در گفت و گو با پانا

کارگردان فیلم کوتاه «بادیه‌نشین»: گفتند فیلم شما به دلیل توهین به شهدا از جشنواره خارج شده است

تهران (پانا) - عماد سلمانی، کارگردان فیلم کوتاه «بادیه‌نشین»، از ماجرای توقیف فیلمش در جشنواره فیلم کوتاه می‌گوید.

کد مطلب: ۸۶۹۲۲۱
لینک کوتاه کپی شد
کارگردان فیلم کوتاه «بادیه‌نشین»: گفتند فیلم شما به دلیل توهین به شهدا از جشنواره خارج شده است

سلمانی که تازه‌ترین اثرش به نام «بادیه نشین» در «سی و پنجمین جشنواره فیلم کوتاه تهران» دستخوش ماجراهای توقیف و رفع توقیف شده است در حاشیه دومین روز این جشنواره در گفت وگو یا خبرنگار فرهنگی پانا درباره این اتفاق گفت: پیش از آغاز جشنواره از دبیرخانه جشنواره به من اطلاع دادند که فیلم در هیأت انتخاب برگزیده شده است و به زودی کارهای بولتن و اطلاع‌رسانی جشنواره انجام می‌شود. بعد از یکی دو هفته، زمانی که من برای داوری جشنواره بین المللی فیلم دمشق در سوریه به سر می‌بردم، دوستانم و همکارانم مطلع شدند که فیلم من به همراه 12 فیلم دیگر در شورای نظارت و ارزشیابی وزارت ارشاد رد شده است و حق اکران ندارد. علت ردشدن فیلم من را هم «توهین به شهدا» عنوان کرده بودند.

وی ادامه داد: این درحالی بود که «بادیه‌نشین» تاکنون در 5 جشنواره بین‌المللی حضور داشته و در جشنواره‌های داخلی از جمله جشنواره فیلم مقاومت، آپادانا و اروند به نمایش درآمده است.

این کارگردان درباره موضوع فیلم داستانی «بادیه‌نشین» گفت: موضوع فیلم پیداکردن اجساد و بقایای شهدای جنگ تحمیلی و فروش آن به دست یک مرد بادیه‌نشین به ستاد تفحص است. پیشتر آقای «باشه آهنگر» کارگردان خوب کشورمان فیلمی با همین موضوع ساخته‌اند که بسیار مورد تحسین قرارگرفته بود و من نمی‌دانم به چه علت دوستان نظارت و ارزشیابی این فیلم را توهین به شهدا تشخیص داده‌اند.

وی ادامه داد: بعد از این اتفاق دبیر جشنواره فیلم کوتاه جناب آقای موسوی و برخی از دوستان فیلمساز موضوع را پیگیری کردند. بعد هم 200 فیلمساز در نامه‌ای به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهان رفع توقیف این فیلم‌ها شدند، که در نهایت تنها چهار فیلم از این فیلم‌های توقیف شده به جشنواره بازگشتند؛ اما با توجه به اینکه کاتالوگ‌ها و کتاب جشنواره چاپ شده بودند اطلاعات و زمان نمایش این فیلم‌ها در کاتالوگ و کتاب جشنوار موجود نیست و از این بابت ضربه بزرگی به فیلم وارد شده است.

پیشرفت در محتوا و تکنیک فیلم‌های کوتاه ایرانی

سلمانی در ادامه به وضعیت فیلم کوتاه در کشور پرداخت و گفت: در مقایسه با آثار روز دنیا ما شاهد پیشرفت قابل توجهی هم در محتوا و هم تکنیک در فیلم‌های کوتاه ایرانی هستیم.

وی درباره حضور پررنگ فیلم‌های کوتاه ایرانی در جشنواره‌های بین‌المللی گفت: البته علاوه بر بالارفتن کیفیت فیلم‌ها عواملی همچون بالارفتن تعداد فیلم‌های تولیدی در سال و دسترسی آسان‌تر به جشنواره‌ها نیز در این موضوع موثر است.

حذف نگاه سیاسی جشنواره‌های خارجی در انتخاب فیلم‌ها

کارگردان فیلم «بادیه‌نشین» افزود: در سال نزدیک به 2 هزار فیلم کوتاه در کشور تولید می‌شود که از میان این تعداد حتی اگر 100 فیلم خوب داشته باشیم رقم قابل توجهی می‌شود. از طرفی برخی سایت‌های مختص حضور و دسترسی به جشنواره‌های خارجی باعث تسهیل شرکت فیلمسازان شده‌اند در سال حدود 4 تا 5 هزار جشنواره فیلم در دنیا برگزار می‌شود. این جشنواره‌های خارجی در گذشته نگاهی سیاسی داشتند و به فیلم‌هایی جایزه می‌دادند که نوعی سیاه‌نمایی یا سیاست‌های مقابله‌ای را در انتخاب خود لحاظ می‌کردند اما امروز این رویه تغییر کرده و می‌شود گفت طی چند سال اخیر حق به حقدار می‌رسد و فیلم‌هایی خوب با هرموضوعی انتخاب می‌شوند و آن نگاه سیاسی دیگر در انتخاب فیلم‌ها حذف شده است.

پیشنهاد برج میلاد به عنوان محل برگزاری جشنواره فیلم کوتاه

این فیلمساز فیلم کوتاه در پایان خواهان اختصاص پردیس‌های سینمایی بزرگتر به جشنواره فیلم کوتاه تهران شد و اظهار کرد: امسال همه سالن‌های نمایش‌دهنده جشنواره فیلم کوتاه تهران پیش از شروع سئانس‌ها پر می‌شوند و حتی تعداد کثیری از مخاطبان پشت درها می‌مانند. فکر می‌کنم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید به سالن‌های بزرگتر مثل برج میلاد تهران برای برگزاری جشنواره در سال‌های آینده فکر کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار