27 آبان؛ آغاز بررسی 11 ایراد اساسی شورای نگهبان به CFT در مجلس

تهران (پانا) - مجلس شورای اسلامی از روز بیست و هفتم ماه جاری وارد فرایند بررسی ایرادات شورای نگهبان به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم می‌شود.

کد مطلب: ۸۶۹۳۱۶
لینک کوتاه کپی شد
27 آبان؛ آغاز بررسی 11 ایراد اساسی شورای نگهبان به CFT در مجلس

کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در نخستین نشست خود بعد از اتمام تعطیلات یک هفته‌ای به منظور سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه ایرادات 22 گانه شورای نگهبان به لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم موسوم به CFT را بررسی خواهد کرد.

سیزدهم آبان ماه و همزمان با آغاز دور دوم تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، شورای نگهبان نظر خود درباره کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم را اعلام کرد.

اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی همان زمان برای جلوگیری از ایجاد شایعات در این‌باره، متذکر شدند که نامه رسمی شورای نگهبان درباره CFT روز ششم آبان ماه یعنی در آخرین روز مهلت قانونی (20 روز) به قوه مقننه ارسال شده است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست مطبوعاتی روز گذشته خود پاسخ روشنی به چرایی این تاخیر 7 روزه در اعلام رسمی نظر این شورا درباره کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم نمی‌دهد و تنها به تاکید بر این نکته کفایت می‌کند که نباید اعلام نظر شورای نگهبان درباره CFT را به روز آغاز تحریم‌های اقتصادی آمریکا ارتباط داد.

با این حال، نمایندگان مجلس از روز 27 آبان ماه فرایند بررسی ایرادات شورای نگهبان به کنوانسیون بین‌المللی CFT را آغاز خواهند کرد.

نشست‌های کمیسیون امنیت ملی درباره CFT با حضور کارشناسان شورای نگهبان برگزار خواهد شد و چنانچه اعضای این کمیسیون بتوانند ایرادات مدنظر شورای نگهبان (11 ایراد اساسی) را برطرف کنند، CFT به مجتمع تشخیص مصلحت نظام ارسال نخواهد شد ولی در غیر این صورت و اصرار نمایندگان بر نظر پیشین خود، این لایحه نیز همچون لوایح الحاق به کنوانسیون پالرمو و اصلاح قانون مبارزه با پولشویی برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال خواهد شد.

گروه ویژه اقدام مالی موسوم به FATF در نشست 27 مهرماه خود، تعلیق اقدامات تقابلی علیه تهران را برای 4 ماه دیگر یعنی تا (12 بهمن) تمدید کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار