پاسخ سازمان نوسازی مدارس به روزنامه آفتاب یزد

تهران (پانا) - سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور به یادداشت روزنامه آفتاب یزد با عنوان بودجه بازسازی مدارس به کجا می‌رود، پاسخ داد.

کد مطلب: ۸۶۸۸۲۴
لینک کوتاه کپی شد
پاسخ سازمان نوسازی مدارس به روزنامه آفتاب یزد

به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سازمان نوسازی مدارس در پاسخ به روزنامه آفتاب یزد نوشته است:

اعتبارات نوسازی مدارس از نوع اعتبارات عمرانی است و نحوه هزینه کرد آن کاملاً متفاوت با اعتبارات جاری است. همچنین گفته شده که هر سال برای نوسازی و بازسازی مدارس کشور ۱۰هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما این بودجه به سرانجام نمی‌رسد، زیرا وزارت آموزش و پرورش سالی ۱۰هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد تا مخاطبان این طور نتیجه بگیرند که ۱۰هزار میلیارد تومان نوسازی و بازسازی مدارس صرف کسری بودجه آموزش و پرورش شده و یا به مصارف دیگر می رسد، حال آن که میانگین اعتبارات این سازمان طی سال‌های اخیر به هزار میلیارد تومان هم نمی رسید و امسال با حدود رشد 3 برابری به هزار و 900 میلیارد تومان رسید و نکته مهم تر اینکه جابجایی بودجه عمرانی به جاری اساساً امکان پذیر نیست و برای هزینه کرد ریال به ریال آن هم باید مستندات اجرایی و فنی و نظارتی و مالی وجود داشته باشد.

در این گزارش گفته شده است که اعتبار لازم برای نوسازی و بازسازی مدارس 10 هزار میلیارد تومان است در حالیکه هم اکنون برای بازسازی تمام مدارس تخریبی و مقاوم سازی مدارس فاقد استحکام اعتباری بیش از 40 هزار میلیارد تومان نیاز است.

در بخش دیگری از این گزارش به استحکام نداشتن مدارس منطقه 12 تهران اشاره شده است که ضمن تشکر از توجه و حساسیت نگارنده محترم به اهمیت موضوع ذکر شده و پرداختن به ضرورت بازسازی و ایمن سازی مدارس، لازم است این توضیح ارائه شود که بازسازی مدارس فرسوده موضوع جدیدی نیست که برای اولین بار مطرح و یا این معضل به تازگی ایجاد شده باشد. مدارس فرسوده مدارسی هستند که از قدمت بالای 40 سال برخوردارند و از استحکام لازم برای ادامه استفاده از آن به عنوان فضای آموزشی ایمن و استاندارد برخوردار نیستند. فضاهای آموزشی باید بر اساس اصول فنی و مهندسی و با رعایت آئین نامه زلزله که از سال 1368 مصوب شده و در اجرای طرح های عمرانی از آن تبعیت می شود؛ احداث شوند. بر همین اساس تمام مدارسی که از سال 1368 به بعد احداث شدند از استحکام لازم و مناسب برخوردارند.

آمارها در سال 1382 نشان می داد که حدود 70 درصد فضاهای آموزشی کشور فرسوده و نیازمند تخریب و بازسازی بودند که با تخصیص اعتبار 4 میلیارد دلاری قانون برنامه پنجم توسعه کشور، این نسبت بالعکس شد و هم اکنون حدود 70 درصد مدارس مستحکم و 30 درصد باقیمانده نیازمند تخریب و بازسازی و یا مقاوم سازی هستند.

آنچه که در این بین اهمیت دارد و سازمان نوسازی مدارس کشور به عنوان متولی بخش عمرانی وزارت آموزش و پرورش و نوسازی و توسعه فضاهای آموزشی به آن می پردازد، تخصیص اعتباری است که در برنامه ششم توسعه کشور مصوب شده است؛ اختصاص 3 میلیارد دلار اعتبار برای بازسازی مدارس فرسوده که به طور مجدانه و مصرانه برای تخصیص آن از محل حساب ذخیره ارزی، اقدامات لازم انجام و جلسات مختلف با مدیران ارشد اجرائی کشور، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و ارگان های مرتبط پیگیری می شود.

امر مسلم این است که امکان بازسازی مدارس فرسوده موجود با بودجه های سنواتی سازمان نوسازی مدارس وجود ندارد، چرا که موضوع احداث فضاهای آموزشی یا تکمیل طرح های نیمه تمام همواره در جریان است.

تخصیص اعتبارات سازمان نوسازی مدارس امسال نسبت به سال گذشته با رشد سه برابری به حدود هزار و 900 میلیارد تومان رسیده است اما با توجه به اینکه نیاز فضاهای آموزشی بسیار بالاتر از آن است که با بودجه های سنواتی بتوان مشکل مدارس فرسوده را مرتفع کرد. حتی اگر همه این میزان اعتبار را هم که سالانه تخصیص می یابد به این امر اختصاص دهیم به روال طبیعی حدود 20 سال طول می کشد که تمام مدارس فرسوده موجود بازسازی شوند. به همین دلیل این حوزه مهم و تاثیرگذار، نیازمند توجه بیشتر نظام برنامه ریزی کشور و مساعدت خیرین نیکوکار و جذب مشارکت های مردمی است تا بتوان با همراهی و یک عزم جدی همگانی در راستای حل این مشکل قدم های اساسی برداشت و البته نا گفته نماند که همراهی مستمر بیست ساله خیرین نیکوکار مدرسه ساز در توسعه فضاهای آموزشی که طی دو سال اخیر به حدود 50 درصد رسیده است خود گواه اعتماد ارزشمند بدنه اجتماعی کشور به این دستگاه اجرائی است.

بدون شک نقش رسانه ها نیز در این بین از اهمیت بسزائی برخوردار است. بیان واقعیت های جامعه و شفاف سازی حجم نیازهای بالای حوزه تعلیم و تربیت در تنویر افکار عمومی و نهادینه کردن فرهنگ مشارکت در مدرسه سازی می تواند بخشی از این مشکل را مرتفع کند.

در مطلب درج شده در آن روزنامه گفته شده که "یک زلزله ۵ریشتری برخی از مدارس واقع در منطقه۱۲تهران را ۱۰۰درصد تخریب خواهد کرد". اما ذکر نشده که منبع این ادعا کدام شخص یا نهاد مسئول است؟ درحالی که ۲۹آذرماه سال گذشته زلزله ای با شدت۵.۲ریشتر تهران را لرزاند. آیا مدرسه ای در این منطقه صد درصد تخریب شد؟!!

در پایان ضمن تشکر از توجه ویزه آن رسانه به حوزه عمرانی تعلیم و تربیت که یکی از ارکان توسعه همه جانبه کشور است، نکته بدیهی که لازم است به استحضار برسانیم اینکه یکی از معاونت های وزارت آموزش و پرورش، سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور است. صحیح تر آن که نگارنده محترم، قبل از تحریر این مطلب، برخی از اطلاعات ابتدایی درباره بودجه سال جاری سازمان، میزان مصوب و تخصیص یافته، نحوه پرداخت بودجه عمرانی نوسازی مدارس و.... را از مدیران این سازمان استعلام می کرد و یا به اخبار و گزارش های فراوان مربوطه در سایت سازمان مراجعه کرد.

خواهشمنداست طبق قانون مطبوعات و رسانه ها نسبت به درج جوابیه این مرکز در همان صفحه و با همان قلم اقدام لازم صورت گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار