سرپرست سازمان پژوهش‌ در نشست جشنواره رشد خبر داد

3800 فیلم به جشنواره فیلم رشد ارسال شده است

تهران (پانا) - سرپرست سازمان پژوهش‌ و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست رسانه‌ای چهل وهشتمین جشنواره فیلم رشد از برخی مشکلات این جشنواره خصوصا در بخش برقراری ارتباط با مخاطبان سخن گفت.

کد مطلب: ۸۶۹۳۳۹
لینک کوتاه کپی شد
3800 فیلم به جشنواره فیلم رشد ارسال شده است

حیدر تورانی معاون وزیر آموزش و پرورش و سرپرست سازمان پژوهش‌ و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش و وحید نیکخواه آزاد دبیر جشنواره پیش از ظهر امروز دوشنبه 21 آبان 97 برگزار شد.

در این جلسه حیدر تورانی معاون وزیر آموزش و پرورش و سرپرست مرکز پژوهش‌های آموزش و پرورش و وحید نیکخواه آزاد دبیر جشنواره حضور دارند.

حیدر تورانی گفت: فیلم یکی از موثرترین رسانه‌هایی است که همواره مخاطب فراوانی دارد. ما در بخش تولید بسیار موفق بوده‌ایم اما در بخش برقراری ارتباط با مخاطب هنوز به آنچه ایده‌ال است نرسیده‌ایم.

او افزود: به بخش فیلم‌های خارجی، نیز توجه ویژه‌ای داریم؛ امسال سه هزار ۸۰۰ فیلم خارجی به جشنواره ارسال شده است که از این بین 208 فیلم مختلف در بخشهای مختلف جشنواره حضور دارند که فیلم های بخش دبستان که مناسب رده سنی کودکان دوبله می شوند و فیلم های بخش دانش‌آموزان متوسطه نیز زیر نویس می‌کنیم.

وی شعار جشنواره امسال فیلم رشد را «دانش در آینه تصویر» اعلام کرد و افزود: متأسفانه مدارس و خانواده‌ها همواره تمرکزشان بر کتب درسی محصلین‌شان است و یادگیری را فقط در خواندن کتاب‌های درسی می‌دانند در نتیجه قدرت رسانه و فیلم و مطالعات آزاد در نظر گرفته نمی‌شود

سرپرست سازمان آموزش و پژوهش وزارت آموزش و پرورش گفت: اما از مدارس خواستیم و از خانواده‌ها هم می‌خواهیم برای رشد فرزندانشان وقت بیشتری روی فیلم و کتاب بگذارند و قرار هم شده است مدارس ازین پس هفته‌ای دوساعت برنامه پخش فیلم بگذارند و از همین فیلم‌های جشنواره رشد استفاده کنند.

در ادامه وحید نیک خواه‌آزاد دبیر جشنواره گفت: این جشنواره قدیمی‌ترین جشنواره خاورمیانه است و بیشترین استقبال را در جشنواره‌های کشور دارد؛ برای مثال، سال گذشته 4 میلیون مخاطب داشت و پیش‌بینی امسال مان حدود 15 میلیون است.

همچنین افزود: این جشنواره طیف وسیعی مخاطب از کودک و خردسال تا افراد مُسن دارد. از دیگر نکات مهم این جشنواره «موضوعی» بودن آن است، که باید جنبه آموزشی داشته باشد.

وی بخش‌های بین المللی جشنواره را سه بخش داستانی، مستند و پویانمایی اعلام کرد و دو بخش ملی آن را بخش دانش‌آموزان فیلم‌ساز و معلمین و فرهنگیان فیلم‌ساز معرفی کرد.

نیک‌خواه ادامه داد: همین‌طور فیلم «توران خانم» ساخته رخشان بنی اعتماد و مجتبی میرتهماسب در این جشنواره اکران خواهد شد که هم از لحاظ سازندگان آن و هم موضوع آن و همچنین شخصیت اصلی این فیلم برای ما حائز اهمیت ویژه و خرسندی است.

فیلم‌های خارجی زبان زیرنظر ناصر ممدوح دوبله شد

وی افزود: امسال تمرکز بیشتری بر بخش بین‌الملل داشتیم و برای اولین بار فیلم بلند داستانی غیرایرانی در جشنواره داریم که با آثار ایرانی رقابت می‌کنند.

دبیر جشنواره تصریح کرد: فیلم‌های خارجی زبان زیرنظر ناصر ممدوح دوبله شد و همچنین فیلم سینمایی «کودک خاموش» که امسال جایزه اسکار را أخذ کرد دعوت کردیم برای جشنواره و خوشبختانه موفق شدیم به صورت قانونی آن را در جشنواره شرکت دهیم که به نمایش در می‌آید.

گلایه از جشنواره فجر

نیک‌خواه‌آزاد در اعلام عدد آثار جشنواره گفت: در مجموع ما 208 اثر از 41 کشور و 5 قاره در جشنواره به نمایش در خواهیم آورد. فیلم‌هایی که به مناسبات خانوادگی و ارتباطات خوب بین معلمان و دانش آموزان می‌پردازد نگاه ویژه‌ای داشتیم.

دبیر جشنواره ضمن گلایه از جشنواره فجر گفت: تعدادی فیلم با اینکه در جشنواره ثبت نام کرده بودند ولی انصراف دادند، علّتش هم یکی از قوانین جشنواره فجر بود که می‌گوید فیلم‌ها برای اولین بار باید در آنجا به نمایش درآید و فقط جشنواره فیلم اصفهان را استثنا کرده‌اند؛ در حالیکه اگر این استثنا نبود ما هم مشکلی نداشتیم. وقتی جشنواره فیلم اصفهان استثنا می‌شود به طریق اولی جشنواره فیلم رشد هم باید شامل شود. امسال فرصت رایزنی برای این رفع این مانع را نداشتیم ولی حتما باید برای سال‌های حتما بعد به نتیجه‌ای برسیم.

نیکخواه آزاد در ادامه اعضای داوران جشنواره را معرفی و تأکید کرد در دوره امسال برخلاف سال های قبل در بخش بین الملل، داوران خارجی تعدادشان از داوران ایرانی بیشتر است.

وی ادامه داد: جشنواره در سینما فلسطین برگزار خواهد شد و اظهار داشت بخشی در جشنواره امسال تعریف شده است که بخش «موضوعی» نام دارد که فیلم‌هایی با مضامین مشابه علاوه بر بخش‌های دیگر، در این بخش هم اکران خواهند شد.

ایشان در ادامه علت عدم حضور فیلم جدید مجید مجیدی را درخواست مبلغی سنگین از سوی دفتر تهیه‌کننده این فیلم اعلام کرد.

نیکخواه آزاد در بخشی از سخنان خود درباره حضور نداشتن فیلم آنسوی ابرها به کارگردانی مجید مجیدی گفت: فیلم مجیدی به جشنواره معرفی نشده بود اما من به مجیدی زنگ زدم و ایشان را قانع کردم که فیلمش در جشنواره باشد اما دوستان سرمایه‌گذار مبلغ بالایی را از ما درخواست کردند تا این فیلم در جشنواره باشد و هرچند در ادامه تخفیفی به ما دادند، باز هم نتوانستیم از پس پرداخت آن مبلغ زیاد دربیاییم.

وی در ادامه به حضور فیلم کودک خاموش اشاره کردو افزود: برای گرفتن این فیلم با یکی از فیلمبرداران ایرانی آن فیلم صحبت کردیم و در ادامه با رایزنی‌هایی که داشتیم آنها از ما خواستند که مبلغی کمک به یک خیریه انگلیسی داشته باشیم تا فیلم را برای جشنواره بگیریم و ما نیز مبلغ 100 دلار دادیم تا فیلم در جشواره اکران شود.

نیکخواه آزاد درباره عدم حضور فیلم های دوچ و ضربه فنی کانون پرورشی گفت: این دو فیلم به خاطر حضور در جشنواره فجر نتوانستند در جشنواره رشد حضور داشته باشند.

به گفته دبیر جشنواره فیلم رشد، فیلم های ایرانی اتاق تاریک ، 21 روز بعد، تپلی و من، درساژ، زیر سقف دودی، لکنت، من و جمعه و هندی و هرمز از فیلم‌های حاضر ایرانی در جشنواره هستند.

همچنین فیلم ابرقهرمان از مالزی، پابرهنه از جمهوری چک، خانه از کره جنوبی، گام‌های قهرمانی از کلمبیا و ماه نور میرکاک از آفریقای جنوبی در این رویداد هنری حضور دارند.

بخش های حاشیه‌ای جشنواره

وی عنوان کرد: همچنین مقرر شد به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب کارگروهی تشکیل شود که پنج فیلم با مضامین آموزشی و تربیتی در طول این 40 سال انتخاب کند و به نمایش در آید.

نیک‌خواه آزاد ادامه داد: ما دو شب با عناوین «شب هند» و «شب ایتالیا» در جشنواره داریم که فیلم‌های این کشورها با حضور سفیران این کشور و اهالی سینمای همان کشور به نمایش در خواهد آمد.

در ابتدای این نشست رسانه‌ای از پوستر چهل وهشتمین جشنواره فیلم رشد رونمایی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار