در گفت وگو با پانا:

علیزاده شایق، رئیس انجمن برنج: تفاوت قیمت برنج از مزرعه تا بازار نباید بیشتر از 10 درصد باشد

تهران (پانا) - رئیس انجمن برنج با تاکید براینکه تفاوت قیمت برنج از مزرعه تا بازار نباید بیش از 10 درصد باشد می‌گوید محدودیت کشت برنج در استان‌هایی به غیر از گیلان و مازندران وارد مراحل اجرایی نشده است و دولت کشت جایگزین برنج در این استان‌ها را نیز ارایه نداده است.

کد مطلب: ۸۶۸۹۷۱
لینک کوتاه کپی شد
علیزاده شایق، رئیس انجمن برنج: تفاوت قیمت برنج از مزرعه تا بازار نباید بیشتر از 10 درصد باشد

جمیل علیزاده‌ شایق در گفت وگو با خبرنگار پانا با بیان اینکه گرانی و نوسان ارز تاثیرهای مثبت و منفی بر بازار برنج داشته است، گفت: تاثیر مثبت در قدم‌های اول بود و گران‌شدن واردات موجب شد تا واردات برنج کاهش یابد. به دنبال آن برنج وارداتی نیز گران شد و خرید آن چندان به صرفه نبود.

قیمت برنج داخلی به دنبال گرانی برنج وارداتی افزایش یافت

وی افزود: در ادامه گران‌شدن برنج وارداتی موجب شد تا نرخ برنج داخلی نیز گران شود و گرانی برنج داخلی و خارجی در کنار هم به نفع مصرف‌کننده نبوده است اما در مجموع گرانی ارز و کنترل واردات برنج به نفع تولید‌کننده داخلی بوده است.

رئیس انجمن برنج گفت: اتفاق قابل پیش‌بینی دیگر این است که تحریم کنونی نیز مانند تحریم‌های گذشته موجب رونق تهاتر کالا شود و این امر واردات برنج از کشورهایی مانند هند را افزایش دهد.

قیمت برنج از مزرعه تا بازار نباید بیش از 10 درصد باشد

علیزاده‌ شایق با بیان اینکه نرخ برنج تولید داخل در مزارع تا بازار تفاوت فاحشی دارد، گفت: میانگین قیمت برنج خارجی در بازار از 5 تا 8 هزار تومان و نرخ برنج داخلی حدود 13 هزار و 500 تومان است اما این نرخ متاسفانه ممکن است با فاصله 25 درصدی در بازار شهرهای بزرگ عرضه شود و این درحالی است که تفاوت قیمت در مزرعه و بازار نباید از 10 درصد بیشتر باشد.

مخلوط کردن و افزودن خرده برنج به برنج‌های داخلی

وی اضافه کرد:‌ متاسفانه مخلوط کردن برنج ایرانی و خارجی و یا افزودن خرده‌ برنج از مشکل‌هایی است که به عرضه برنج تولید داخلی افزوده شده است و مصرف‌کنندگان قیمت برنجی را پرداخت می‌کنند که ناخالصی دارد.

رئیس انجمن برنج با اعلام آزادبودن واردات برنج گفت: وزارت جهاد کشاورزی با توجه به ذخایر انجام شده برای برنج میزان کسری را حدود 850 هزار تن اعلام کرده است و مجوز واردات تا سقف یک میلیون تن برنج را صادر کرده است. البته کانال‌های نامرئی هم برای واردات برنج وجود دارد در نتیجه میزان واردات برنج به صورت رسمی و غیررسمی ممکن است بیش از نیاز واقعی کشور به واردات برنج باشد.

واردکنندگان می‌گویند ارز 4200 تومانی دریافت نکرده‌اند

وی اظهار کرد: واردکنندگان مدعی هستند که ارز 4200 تومانی برای واردات برنج به آنها اختصاص داده نشده است.

علیزاده شایق در مورد آمار تولید برنج در کشور گفت:‌ با وجود ممنوعیت و محدودیت‌های کشت وزارت جهادکشاورزی سالهاست که آمار تولید را بین 2 میلیون و 200 تا 2 میلیون و 500 هزار تن اعلام می‌کند.

وی با اشاره به برنامه محدودیت کشت برنج در استان‌هایی به غیر از گیلان و مازندران گفت: این محدودیت تاکنون وارد مراحل اجرایی نشده است و دولت قرار است نرخ اب بها را آنقدر بالا ببرد که برای کشاورز صرفه اقتصادی نداشته باشد که در این استان‌ها برنج کشت کند البته دولت به این موضوع بی توجه است که در برخی از استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان و خراسان آبهای سرگردانی وجود دارد که به عنوان منابع اب محسوب نمی‌شوند و قابلیت استفاده در کشت برخی از ارقام کشاورزی از جمله برنج را دارند.

علیزاده شایق ادامه داد: یکی از نقاط ضعف این طرح این است که دولت الگوی کشت قابل اجرا ارایه نداده است تا کشاورز بتواند اقتصاد خود را اداره کند.

100 هزار هکتار اراضی زیر کشت برنج در استان‌هایی به غیر از مازندران و گیلان

رئیس انجمن برنج گفت: در استان‌هایی به غیر از گیلان و مازندران در مجموع زیر 100 هزار هکتار به کشت برنج اختصاص دارد درحالی که در استان‌های گیلان و مازندران در مجموع بیش از 500 هزار هکتار از اراضی به کشت برنج اختصاص داردو عملکرد برنج در استانهای جنوبی کمتر از استان‌های شمالی است و در چرخه تولید درصد تولید آنقدر بالا نیست که موضوعی جدی باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که خروج قاچاق برنج از کشور نیز وجود دارد، گفت: ‌سالهاست که به دلیل خوش‌امدن برنج ایرانی به ذائقه کشورهای همسایه، برخی از افراد متمول این کشورها به خرید برنج ایرانی علاقه‌مند هستند و حتی در سطح خیلی محدود در ازای کالاهایی که تهاتر می‌شود برنج ایرانی را خریداری می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار