دردسرهای افشاگری علیه «ایران اینترنشنال»؛ خبرنگار ایرانی گاردین هک شده است؟

تهران (پانا) – ساعاتی بعد از انکه خبرنگار ایرانی روزنامه گاردین نام منبع ارائه کننده اطلاعات به خود درباره پشت پرده شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال در توئیتر منتشر کرد کلیه توئیت هایش در این زمینه پاک شد.

کد مطلب: ۸۶۸۸۸۸
لینک کوتاه کپی شد
دردسرهای افشاگری علیه «ایران اینترنشنال»؛ خبرنگار ایرانی گاردین هک شده است؟

سعید کمالی دهقانی که چندی پیش در گزارشی در روزنامه انگلیسی زبان گاردین به نقل از منابعی آگاه اقدام به افشای منابع مالی پشت پرده شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان تازه تاسیس «ایران اینترنشنال» کرده بود، امروز در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر اعلام کرد که منبع آگاهش در این زمینه، جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار سعودی الاصل است که چندی پیش به طرز فجیعی در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید.

بر اساس آخرین اظهارنظر مقام‌های ترکیه‌ای که خبرگزاری رویترز منتشر کرد، جسد خاشقچی در اسید حل شده است.

خبرنگار ایرانی گاردین می‌نویسد که جمال خاشقچی، شش روز پیش از مرگ خود اطلاعات مربوط به شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال را در اختیار او گذاشته است.

گاردین در گزارش دهم مهرماه خود به نقل از یکی از افراد نزدیک به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به می‌نویسد که بودجه این شبکه یعنی چیزی حدود ۲۵۰ میلیون دلار از عربستان سعودی تامین می‌شود.

از نکات جالب گزارش گاردین افشاگری درباره پرداخت‌های هنگفت این شبکه برای جذب نیرو است. بر اساس این گزارش به نقل از یکی از کارمندان شبکه، آن‌ها دو برابر دستمزد دیگر شبکه‌ها پیشنهاد می‌دهند و بیش از ۱۰۰ کارمند آن در مکان‌های مجهز به دستگاه‌های بسیار پیشرفته مشغول به کار هستند.

پیش از این مشخص بود که عادل العبدالکریم یکی از دو مدیر اصلی کمپانی مادر شبکه ایران اینترنشنال اهل عربستان است و سابقه همکاری با عبدالرحمان الراشد، مدیرکل شبکه العربیه را دارد.

کمالی دهقانی در توئیت خود نوشت: ««تائید می‌کنم که جمال خاشقجی کشته شد چون در تماس با من صبح ۲۶سپتامبر فاش کرد که تلویزیون ایران اینترنشنال توسط بن‌سلمان و سعود القحطانی ایجاد و حمایت مالی شده.»

این افشاگری خبرنگار گاردین پس از آن صورت می‌گیرد که شبکه ایران اینترنشنال طی نامه‌ای حقوقی و البته تهدیدآمیز به دفتر گاردین از گزارش‌های افشاگرانه خبرنگار ایرانی آن‌ها انتقاد کرد.

خبرنگار ایرانی گاردین همچنین در توئیتر خود نوشت که در انتظار تایید ادعایش از سوی مقامات دولتی ترکیه و روزنامه گاردین است.

کمالی دهقانی بعد از افشاگری خود در توئیت‌هایی به زبان انگلیسی، فارسی و عربی از اضطراب خود پرده برداشت.

او در یکی از توئیت‌هایش خطاب به مادر خود می‌نویسد: «مامان عزیزم، مامان میهن، دوستت دارم. دعاهات گرفت. پناه (امید) داشته باش به خدا، روی ماهت رو دوباره می‌بینم. اصلا شک نکن، قرآن بخون. من می‌بینمت، به آیات خدا شک نکن. بخشیده شدی همانطور که من بخشیده شدم. می‌بوسمت.»

کمالی دهقانی همچنین در توئیت دیگری خطاب به بن‌سلمان، ولیعهد سعودی می‌نویسد: «وَاتَّبَعُواْ مَا تَتْلُواْ الشَّیَاطِینُ عَلَى مُلْکِ سُلَیْمَانَ وَمَا کَفَرَ سُلَیْمَانُ وَلَـکِنَّ الشَّیْاطِینَ کَفَرُواْ یُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ...»

متنی که خبرنگار گاردین توئیت کرده، آیه 102 سوره بقره است که معنی آن به فارسی عبارت است از: «و پیروی کردند سخنانی را که (دیوان و) شیاطین در ملک سلیمان (به افسون و جادوگری) می‌خواندند، و هرگز سلیمان (با به کار بردن سحر به خدا) کافر نگشت و لکن شیاطین کافر شدند که سحر به مردم می‌آموختند...»

بعد از این اتفاق، حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلستان ضمن اعلام حمایت سفارت ایران از سعید کمالی دهقان، در توئیتر خود نوشت: «آقای کمالی دهقان، خبرنگار گاردین در اقدامی شجاعانه تایید کرد که قاشقچی (خاشقچی) قبل از مرگ خود، اطلاعات مربوط به تاسیس شبکه‌ی فارسی "ایران اینترنشنال" توسط مقامات عالی سعودی را نزد وی افشا کرده است.»

او همچنین تصریح کرد: «مقامات ذیربط از مخاطرات احتمالی برای آقای کمالی آگاه هستند و سفارت (ایران در انگلستان) با آن‌ها در تماس است.»

طیفی خاص و موسوم به برانداز در شبکه اجتماعی توئیتر، با حمله به توئیت‌های کمالی دهقان اقدام به فحاشی و توهین به او کرده‌اند.

پیش از این برخی رسانه‌های ایرانی از پشت پرده این قبیل اکانت‌ها گزارش‌هایی تهیه کرده بودند که بر اساس آن‌ها باید گفت نوعی هماهنگی از سوی تلاویو و ریاض برای ساماندهی این قبیل اکانت‌ها برای پیشبرد اهداف آن‌ها در تهران شکل گرفته است.

پیش از این، بعیدی‌نژاد در صفحه توئیترخود اعلام کرده بود که برای کارمندان شبکه فارسی زبان ایران اینترنشنال، سفارت ایران در انگلستان وکیل «مجربی» گرفته تا آن‌ها بتوانند از این شبکه تلویزیونی خارج شوند.

تا این لحظه آخرین توئیت کمالی دهقانی، همان مطلب مربوط به بن سلمان بوده است ولی نکته اینجاست که او پیش از این توئیت از دوستان و اقوام خود خواسته بود با او ارتباط برقرار نکنند.

برخی کاربران توئیتر از او خواسته بودند که به سفارت ایران در انگلستان برود ولی تا لحظه تنظیم این گزارش مشخص نیست که او چنین کرده است یا خیر.

ساعاتی پس از انتشار این گزارش بخشی از توئیت های کمالی دهقانی از جمله همه انچه مربوط به افشاگری‌های خاشقچی و شبکه ایران اینترنشنال بود از صفحه او حذف شد.

شایعاتی از سوی برخی اعضای تحریریه ایران اینترنشنال منتشر شده که ادعا می کنند صفحه دهقانی هک شده بوده است اما هنوز مشخص نیست که چه اتفاقی در صفحه توئیتر این روزنامه‌نگار افتاده است.

فرداد فرحزاد از اعضای تحریریه ایران اینترنشنال مدعی است که او به تماس‌های تلفنی و واتس آپ نیز پاسخ نمی‌دهد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار