در افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای کانون‌های فرهنگی و هنری

کاظمی: رویکرد خلاقانه و هنرمندانه کانون‌های فرهنگی و تربیتی در مدارس نشاط ایجاد می‌کند

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد کانون‌های فرهنگی و تربیتی باید برای ایجاد نشاط در مدارس رویکردهای خلاقانه و هنرمندانه در پیش بگیرند.

کد مطلب: ۸۶۹۳۱۸
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: رویکرد خلاقانه و هنرمندانه  کانون‌های فرهنگی و تربیتی  در مدارس نشاط ایجاد می‌کند

علیرضا کاظمی در افتتاحیه سومین جشنواره دستاوردهای کانون‌های فرهنگی تربیتی سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد گفت: «این حضور برای ما و سیاستگذاران آموزش و پرورش مهم است که به درک مشترکی از برنامه‌ها، رویکردها و فعالیت‌های معاونت و آموزش و پرورش دست پیدا کنیم.»

او ادامه داد: «امروز بهترین زمینه برای وزارت آموزش و پرورش مهیاست تا گام‌های اساسی و موثری در راستای تحقق اهداف متعالی تعلیم و تربیت و سند تحول بردارد.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «مهم‌ترین اولویت آموزش و پرورش تحقق سند تحول بنیادین است و در سند تحول مهم‌ترین چرخش و رویکرد، رویکرد تربیتی و فرهنگی است. البته کار بسیار سختی است که در فراروی ما قرار گرفته است.»

کاظمی گفت: «تبدیل کردن نهاد تعلیم و تربیت از یک نهاد صرفا آموزشی به نهاد فرهنگی و تربیتی -که تمام دغدغه ما رویکردهای مهارتی و تربیتی است- کار سختی است؛ موانع مهمی باید از مسیر جامعه تعلیم و تربیت برداشته و زیرساخت‌های مهمی باید مهیا شود.»

او ادامه داد: «امروزه آموزش و پرورش عزم خود را جذب کرده است تا با وجود موانع گام‌های مهمی بردارد و اقتصائات لازم را برای تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی لازم برای تربیت انسان طراز سند مهیا کند.»

کاظمی افزود: «آموزش و پرورش امروز در ۳ مسیر اساسی گام برمی‌دارد: اولین مسیر تهیه زیرساخت‌های لازم برای تحقق سند تحول، تدوین ۶ زیرنظام و برنامه‌های آن است که ۴۰۰ برنامه برای این زیرنظام ها آماده شده و برنامه‌هایی در اولویت برنامه‌های سال ۹۸ است.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «تمرکز بر تعلیم و تربیت تک‌ساحتی، آموزش صرف از اولین روزهای ورود به مدرسه با فشارها و استرس‌های متعدد برای دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان همراه است که نتیجه آن دانش‌آموز نامتعادل، پرخاشگر، خشونت‌گرا و فاقد مهارت در حوزه‌های ارتباطی و شغلی را دارد.»

کاظمی افزود: «امروز سیاست‌های وزیر در حذف کتب کمک‌درسی از ابتدایی، آزمون‌های زاید و فعالیت‌های گروهی، ایجاد فضای نشاط و شادابی باعث شده که اندکی در مسیر فعالیت‌های تعلیم و تربیت قرار بگیریم. اگر قرار باشد دانش‌آموزان بتوانند به توانمندی‌ها آراسته شوند یقینا باید برای مربیان، دانش آموزان و خانواده‌ها فضاهایی مهیا شود.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «حوزه معاونت پرورشی در راستای این سیاست سه اولویت راهبردی از دل ۲۰ سیاست جدا کرده است که اولین اولویت ما توسعه فرهنگ اقامه نماز، قرآن و عترت است. ما اکنون به جدا شدن جامعه از قرآن و نماز دچار شدیم. هرچه فضای قرآن و نماز در ما و خانواده‌هایمان کمرنگ شود آسیب‌ها و مشکلات و اضطراب گریبانگیرمان می‌شود.»

تبدیل کردن نهاد تعلیم و تربیت از یک نهاد صرفا آموزشی به نهاد فرهنگی و تربیتی -که تمام دغدغه ما رویکردهای مهارتی و تربیتی است- کار سختی است؛ موانع مهمی باید از مسیر جامعه تعلیم و تربیت برداشته و زیرساخت‌های مهمی باید مهیا شود

او افزود: «تمرکز بر توسعه اقامه نماز، تقویت دارالقرآن‌ها به عنوان بالاترین ظرفیت آموزش و پرورش بعد از مدارس می‌تواند به حاکمیت فرهنگ قرآن کمک کند.»

کاظمی افزود: «توسعه مهارت‌های دانش‌آموزان در ابعاد مختلف و فضایل اخلاقی مهم است. دوشنبه گذشته طرح توانمندسازی روانی اجتماعی دانش‌آموزان رونمایی شد که یکی از افتخارات حوزه پرورشی بود. این طرح در ۲۳ هزار واحد آموزشی برگزار شد و در حوزه فضایل اخلاقی یکی از اقدامات پیشگیرانه آموزش و پرورش در حوزه آسیب‌هاست.»

او ادامه داد: «مهارت‌های حرفهای نیز یکی از مهم‌ترین این نیازهاست زیرا امروزه دانش‌آموزان با درجات عالی فارغ‌التحصیل می‌شوند و فاقد هرگونه مهارت در حوزه‌های مختلف هستند. این ضعف نظام آموزشی است. کانون‌های فرهنگی تربیتی یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های نطام تعلیم و تربیت در کنار مدرسه هستند که می‌توانند مهارت‌های ارتباطی و حرفه‌ای و فعالیت‌های گروهی دانش‌آموزان را همراه با شکوفایی استعدادهای نهفته آنان در ساحت‌های تعلیم و تربیت مهیا کنند.»

او سیاست اولویت‌دار دیگر را ایجاد فضای امید و نشاط در بین دانش‌آموزان دانست که مسئولیت آن به حوزه فرهنگی و هنری برمی‌گردد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش چند وطیفه سنگین مسئولان کانون‌ها را تشریح کرد و گفت: «در راستای این سیاست‌ها باید نسبت خود را با جریان سند تحول بنیادین روشن کنیم. نسبت کانون‌ها با جریان تعلیم و تربیت تمام‌ساحتی که روح حاکم بر سند بنیادین و دستیابی به سند است مشخص شود؛ زیرا کانونی موفق است که برنامه‌ها را در این مسیر تدوین کند.»

کاظمی ادامه داد: «باید مشخص شود کانون ها چه سهمی از مهارت‌های دانش آموزان دارند. باید یک نقشه جامع برای این حوزه‌ها داشته باشیم. کانونی که برای خودش چشم‌انداز و برنامه مبتنی براین رویکردها را نداشته باشد موفق نیست.»

او افزود: «کانونی که بر مدار برنامه‌های قبل حرکت کند و با رویکردهای خلاقانه جدید ارتباط نداشته باشد نمی‌تواند سهمی از سند را به دوش بکشد. رویکرد خلاقانه و هنرمندانه می‌تواند فضای نشاط را در مدارس به وجود آورد. ما انتظار داریم از مدیران کانون‌ها به جای نشستن و منتظر ماندن برای حضور دانش‌آموزان در کانون‌ها، با ایجاد شبکه‌های تعاملی در مدارس رویکرد فعال برای جذب دانش‌آموزان و ارائه ویترین کاملی از فعالیت در اختیار مدارس قرار دهند تا سهم بیشتری از جذب دانش‌آموزان در کانون‌ها اختصاص داده شود.»

او ادامه داد: «امروز اگر دامنه حضور دانش‌آموزان در کانون‌ها کمرنگ است باید تجدیدنظر کنیم لذا انتظار داریم خروجی این هم‌اندیشی دوسالانه آسیب‌شناسی فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی تربیتی با این رویکردها باشد.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: «کانون‌ها مظلوم واقع شده‌اند و سال‌هاست تجهیزات کانون‌ها به فراموشی سپرده شده است. سال‌هاست مدیران کانون‌ها از فقدان جایگاه درست اداری رنج می‌برند و کوچک‌ترین کمکی به کانون‌ها برای تحقق اهدافشان نشده است اما عزم‌مان را جذب کردیم تا به کمک شما بشتابیم.»

کاظمی گفت: «گنجینه‌ای از تجربیات مدیران کانون‌ها باید در پایان این مراسم جمع‌آوری شود و در اختیار مسئولان قرار گیرد.»

او گفت: «یک نقشه راه مشخص مبتنی بر یک برنامه راهبردی نیز باید در اختیار مدیران کانون‌ها قرار گیرد و الگوی توسعه مهارت‌ها مشخص شود.»

در این مراسم معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به همراه هیات همراه از غرفه‌های دستاوردهای کانون‌ها بازدید کرد. در این بازدید معاون پرورشی و فرهنگی همه محصولات غرفه کانون فرهنگی تربیتی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را خریداری کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار