برداشت 90 هزار تن یاقوت سرخ در نی ریز

نی ریز ( پانا ) - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز از پیش بینی برداشت بیش از 90 هزار تن انار، از انارستان های شهرستان نی ریز خبر داد.

کد مطلب: ۸۶۹۲۲۳
لینک کوتاه کپی شد
برداشت 90 هزار تن یاقوت سرخ در نی ریز

ذبیح اله سیروسی اظهار داشت؛ نی ریز با 4500 هکتار باغ انار شامل 4450 هکتار بارور و 50 هکتار غیر بارور و با متوسط عملکرد 22 تن در هر هکتار و تولید سالیانه 90 هزار تن محصول در شرایط عادی، مقام اول سطح زیر کشت و تولید را در استان فارس به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در باغات نمونه شهرستان بیش از 150 تن در هکتار نیز محصول برداشت می شود، که علاوه بر مصارف داخلی به کشور های کره جنوبی، روسیه، کشور های آسیای میانه، کشور های حوزه خلیج فارس و برخی کشورهای اروپایی صادر می گردد.

وی با اشاره به اینکه امسال پیش بینی میشود بیش از 90 هزار تن انار از انارستان های نی ریز برداشت شود، گفت: کاشت و برداشت و صادرات انار، زمینه ایجاد حدود 4 هزار فرصت شغلی موقت در این شهرستان را فراهم کرده است.

وی با بیان اینکه عمده ترین رقم تولیدی در شهرستان، رقم انار رباب نی ریز است که جزء ارقام برتر صادراتی انار کشور محسوب می شود، تصریح کرد؛ این رقم به دلیل رنگ پوست، رنگ آریل، ضخامت پوست، درصد فیبر و طعم میوه بسیار بازار پسند بوده و در کشور بی همتاست.

وی در ادامه افزود: در بخش صنایع تبدیلی با توجه به پتانسیل بالای شهرستان، کارخانه های صنعتی فرآوری انار در شهرستان احداث شده که تولیدات آن ها شامل رب انار، سس انار، آب انار، شربت انار، مارمالاد، ژله انار، بستنی انار، ترشی، سرکه و لواشک انار است و هم اکنون مشغول فعالیت و تولید هستند که با استقبال خوب و بازار مناسب و ارزآوری برای کشور همراه است.

وی کمبود آب با توجه به خشکسالی های اخیر و وجود آفات و امراض بخصوص کرم گلوگاه انار را ازعمده مشکلات انارکاران این شهرستان برشمرد و اظهار داشت: خشکسالی قطعا روی تولید هر محصول کشاورزی اثر می گذارد و بر تولید انار شهرستان نیز اثرگذار است.

وی تاکید کرد: توسعه باغات انار در شهرستان به دلیل خشکسالی و به خاطر آب بر بودن این محصول از دستور کار خارج شده است و تنها در بخش هایی که تغییر الگوی کشت از زراعت به سمت باغ است و آن هم به صورت محدود انجام می گیرد.

خبرنگار: سمیه میرشکاری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار