چالش‌های همسایگان خیابان سئول؛ وقتی مهدی تاج استعفا نمی‌دهد

تهران (پانا) - تلاش‌های رئیس فدراسیون فوتبال برای ادامه کار در این فدراسیون به بن‌بست خورده است اما در راستای اجرای اصلاحیه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، مهدی تاج حاضر به ارائه استعفا به وزارت ورزش و جوانان نیست.

کد مطلب: ۸۶۸۹۵۲
لینک کوتاه کپی شد
چالش‌های همسایگان خیابان سئول؛ وقتی مهدی تاج استعفا نمی‌دهد

فرصت دو ماهه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان 24 آبان به پایان می‌رسد و افرادی که مشمول اصلاحیه این قانون می‌شوند باید هر چه سریع‌تر صندلی ریاست خود را به شخص دیگری واگذار کنند.

یکی از فدراسیون‌هایی که این روزها حرف و حدیث در مورد افراد بازنشسته در آن زیاد بوده فدراسیون فوتبال است. مهدی تاج رئیس فدراسیون، محمدعلی ساکت دبیر کل، علی کفاشیان نایب‌رئیس و حیدر بهاروند رئیس سازمان لیگ برتر از جمله بازنشستگانی هستند که باید هر چه سریع‌تر صندلی خود را ترک و به دیگری واگذار کنند. البته از زمان قطعی شدن اجرای اصلاحیه این قانون، بسیاری از مشمولان این اصلاحیه برای ابقای پست خود به راه‌های زیادی متوسل شدند، برای مثال گفته می‌شد مهدی تاج تلاش‌هایی برای افزایش درصد جانبازی داده است؛ موضوعی که تا مدت‌ها سوژه فضای مجازی بود و البته این تلاش‌ها ناکام بود.

بعد از این شایعه، گفته شد تاج به اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی، فوتبال متوسل شد و با او در جلسه‌ای خصوصی صحبت کرد، هر چند که عنوان می‌شود موضوع این جلسه درباره پول‌های بلوکه شده ایران و پاداش جام جهانی بوده است اما بعید نیست که تاج در این جلسه در مورد قانون منع به کارگیری بازنشستگان و رفتن خودش و یارانش از فدراسیون فوتبال سخن گفته و به نوعی رئیس فیفا را در جریان این موضوع قرار داده باشد.

مرحله سوم تلاش‌های مهدی تاج برای ادامه حضور در فدراسیون فوتبال، استناد به اساسنامه فدراسیون فوتبال بود. مسئولان فدراسیون در صحبت‌های خود هم بارها اعلام کردند که فدراسیون فوتبال نهاد غیردولتی محسوب می‌شود و به همین علت مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمی‌شود و اگر این قانون در فدراسیون به اجرا دربیاید به نوعی دخالت در امور فدراسیون محسوب می‌شود که تعلیق را به دنبال خواهد داشت. ساکنان ساختمان فدراسیون فوتبال در خیابان سئول، در این راه با علی لاریجانی، رئیس مجلس، هم دیدار کردند که البته لاریجانی آب پاکی را روی دست آنان ریخت و با اعلام اینکه چون فدراسیون از منابع دولتی استفاده می‌کند، مشمول این قانون می‌شود، تأکید کرد که منع به‌کارگیری بازنشستگان در فدراسیون‌ها هم باید اجرا شود.

اما با توجه به دیدارهای که تاج با رئیس فیفا داشت، اولین ترکش این دیدار به سمت ورزش ایران آمد و در نامه‌ای که چند وقت پیش از سوی فیفا برای فدراسیون ارسال شد، این نهاد خواستار توضیح در مورد برکناری رئیس فدراسیون فوتبال و دخالت دولت در فوتبال شد که البته مسئولان ورزش هم در نامه‌ای به فیفا اعلام کردند این موضوع از سوی مجلس ایران به تصویب رسیده است، نه دولت و قانونی است که برای به کار گرفته شدن افراد جوان به تصویب رسیده است و در سراسر کشور هم به اجرا در می‌آید.

البته موضوع به همین‌جا ختم نشد چرا که مهدی تاج و اعضای بازنشسته فدراسیون فوتبال همچنان به دنبال ابقای خودشان هستند و همین چند روز پیش بود که فدراسیون به وزارت ورزش و جوانان نامه‌ای نوشت مبنی بر اینکه اعضای هیات رئیسه قصد خالی کردن پست خود را ندارند و از آنجا که فدراسیون یک نهاد غیردولتی محسوب می‌شود به همین خاطر آنها در سمت‌های خود باقی می‌مانند. در فدراسیون فوتبال با توجه به بازنشستگی تاج، کفاشیان و بهاروند، در صورت کنارگیری آنان از سمت‌هایشان، تا تعیین سرپرست، سکان‌داری فدراسیون برای مدت کوتاهی به لیلا صوفی‌زاده، نایب رئیس سوم، خواهد رسید.

اما اگر مهدی تاج استعفا نکند قطعاً وضع خیلی پیچیده خواهد شد چرا که فدراسیون به تنهایی آن قدر قدرت ندارد که بتواند به صورت مستقل به حیاتش ادامه بدهد و خواه ناخواه باید از حمایت‌های وزارت ورزش و جوانان استفاده کند و چشم‌انتظار کمک‌های مالی وزارت ورزش باشد؛ موضوعی که می‌تواند با سخت‌گیری وزارت ورزش منتهی به دردسرهایی بزرگ برای فدراسیون فوتبال شود. البته ذکر این نکته هم ضروری است؛ احتمال اینکه فیفا به اتفاقات فدراسیون فوتبال ایران حساس شود بسیار زیاد است و شاید پس از استعفا مهدی تاج، سؤال‌های زیادی از سوی این نهاد بین‌المللی از کمیته ملی المپیک ایران و وزارت ورزش و جوانان شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار