وزیر بهداشت: پروژه‌های ملی «پیوست سلامت» ندارند

وزیر بهداشت با بیان اینکه بحث اجتماعی شدن سلامت تاکید کرد: هر تصمیم و پروژه ملی باید یک پیوست سلامت داشته باشد، اما متاسفانه در حال حاضر در کشور پروژه‌های ملی پیوست سلامت ندارند.

کد مطلب: ۸۶۹۵۲۲
لینک کوتاه کپی شد
وزیر بهداشت: پروژه‌های ملی «پیوست سلامت» ندارند

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در اجلاس اجتماعی شدن سلامت کلان منطقه ۱۰ کشوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با تاکید بر اهمیت اجتماعی شدن سلامت گفت: پای نهادن در امور و مشاغلی که مرتبط با مردم، اجتماع و کارهای خیر است، انسان را ترغیب می‌کند تا در این امور گام برداشته و فعالیت کند و از این مسیر رضایتمندی مردم را جلب کند.

وی با اشاره به دهمین جلسه اجتماعی شدن سلامت در سطح کلان مناطق دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اظهار داشت: این جلسه، دهمین اجلاسی است که با موضوع اجتماعی شدن سلامت در سطح قطب‌ها در سراسر کشور برگزار می‌شود و می‌توان گفت که این جلسه، بسیار مهم است؛ چراکه جمعیت این قطب و مشکلات آنان، قابل قیاس با هیچ کدام از ۹ منطقه دیگر نیست. مضاف بر اینکه این کلان منطقه در پایتخت بوده و تقریبا تمام سیاست‌گذاری‌ها در این کلان منطقه انجام می‌شود. در عین حال آموزش‌های مناسب و موثر از این کلان منطقه به تمام کشور تسری پیدا می‌کند، بنابراین چنانچه در این کلان منطقه خوب عمل شود، برکات آن به تمام کشور تسری پیدا خواهد کرد.

وزیر بهداشت ضمن تشکر از استانداران و روسای دانشگاه‌ها در تمام استان‌ها که در گذاشتن سنگ بنای این کار کمک کرده و با پشتکار این موضوع را دنبال کردند، ‌تصریح کرد: تا جایی که امروز شاهد هستیم که آخرین حلقه از این زنجیره در حال شکل‌گیری است و امیدواریم حرکت در مسیر اجتماعی شدن سلامت پایدار بماند و این اقدامات نیز تداوم یابد.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه موضوع اجتماعی شدن سلامت از سایر ماموریت‌های وزارت بهداشت جدا نیست، خاطرنشان کرد: باید معاونت اجتماعی در تمام وزارتخانه‌ها شکل می‌گرفت و چنانچه معاونتی با این موضوع و عملکرد وجود نداشت، حداقل به موضوع به عنوان حوزه کاری نگاه می‌شد که اگر این اتفاق می‌افتاد، زحمت ما کمتر بود و بخشی از این وظایفی که روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و سایر دست‌اندرکاران حوزه اجتماعی شدن سلامت انجام می‌دهند، غیر از عملی کردن این هدف نیست.

وی با بیان اینکه در آینده باید بتوانیم بیش از آنچه تا امروز در مورد موضوع اجتماعی شدن سلامت در وزارت بهداشت مورد توجه قرار گرفته، از اثرات و برکات آن بهره‌مند شویم، ابراز داشت: هنوز بسیاری از افراد نسبت به این موضوع تردید دارند و برخی دیگر در وزارت بهداشت در این حوزه رقابت می‌کنند، اما این مسئله قابل مقایسه با سه چهار سال قبل نیست. تصور می کنم این موضوع تا میزان زیادی به رویکرد مدیران ارشد به ویژه روسای دانشگاه‌ها و معاونانی که انتخاب می‌کنند، بستگی دارد.

این عضو دولت تدبیر و امید با بیان اینکه اهمیت دادن به موضوع اجتماعی شدن سلامت در واقع احترام به نقش مردم در جهت سامان بخشیدن به اموری مانند سلامت جسمی و روحی آنها است، عنوان کرد: اینکه چه افرادی پرچمدار اقداماتی در زمینه اجتماعی شدن سلامت در کشور، در دانشگاه‌ها و در سطوح مدیریتی هستند، اهمیت زیادی دارد. جای خرسندی است که در اکثر دانشگاه‌ها معاونینی انتخاب شده‌اند که انگیزه زیادی داشته و اکثر آنها صاحب تجربه‌اند و ارزش اقدامات اجتماعی محور را می‌دانند. در عین حال معمولا برای انجام این نوع کارها در درجه اول نیاز به شناخت و همیت و در وهله بعدی، روحیه تعامل و فرصت و فضای لازم ایجاد کردن است.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه طبق گزارش‌های ارائه شده از عملکردها، خوشبختانه در موضوع اجتماعی شدن سلامت، موفقیت‌های نسبی داشته‌ایم، یادآور شد: معاونت اجتماعی راس قابل توجه و بدنه نحیفی دارد و این ساختار عمدا به این صورت دیده شده است؛ چراکه نیازی نیست حوزه اجتماعی برای خود میز، صندلی، دفتر و تشکیلات و اداره در دانشگاه‌ها و شهرستان‌ها داشته باشند، بلکه هدف ما فرهنگ‌سازی است تا بتوانیم از طریق سمن‌ها و تشکل‌های مردم‌‌‌‌‌نهاد، اجتماعی شدن سلامت را به بطن جامعه ببریم و چنانچه غیراز این باشد، نشان می‌دهد که کار ما صرفا از جنس ستادی بوده است.

وی ادامه داد: حوزه اجتماعی به بهداشت، درمان و دارو وابستگی زیادی دارد، اما قرار هم نیست این حوزه، کار سایر معاونت‌ها را انجام دهد، بلکه این حوزه‌ها به معاونت اجتماعی سفارش می‌دهند و سایر معاونت‌های وزارت بهداشت باید به عنوان بهترین نقطه اتکای خود از حوزه اجتماعی استفاده کنند. برای مثال، در بحث نظام ارجاع، معاونت بهداشت می‌تواند امکانات لجستیک و فیزیک کار را مهیا کند و بخشی که می‌تواند مردم را قانع کند و ارتباطات مناسب را فراهم کند، حوزه اجتماعی است، زیرا حوزه اجتماعی با رسانه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، آموزش و پرورش، دانشجویان، کسبه، روحانیت و به نوعی تمام اقشار جامعه در ارتباط است و به کمک تریبون‌های مختلف می‌تواند تولید محتوا کرده و مردم را قانع کند که اگر می‌خواهید به نظام سلامت کارآمد دست پیدا کنید، باید به نظام ارجاع بپیوندید و نظام ارجاع نیاز مبرم جامعه است وگرنه معاونت بهداشت فقط می‌تواند امکانات را فراهم کند و از طرفی با اجبار بیمه به مردم بگوید که به نظام ارجاع متصل شوند که این مسیر منطقی و درستی نیست.

وزیر بهداشت درخصوص وابستگی حوزه اجتماعی به بخش درمان نیز بیان کرد: بخشی از مراجعات مردم برای دریافت خدمات درمانی انتخاب مناسبی نیست؛ چراکه می‌توان با فرهنگ‌سازی و افزایش اطلاعات مردم، بخشی از مراجعات بی‌مورد آنها به پزشک را کم کرد. در بسیاری از موارد نیازی به مراجعه به پزشک نیست، بلکه مردم می‌توانند به بخش اجتماعی سلامت متصل شوند و از این طریق خدمات مورد نیاز خود را که به مداخلات غیرپزشکی مرتبط است، دریافت کنند.

قاضی‌زاده هاشمی خطاب به روسا و معاونان اجتماعی دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه ۱۰ کشوری گفت: از اینکه اجتماعی شدن سلامت را با جدیت آغاز کرده‌اید، صمیمانه سپاسگزارم و از شما می‌خواهم این مسیر را با جدیت ادامه دهید و برنامه‌ریزی‌ها، جلسات و هماهنگی‌ها به خوبی دنبال شود و از طرفی امیدوارم دولت قدر این اقدامات را بداند. اگر دولت قدر اجتماعی شدن سلامت را نداند، موفق نخواهیم بود. بخش عمده‌ای از کار ما در حوزه اجتماعی شدن سلامت با دولت و به ویژه بخش اداری آن است، اگر در وزارت کشور استاندار، شهرداران و فرمانداران با ما همکاری نکنند یا وزارت راه به سلامت مردم توجه کافی نداشته باشد یا آموزش و پرورش و وزارت جهاد کشاورزی به این حوزه کم‌‌‌‌‌‌‌توجهی کنند، ما موفق نخواهیم بود.

وی افزود: افزون بر وزارتخانه‌ها، بحث اجتماعی شدن سلامت به معاونت‌های ریاست‌‌‌‌‌‌‌جمهوری و شخص رییس‌‌‌‌جمهور به عنوان مسئول سلامت مردم بازمی‌گردد و امیدوارم سازمان برنامه و بودجه و همچنین بخش‌های مختلفی که تصمیمات آنها در سطح کلان کشور موثر هستند به حوزه اجتماعی شدن سلامت توجه کافی داشته باشند.

قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به اینکه خوشبختانه قوانین زیادی در حوزه اجتماعی شدن سلامت وجود دارد، اظهار داشت: از جمله این قوانین می‌توان به دستورات مقام معظم رهبری به صورت مکتوب، سند و در فرمایشات ایشان، تا مصوبات مجلس شورای اسلامی اشاره کرد که متاسفانه بسیاری از این قوانین بر روی زمین مانده است و باید اجرایی شوند.

وی با تاکید بر اینکه هر تصمیم و پروژه ملی باید یک پیوست سلامت داشته باشد، تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر در کشور پروژه های ملی پیوست سلامت ندارند. البته ما هنوز در مقدمه راه اجتماعی شدن سلامت هستیم. اگر بخواهیم کار ادامه پیدا کند باید به آن ایمان و باور داشته باشیم، زیرا با ایمان و باور کار به سرانجام می‌رسد و اسباب ماندگاری آن فراهم می‌شود.

وزیر بهداشت خطاب به روسا و معاونان اجتماعی دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه ۱۰ کشوری خاطرنشان کرد: نباید دانشگاه‌های علوم پزشکی در یک قطب با هم در حوزه اجتماعی رقابت کنند و مخصوصا در مقوله سمن‌ها و خیرین نیز نباید ناهماهنگی وجود داشته باشد بلکه باید فکر کنید که همگی یک ماموریت دارید. شما سه دانشگاه مهم علوم پزشکی کشور هستید و در برخی زمینه‌ها با یکدیگر رقابت دارید که این مساله مطلوب است و موجب ارتقای دانش و فناوری و پژوهش می‌شود، اما در حوزه اجتماعی شدن سلامت نباید با هم رقابت کنید.

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه رقابت در حوزه اجتماعی شدن سلامت برای دانشگاه‌های علوم پزشکی مخرب است، ابراز داشت: در این حوزه سهم تان را مشخص کنید و با تقسیم کار مناسبی پیش روید تا همراهان‌تان را بیشتر کنید. اگر سمن‌ها ببینند شما درگیر حاشیه شده‌اید از همکاری با شما منصرف می‌شوند. امیدواریم غیرمتعصبانه و با همیت بالا این کار ارزشمند را ادامه دهید. خدمت در حوزه اجتماعی و فرهنگی بازنشستگی ندارد و وقتی انسان درگیر فعالیت‌های اجتماعی شود تا آخرین لحظه زندگی به آن ادامه خواهد داد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار