برطرف شدن مشکل آب شرب مهمترین مطالبه مردم خوی از رئیس جمهور است

ارومیه(پانا)-نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی گفت: برطرف شدن مشکل آب شرب با صادر کردن مجوز احداث سد غازان مهم‌ترین مطالبه مردم خوی از رئیس‌جمهور در سفر آتی وی به آذربایجان غربی است.

کد مطلب: ۸۶۹۴۱۷
لینک کوتاه کپی شد
برطرف شدن مشکل آب شرب مهمترین مطالبه مردم خوی از رئیس جمهور است

سید تقی کبیری درباره آخرین وضعیت پروژه احداث جاده خوی به قطور اظهار داشت: این جاده تا قبل از سال 96 جزء پروژه‌های ملی نبود اما بعدها با یک بودجه مشخصی در ردیف پروژه‌های ملی قرار گرفت و مطالعاتش نیز آغاز شد.

وی افزود: امسال مطالعات این جاده در 4 فاز شروع شده که یک مرحله آن تمام شده و 3 مرحله بعدی آن که دو قطعه جاده و یک قطعه تونل است در سفر رئیس‌جمهور کلنگ زنی می‌شود.

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی درباره دیگر مشخصات این پروژه گفت: مطالعات قطعه مربوطه به احداث تونل هم تمام شده و در مرحله مناقصه است و با تعریض آن به یک جاده ترانزیتی می‌تواند تبدیل شود.

کبیری اظهار داشت: بودجه‌ای که در سال 96 برای این پروژه تصویب شد یک هزار و 200 میلیارد ریال است اما در سال 97 به دلیل افزایش قیمت‌ها این بودجه تغییر کرده و اتمام آن به میزان تخصیص بودجه دولتی وابسته است، جاده خوی به قطور نزدیک‌ترین مرز ایران به ترکیه و اروپاست بنابراین لازم است دولت تخصیص بودجه این پروژه را در اولویت قرار دهد.

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بحران وضعیت آب این شهر گفت: شهرستان خوی جزء دشت‌های ممنوعه است و حتی آب شرب شهرستان هم در وضعیت بحرانی قرار دارد، درحالی‌که دو رودخانه پر آب "قطور" و "الند" را دارد اما متأسفانه هیچ سدی برای ذخیره سازی و مدیریت منابع آب ندارد و به شهر بی سد معروف است.

وی افزود: در حدود 20 سال قبل موضوع احداث سد غازان مطرح شده بود که مطالعات آن نیز انجام شد ولی 3 سال پیش احداث این سد منتفی شد اما طبق بررسی‌های جدید امکان اجرایی شدن این سد بازهم وجود دارد چراکه اگر 10 سال پیش مشکل فنی وجود داشت اکنون با تکنولوژی جدید می‌توان این پروژه را اجرایی کرد.

کبیری گفت: در سال 97 با تصویب اعتبار یک میلیارد و 500 تومانی مطالعات این سد از سوی سازمان برنامه‌وبودجه و وزارت نیرو موافقت شد و از 4 ماه پیش مطالعات آن نیز آغاز شده و به‌زودی به اتمام می‌رسد.

وی افزود: یکی از مطالبات جدی مردم خوی از مسئولان در سفر رئیس جمهور به آذربایجان غربی صدور مجوز احداث سد غازان است چراکه اگر این سد احداث شود بخش عظیمی از آب شرب شهرستان خوی تأمین می‌شود و حتی در حوزه آب کشاورزی و صنعت هم می‌تواند منشأ اثر باشد.

کبیری اظهار داشت: در گذشته قرار بود که آب مورد نیاز خوی از سد آغ چای چایپاره که حجم ذخیره آن 35 میلیون متر مکعب است تأمین شود اما با توجه به مشکلات جدی این منطقه در تأمین آب شرب و کشاورزی باید به دنبال آب جایگزین و مناسب نیز بود بنابراین اگر سد غازان اجرایی شود می‌توان از سد آغ چای، آب چایپاره را تأمین کرد و از سد غازان برای مصارف شهرستان خوی بهره برد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار