*ژاله لیموچی

شناخت توانایی‌های فردی بر پایه دانش شخصیت شناسی MBTI

انسان یکی از پر رمز و راز ترین مخلوقات خداوند است. این موجود پیچیده برای رسیدن به خواسته های خود در عصر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیاز به شناسایی دقیق تیپ شخصیتی و کاربرد صحیح آن در جامعه و محیط های شغلی دارد.علم (M.B.T.I)کمک میکند بتوانیم ارتباطات بهتر و کارآمد تر در مواجهه با دیگر انسانها داشته باشیم.

کد مطلب: ۸۶۸۸۰۳
لینک کوتاه کپی شد
شناخت توانایی‌های فردی بر پایه دانش شخصیت شناسی  MBTI

علم تیپ شناسی حاصل تحقیق روانشناس سوییسی کارل گوستاو یونگ و دو زن آمریکایی به اسامی کاترین بریگز و دخترش ایزابل بریگز میرز است. میرز و بریگز با استفاده از نظریه های کارل یونگ تحقیقات خودشان را شروع کردند. آن ها پس از بررسی های مفصل متوجه شدند هر انسان از چهار ترجیح شخصیتی ساخته شده که در کل به شانزده تیپ متفاوت شخصیتی تقسیم بندی می شوند.
همه مردم جهان در یکی از شانزده تیپ شخصیتی قرار می گیرند و این به این معنا نیست که ما ادم ها منحصر به فرد نیستیم، اگه صد نفر انسان با تیپ شخصیتی واحد در یک مکان قرار دهید باز هم متوجه تفاوت ان ها می شوید و این به دلیل داشتن پدر، مادر، تجربه، ژن، علایق، و شرایط متفاوت است اما در کل انسان ها ،دریک تیپ شخصیتی دارای وجوه مشترک فراوان هستند پس با تشخیص تیپ شخصیتی خود یا دیگران با وجوه مشترک ها آشنا می شوید.
تمام شانزده تیپ شخصیتی به یک اندازه ارزشمند هستند هیچ تیپ بهتر یا بدتر، باهوش تر یا کندهوش تر، سالم تر یا بیمارتر نداریم. آشنا شدن با تیپ شخصیتی متوجه می شویم چه عامل های باعث انگیزه و در چه مکان ها و مشاغلی به موفقبت نزدیکتر می شویم.دانستن این تفاوتها مارا در هم افزایی بهتر و تعامل انسانی تر کمک میکند و ما با شناخت این تفاوتها به درک درست و منطقی تر می رسیم و جامعه ای انسانی تر را رقم میزنیم.

حال این پرسشها پیش می آید اطلاعات و شناخت ما از انسان های اطرافمان به چه انداره است؟چقدر انسان های مهم زندگی همانطوری که هستند بدون نقاب می شناسیم؟آیا به درک متقابل از هم رسیده ایم؟تا الان چند نفر را می شناسید که با شرایط تحصیلی و شغلی مشابه به دو موقعیت متفاوت رسیده اند؟
کدام عامل برای ما هنوز ناشناخته است که عملکرد و نتایج ما را تحت تاثیر قرار میدهد. با استفاده از کدام علم به دنیای درونی انسان راه پیدا کنیم و پرده از نقاب های انها برداریم پس زمانی که به این علم دست پیدا کردیم قطعا به درک متقابل از هم میرسیم.
روش ام بی تی ای(M.B.T.I) حاصل تحقیق یک قرن دانشمندان دانش روانشناسی است. ام بی تی ای(M.B.T.I) کوته نوشت نام پدیدآورندگان آن است :

Myers_Briggs Type Indicator


این علم رفتارها, منش، طرز فکر و مسیر حرکت را برای ما آشکار می کند و راه خروج از درگیری ها و آشفتگی ها رابه ما نشان می دهد و به کمک آن مسیر های رسیدن به موفقیت را سریعتر و با شکست کمتری میتوان طی کرد.
ام بی تی ای کلیدی برای دست یافتن به جوهره ی وجودی مان و پتانسیل های درونی . (M.B.T.I) معتبرترین، پیشرفته ترین و کامل ترین روش شناخت شخصیت انسان است.
با استفاده از (M.B.T.I) توانایی یافتن شغلی ایده آل شغلی که زندگی ما را بهتر و جذاب تر میکند را پیدا کنیم ، شخصیت شما با شغل ایده آل تغذیه و رشد می کند. شغل ایده آل شغلی است که موافق قدرت و پتانسیل درونی شما است، و از توانمندی های خودتان بصورت طبیعی و راحتتر استفاده کنید.
شغل ایده آل شغلی است که:
1- صبح ها با علاقه از خواب بیدار شوید
2- از کار کردن انرژی دریافت کنید
3- احساس می کنید که با این شغل قابل احترام هستید.


لازم است بدانید که از آنجای که انسان ها با طبیعت های متفاوتی آفریده شده اند قطعا برای همه آن ها یک شغل ایده آل وجود ندارد بلکه برای هر کدام از آن ها یک شغل ایده آل وجود دارد که با استفاده از (M.B.T.I) راحت تر شغل ایده ال خودتان را پیدا میکنید.
برای رسیدن به شغل ایده آل اول، ترجیح های خودمان را شناسایی می کنیم و شغلی را انتخاب می کنیم که در راستای این ترجیح باشد، بعضی از شغل ها با ثبات هستند و بعضی دیگر پر از ریسک و چالش بعضی از شغل ها ساختار یافته و بعضی بدون ساختار و منعطف هستند. بعضی از شغل ها تبادلات زیادی نیاز دارند و بعضی سکوت و آرامش که شما با توجه به ترجیح خود شغل ایده آل خودتون پیدا می کنید که با صرف انرژی کمتر به موفقیت و پیروزی در شغل می رسید.
نیاز ها ، خواسته ها، علایق، مهارت ها، ارزش ها و شخصیت های انسان ها با هم متفاوت هستند پس احتمال دارد کاری که برای من بسیار جالب باشه برای شما هیچ جذابیتی نداشته باشد.
رمز رسیدن به رضایت شغلی انجام دادن کاری است که احساس لذت می کنید آدم های خوشبخت آدم های هستند که خیلی زود متوجه لذت ها و علایق خود می شوند و بنا به ان ها کار و محیط های خودشان را آگاهانه انتخاب می کنند.

متخصصان شغلی متوجه شده اند که بعضی از افراد در انجام دادن بعضی از کار ها موفق تر هستند پس مهم است کاری که انجام می دهید با استعدادها و توانمندی های ما منسجم باشد.
در انتخاب شغل سه عامل اهمیت دارد:
مهارت کافی داشته باشید
کاری که انجام میدهید احساس خوب به شما بدهد
هر شغلی که انجام می دهید باید با جنبه های شخصیتی شما هماهنگ باشد.

و نکته بعدی اینکه ما با این شخصیت به دنیا آمده ایم و هیچ کاری از ما ساخته نیست پس باید خویشتن واقعی خودتان را بشناسید و به توانمندی های خودتان آگاه باشید و شغلی را انتخاب کنید که به مدت طولانی با لذت در آن دوام بیاوریم.
تیپ شخصیتی راه منظم و واضحی است که نقاط قوت و ضعف خودمان شناسایی کنیم و با اتکا به نقاط قوت بهترین مسیر را برای رسیدن به هدف پیدا کنیم.
موضوع تیپ شخصیتی هیچ وقت موضوع جدیدی نبوده ما همیشه شاهد تفاوت ها و شباهت ها بوده ایم و وظیفه (M.B.T.I) پیدا کردن انسان ها محیط ها و شغل متناسب با خودمان برای رسیدن به آرامش و خوشبختی در زندگی است.

ادامه دارد...

*مدرس ارتباط موثر

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار