبال کسب و کار شخصی هستند و یا جذب شهرک های صنعتی شدند.»

او افزود: «فارغ التحصیلان ما حداقل باید یک دوره یکساله کارآموزی را طی کنند اما دانش‌آموزان هنرستان‌ها می‌توانند به‌راحتی وارد بازار کار شوند، اکنون رشته‌های مکانیک صنایع و تعمیرات ابزار دقیق، مورد نیاز این شرکت است که فارغ التحصیلان هنرستان‌ در این دو رشته به طور مستقیم به سر کار می روند. همچنین کارخانه فولادین ذوب آمل نیازمند رشته‌های جدید است.»

او ادامه داد: «هرچه قدر بتوانیم بخش غیردولتی را ارتقاء بخشیم به سمتی می‌رویم که کارایی و اثربخشی بیشتری را در جامعه شاهد خواهیم بود و باید تقویت فنی و حرفه ای و مهارتی در دستور کار قرار گیرد، 44 هزار هنرجوی مازندرانی در هنرستان‌های فنی وحرفه ای و کاردانش استان تحصیل می‌کنند که از این تعداد 3 هزار و 274 هنرجو در 60 هنرستان غیردولتی مشغول به تحصیل هستند.»

معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش مازندران اضافه کرد: «امسال 40.5 درصد دانش‌آموزان پایه نهم به شاخه فنی وحرفه ای و کاردانش و 59.5 درصد دانش‌آموزان به شاخه نظری هدایت شده و در حال حاضر در پایه دهم مشغول به تحصیل هستند. اما سیاست آموزش و پرورش مازندران برای سال آینده افزایش آمار رشته‌های فنی وحرفه ای و کاردانش از 40.5 درصد به 45 درصد است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار