افزایش حیرت انگیز تولید نفت روسیه و عربستان

تهران (پانا) - نماینده ایران در هیات عامل اوپک می‌گوید عربستان و روسیه با افزایش تولید نفت، درخواست‌های رئیس جمهوری آمریکا درباره کاهش قیمت‌های نفت را اجابت کردند.

کد مطلب: ۸۶۸۸۱۸
لینک کوتاه کپی شد
افزایش حیرت انگیز تولید نفت روسیه و عربستان

به گزارش وزارت نفت،‌ حسین کاظم‌پور اردبیلی در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال تایمز اظهار کرد: این احساس که عربستان و روسیه بیش از نیاز بازارهای جهانی نفت عرضه کردند، در میان همه تولیدکنندگان در حال افزایش است.

وی ادامه داد: روسیه و عربستان فریب سخنان آمریکایی‌ها را خوردند و بدون تایید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بیش از سقف تولید تعیین شده نفت روانه بازارهای جهانی کردند.

نماینده ایران در هیات عامل اوپک همچنین روسیه و عربستان را به سرقت مشتریان نفتی ایران و جایگزینی نفت خام این کشور در بازارهای جهانی متهم کرد.

برخی اعضای اوپک به رهبری عربستان و کشورهای غیرعضو این سازمان از جمله روسیه در پی فشارهای دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای پایین آوردن قیمت نفت و جبران کاهش تولید برخی اعضا، در ماه ژوئن (نشست ۱۷۴ اوپک و چهارمین نشست مشترک اوپک و غیراوپک در وین) تصمیم گرفتند میزان پایبندی خود به برنامه کاهش عرضه نفت خام را به ۱۰۰ درصد برسانند.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، اعلام کرد: عربستان ماه گذشته میلادی روزانه ۱۰ میلیون و ۷۰ هزار بشکه نفت خام و نزدیک به بالاترین رکورد خود تولید کرد که در مقایسه با ماه مه روزانه ۷۰۰ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد.

در همین حال روسیه به تازگی اعلام کرد که رکورد تولید روزانه ۱۱ میلیون و ۴۱۰ هزار بشکه را ثبت کرده است و این رقم نسبت به ماه مه ۴۴۰ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد.

ایران پیش‌تر اعلام کرده بود که تخطی از سهمیه‌های تولیدی تعیین برای اعضای اوپک غیرقانونی است و سهم بازار دیگر اعضای این سازمان را از بین می‌برد.

براساس گزارش روز چهارشنبه (۱۶ آبان‌ماه) خبرگزاری تاس روسیه، سخنان درباره گفت‌وگوهای عربستان و روسیه برای کاهش تولید نفت در سال ۲۰۱۹ در روزهای اخیر بارها مطرح شده است.

قیمت‌های جهانی نفت خام در یک کاه گذشته در پی افزایش عرضه نفت در بازارهای جهانی روند کاهشی در پیش گرفته است، اگرچه انتظار می‌رود تولید برخی اعضای کاهش یابد، پیش‌بینی‌ها از مازاد عرضه در سال ۲۰۱۹ و کاهش تقاضا حکایت دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار