با ترفندهای فروش لوازم خانگی ایرانی به نام برندهای خارجی آشنا شوید

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی: تنها با گارانتی معتبر خرید کنید

تهران (پانا) - در برخی از سایت‌ها و شبکه‌های مجازی این روزها اخباری منتشر شده است مبنی بر ا ینکه برخی سودجویان، لوازم خانگی تولیدشده در کارخانجات داخلی یا در زیرپله‌های تهران و سایر شهرها را راهی بازارهای مرزی می‌کنند و به اسم اجناس خارجی به چند برابر قیمت به مردم می فروشند.

کد مطلب: ۸۶۹۴۶۶
لینک کوتاه کپی شد
با ترفندهای فروش لوازم خانگی ایرانی به نام  برندهای خارجی آشنا شوید

انتشار این اخبار موجی از نگرانی را در میان مصرف‌کنندگان ایجاد کرده است. محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در این باره می‌گوید این تخلف‌ها گسترده نیست اما وجود دارد و تاکید می‌کند تنها راه کنترل آن این است که خریداران موقع خرید گارانتی کالا را دریافت کنند.

انتشار این اخبار حکایت از آن دارد که بازار لوازم خانگی علاوه بر آشفتگی قیمتی و افزایش 100 درصدی قیمت‌ها با تقلب و سوء استفاده نیز دست به گریبان است بنابراین مصرف‌کنندگان نرخ‌هایی را پرداخت می‌کنند که بالاتر از نرخ‌های واقعی آنها است.

برخی از کالاهایی که به صورت آماده به کشور وارد می‌شوند در بازار عرضه نمی‌شوند به طور مثال ظرفشویی و یخچال‌های ساید از جمله محصول‌هایی هستند که با کمبود عرضه مواجه‌اند و این بازار پس از ماه‌ها نابسامانی هنوز به آرامش نرسیده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، در گفت وگو با پانا اظهار کرد: هر فردی که در هرجای کشور کالایی خریداری می‌کند باید در فاکتور خریدش اعلام شود که این کالا را با کدام گارانتی دریافت کرده است و کدام شرکت قرار است که خدمات پس از فروش این کالا را به او ارایه دهد.

واردکنندگان شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات گارانتی را مشخص کنند

وی با بیان اینکه لوازم خانگی به دلیل حجیم بودن امکان واردات قاچاق کمتری دارد، گفت:‌ واردکنندگان مجاز باید مشخص کنند که کالا را براساس چه گارانتی ارایه می‌دهند.

طحان‌پور با بیان اینکه شعار «ایرانی، کالای ایرانی بخر» اکنون به ثمر نشسته است، گفت:‌ برخی از کالاهای ایرانی که درجه یک هستند و با استقبال مشتریان روبه‌رو هستند در یک اقدام بی‌اخلاقانه از سوی متقلبان با تعویض برچسب برند کالا به جای کالاهای خارجی با نام یا بی‌نام جازده می‌شوند و با قیمت‌های بسیار بالاتراز نرخ‌های واقعی به مصرف‌کنندگان به فروش می‌رسد.

سودجویان برخی تولیدات ایرانی را با برند ال‌جی به بازار عرضه می‌‌کنند

وی ادامه داد:‌ برخی از افراد سودجو کالای ایرانی را با برند ال جی عرضه می‌کنند و کیفیت این کالاها آنقدر خوب است که برای مشتری عادی یا حتی فروشگاه‌ها قابل تشخیص نباشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی عنوان کرد: کارت گارانتی و ضمانتنامه تنها فاکتوری است که نشان می‌دهد این کالا از چه مبدایی به کشور وارد شده است و خدمات پس از فروش آن را چه شرکت‌هایی ارائه می‌‌دهند.

وی اضافه کرد:‌ تولیدات برخی از تولیدکنندگان داخلی کپی‌بردای شده از برندهای مطرح خارجی است؛ به طور مثال برند دی پوینت از محصولات سامسونگ کپی‌برداری کرده است اما اتفاقی که می‌افتد این است که در یک حرکت غیراخلاقی افراد سودجو این محصولات را با تعویض برچسب برند به جای کالای کره‌ای و با قیمت‌هایی به مراتب بالاتر به فروش می‌رسانند و این درحالی است که تولیدکنندگان داخلی طی سال‌های اخیر تلاش زیادی برای تولید کیفی و افزایش سهم از بازار به انجام رسانده‌اند.

طحان‌پور خاطرنشان کرد: همچنین لباسشویی کرال پاکشوما به جای بوش و ال جی به مشتریان فروخته می‌شود. بنابراین این خطر وجود دارد که تولیدات درجه یک ایرانی با هدف کسب سود بیشتر به مصرف‌کنندگان به صورت جعلی با نام برندهای خارجی فروخته شود.

وی اضافه کرد:‌ این فضا موجب شده است تا به مردم اجحاف شود و کالاها با قیمت گران‌تری به دست مصرف‌کنندگان برسد.

طحان‌پور با بیان اینکه این تخلف‌ها خارج از فروشگاه‌های عرضه یا کارخانجات به وجود می‌ِآید تصریح کرد:‌ در کارگاههای زیرزمینی برچسب این کالاها تغییر می‌کند و اغلب در شهرستان‌ها به فروش می‌رسد.

با کد تلفن 918 کالای تقلبی را به جای واردات از بانه جا می‌زنند

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: برخی از افراد سودجو شماره تلفن‌هایی با کد 918 را خریداری کرده‌اند و با ارسال پیام مشتریان را ترغیب می‌کنند تا کالاهایی را که به اصطلاح از بانه وارد شده است، به مشتریان تحویل دهند.

تولیدکنندگان نتوانستند از فرصت گرانی ارز برای بهبود وضع تولید استفاده کنند

وی با بیان اینکه گرانی ارز برای لوازم خانگی فرصت مناسبی بوده است اما تولیدکنندگان نتوانستند از این فرصت به خوبی استفاده کنند، گفت: استفاده نکردن تولیدکنندگان از این فرصت‌ها موجب شده است تا دولت بحث مجددی را برای واردات لوازم خانگی مطرح کند.

طحان‌پور گفت: گرانی ارز میزان تولید کارخانه‌ها را کاهش داده است و سرویس‌های خدمات پس از فروش و تمامی مشاغل وابسته به آن با کاهش یا تعدیل نیرو مواجه هستند.

وی اضافه کرد:‌ اقتصاد دولتی و تصدی‌های گسترده‌ دولتی موجب شده است تا تصمیم‌های این بخش بر وضع تولید تاثیرگذار باشد. هنوز مشخص نیست در وضعی که تولید ظرفشویی در کشور وجود ندارد با چه هدفی واردات ظرفشویی و کولر گازی به کشور متوقف شده است.

لیست ممنوعیت‌های وارداتی بازنگری می‌شود

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از بازنگری در ممنوعیت‌های واردات لوازم خانگی به کشور خبر داد و افزود: قیمت لوازم خانگی حدود 100 درصد افزایش یافته است. گرایش مردم به تعمیر لوازم خانگی بیشتر شده است اما تعمیر نیز با کمبود قطعات مواجه است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار