مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل:

فعالان عرصه کتاب اردبیل تجلیل می‌شوند

اردبیل (پانا) - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل گفت: همزمان با گرامیداشت بیست و ششمین هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار از فعالان این عرصه در استان تجلیل می شود.

کد مطلب: ۸۶۹۴۵۳
لینک کوتاه کپی شد
فعالان عرصه کتاب اردبیل تجلیل می‌شوند

رباب عزیزخانی در جلسه هماهنگی برگزاری برنامه‌های هفته کتاب در اردبیل اظهار داشت: بیش از 10 رویداد فرهنگی در هفته گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار از 24 آبان تا اول آذرماه پیش‌بینی شده که از جمله تجلیل از اصحاب فرهنگ و فعالان عرصه کتاب در روز 30 آبان ماه است .

وی افزود : همزمان با 24 آبان ماه عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی پیش بینی شده و نیز تعدادی از فعالان فرهنگی و کتابداران در مراسم ملی این هفته که توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تهران برگزار می‌شود، مورد تجلیل قرار خواهند گرفت .

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های شاخص جلب مشارکت مردم برای اهدای کتاب است و در روز 27 آبان ماه، کتابخانه‌های عمومی به شایستگی میزبانی از اهداکنندگان کتاب و خیرین را برعهده خواهند داشت .

عزیزخانی گفت: در این هفته نشست‌های جمع‌خوانی کتاب، رونمایی از کتب، حضور در مدارس، حضور در کتابفروشی‌ها، غبارروبی مزار شهدا و تجلیل از کتابفروشان، غبارروبی از مزار شهدا، دیدار با مسئولان و حضور در نماز جمعه پیش بینی شده است .

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه‌های کتاب در محوطه و سالن‌های کتابخانه‌های عمومی استان بیان کرد: 77 باب کتابخانه عمومی و مشارکتی در این استان فعالیت می‌کنند که در یک سال گذشته ده‌ها رویداد فرهنگی با هدف ترویج فرهنگ مطالعه در این کتابخانه‌ها برگزار شده است .

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با بیان اینکه شعار هفته گرامیداشت کتاب، کتابخوانی و کتابدار «حال خوش خواندن» تعریف شده است، افزود: امسال برنامه‌های متنوعی برای ترویج فرهنگ مطالعه و جلب علاقه مندی اقشارمختلف تدارک دیده شده است .

وی کودکان و نوجوانان را جامعه هدف اصلی ترویج کتابخوانی در این استان دانست و اظهار کرد: ترویج کتاب و کتابخوانی در بین اقشار مختلف جامعه یکی از ضرورت‌های موجود است و در این میان،گروه کودک و نوجوان، جامعه هدف اصلی در نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی است .

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گفت: والدین و مدارس نقش تاثیرگذاری در ترویج فرهنگ مطالعه دارند و انتظار می‌رود با اجرای برنامه‌های تشویقی نسبت به ترویج فرهنگ مطالعه یاریگر ما باشند .

عزیزخانی با بیان اینکه مطالعه باید از سنین پایین فرهنگسازی شود و نقش مدارس در ترویج مطالعات غیر درسی اساسی و تاثیرگذار است، تصریح کرد: در واقع تربیت نسلی که مشتاق و علاقه مند به مطالعه است باید از خانواده ها و مدارس پایه‌ریزی شود .

وی بیان کرد: در عین حال باید خوراک مناسب کتابخوانی نیز در اختیار کودکان قرار گیرد و تحقق این مهم در اختیار نویسندگان بومی و فرهیختگان است .

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با تاکید بر ضرورت ترویج شادابی، امیدواری و دانش و آگاهی در کتب کودکان گفت: ما نیازمند ارائه کتب مناسب و متناسب با نیازهای روز کودک هستیم .

وی اظهار کرد: با ارائه آثار مناسب می‌توان از آسیب‌های اجتماعی پیرامون کودک نیز کاست و در مقابل سطح دانش و بینش وی را ارتقا داد .

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با اشاره به ضرورت همکاری و مشارکت رسانه‌ها در تربیت نسلی کتابخوان افزود: کتاب می‌تواند نقش موثری در شکل گیری مناسب و قاعده مند شخصیت فردی و اجتماعی کودک ایفا کند .

عزیزخانی با اشاره به آخرین اقدامات کتابخانه‌های عمومی در ترویج فرهنگ مطالعه در بین کودکان تصریح کرد: در سال‌های اخیر تلاش کردیم بخش کودک را در تمام کتابخانه‌های عمومی راه‌اندازی کنیم و با شاداب سازی این بخش‌ها و نیز تامین بیش از 81 هزار و 52 نسخه کتاب ویژه گروه سنی کودک و نوجوان، بخش کودک کتابخانه‌ها به یکی از بخش‌های پرمخاطب کتابخانه‌های تبدیل شده است .

وی در مورد مشارکت در برنامه‌های فرهنگی و ترویج مطالعه گفت: نشست کتابخوان در تمام کتابخانه‌های عمومی استان به صورت هفتگی برای گروه‌های سنی مختلف برگزار می شود .

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خواستار ارائه ایده‌های ترویج مطالعه در بین کودکان از سوی نهادهای فرهنگی و فرهیختگان شد و افزود: این اداره کل حامی ایده‌های خلاقانه خواهد بود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار