وزیر کشور در یکصد و هشتمین جلسه شورای اجتماعی مطرح کرد:

تدوین پیوست رسانه ای-فرهنگی از سوی صداوسیما

برنامه ریزی برای فرهنگ سازی فضای مجازی

تهران (پانا) - وزیر کشور با اشاره به اینکه اکنون دیگر انحصار معنی ندارد، تاکید کرد: صداوسیما باید برنامه های ترکیبی و اثرگذار بسازد و در این راستا باید روح واحد را در همه ساختارها و قالبها جاری کند.

کد مطلب: ۸۶۹۵۱۳
لینک کوتاه کپی شد
تدوین پیوست رسانه ای-فرهنگی از سوی صداوسیما

به گزارش وزارت کشور، دکتر رحمانی فضلی در یکصد و هشتمین نشست شورای اجتماعی کشور که صبح امروز در محل وزارت کشور برگزار شد، گفت: در صداو سیما هم درک مشترک و هم همکاری و هماهنگی خوبی در همه حوزه های اجتماعی وجود دارد و مسیر کاملا مشخص است. امید داریم با این جلسات اقدامات بهتر و مناسبتری در مسیر هدفهای تعیین شدۀ سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه انتظار از صدا وسیما مانند انتظار از سینما نیست، گفت: جایگاه، موقعیت، جامعیت و فراگیری امتیاز ویژه ای به صداوسیما داده است. وقتی از سینما حرف می زنیم یعنی تولید فیلم ولی وقتی از صدا وسیما حرف می زنیم دایره گسترده ای از برنامه ها را در برمی‌گیرد و توقع بالایی از این سازمان وجود دارد. البته این توقعات به حق است و جایگاهی که برای صداوسیما تعیین شده است براساس همین حساسیت موضوع است.

وزیر کشور ادامه داد: صدا وسیما در حوزه های مفهومی و اثربخشی می تواند به خوبی در عرصه بین المللی رقابت کند، البته در همین حد و با همین بضاعت توفیقات خوبی هم در سینما و هم صدا وسیما کسب کرده ایم.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه اکنون عرصه انحصار شکسته شده است، افزود: وجود فضای مجازی و فعالیت ماهواره ها موجب شده تا مردم قدرت انتخاب داشته باشند و قدرت انتخاب یعنی مسئله انحصار جایی ندارد.

وی ادامه داد: صداوسیما تکلیف مشخصی دارد و باید برنامه های ترکیبی و اثرگذار را با برنامه ریزی دقیق تهیه کند. اما باید کاری کنیم که روح واحد در همه ساختارها و قالبها جاری باشد. روح واحد توجه به موضوعات اجتماعی در همه ابعاد چه از بعد سلبی و چه بعد ایجابی است یعنی در همه ساختارها فراگیر باشد و استمرار آن در طول زمان می تواند موجب جریان سازی خوبی شود.

وزیر کشور گفت: باید نشستهایی را ترتیب دهیم که از نظر فکری، معنا و مفهوم موضوعات اشتراک بیشتری با فرهیختگان و علمای این علم داشته باشیم. سازمان امور اجتماعی باید این موضوع را در برنامه های خود قرار دهد تا هم در قالب شورای اجتماعی چنین نشستهایی داشته باشیم و هم در خود صداوسیما نیز نشست های مشابه پیگیری شود.

رحمانی فضلی با اشاره به اینکه تلویزیون و سینما باید تجلی گاه الگوی مناسب و ارزشهای مطلوب باشد، گفت: بایستی پیوست اجتماعی و فرهنگی در حد سیاست ها و اهداف داشته باشیم که متولی این کار صداوسیما باشد و پس از تهیه این پیوست در جلسه ای به تصویب برسانیم. البته این به معنای همه کار نیست و مانع فعالیت دوستان و اظهارنظر دیگران نمی شود اما چارچوبها را مشخص می کند.

وی با اشاره به مبحث اولویت بندی گفت: هم اولویت بندی مخاطبان و هم طبقه بندی برنامه ها مهم است. برخی از برنامه ها برای بخشی از جامعه و گروه های سنی پایین نامناسب است که باید طبقه بندی و علامت گذاری شود همچنین زمان پخش برنامه ها نیز از این منظر باید اولویت بندی شود.

وزیر کشور تصریح کرد: صداوسیما در بخش آموزش می تواند با تهیه فیلم کوتاه، فتوکلیپ و انیمیشن کارهای خوبی انجام دهد که این موضوع شروع شده است. البته صداوسیما باید فضا را برای تولید برنامه ها از سوی دستگاهها و نهادهای مختلف در حوزه آگاهی بخشی و آموزش عمومی بازتر کند و در پخش این برنامه ها همکاری بیشتری کند.

وی افزود: در جشنواره های استانی و سینمایی باید موضوع اجتماعی را به عنوان یکی از معیارها و شاخص های جشنواره ها قرار دهیم و از سوی شورای اجتماعی کشور نیز می توانیم بهترین های این جشنواره ها را کمک و تشویق کنیم.

رحمانی فضلی اشاره کرد: باید قبول کنیم که فضای مجازی وارد زندگی ما شده است و نباید خود را در مقابل آن قرار دهیم. این موضوع را باید به عنوان واقعیت جامعه بپذیریم و نوع انطباق، تعامل و بهره برداری خود از این فضا مشخص کنیم. اکنون قطعا مراجعات به فضای مجازی بیش از صدا وسیما است این به معنی این نیست که کسانی که به صدا وسیما مراجعه می کنند با فضای مجازی قهرند یا برعکس بلکه در واقع فضای مجازی بخشی از نیاز و مطالبات جامعه است چراکه انسان تنوع طلب است. ضمن اینکه صداوسیما و ارشاد و نهادهای مختلف هم در این فضا فعالیت می کنند.

وی تاکید کرد: شورای اجتماعی و سازمان اجتماعی باید در این حوزه کار کنند. ما اگر بتوانیم جریان اجتماعی را به معنای همه مردم در حوزه عمومی وارد کنیم همه آمادگی دارند و می توانند کار کنند.

وزیر کشور افزود: بایستی برای بهره برداری از فضای مجازی در مسیر درست برنامه ریزی و برای استفاده درست از آن فرهنگ سازی کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار