شهر ایلخانی نوش آباد، رو به نابودی است

کاشان ( پانا) - در کتاب تاریخ قم نوشته حسن بن محمد قمی،  از  نوش آباد به عنوان ، دومین مرکز تمدن و شهر نشینی در منطقه کاشان نام برده شده است که محل اولیه این شهر، در مسیر یکی از راههای فرعی جاده ابریشم و در فاصله ای دور تر از محل نوش آباد فعلی بوده است.

کد مطلب: ۸۶۸۷۵۴
لینک کوتاه کپی شد
شهر ایلخانی نوش آباد، رو به نابودی است

بعد از کشف مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد، شهری دیگر در حاشیه مزرعه ها و در زیر ریگزارهای شمال نوش آباد کشف شده است. قلعه ای که بر اساس گفته باستان شناسان، به نظر می رسد که ساکنان آن آگاهانه آنجا را ترک کرده اند و قلعه نیز به مرور زمان در زیر ریگها و ماسه ها دفن شده است.

هرچند که سفال و سکه ای در این محل نمی توان یافت اما ارزش این قلعه به معماری آن است که تنها شهر به جا مانده از دوران ایلخانی با ارگ و شارستان است.

ارگ و شاه نشین در سنت شهرسازی ایرانی مهمترین بخش یک شهر محسوب می شود و اهمیت این قلعه از این نظر است که هیچ شهر ایلخانی باقی نمانده که ارگ آنها پابرجا باشد.

این قلعه به علت آنکه در زیر ریگها مدفون شده است بخشی از آن درختکاری و بخشی دیگر برای کشف چاه نفت حفاری شده است و محوطه اصلی که ارتفاع بیشتری دارد، در روزهای تعطیل، تفرجگاه بیابان نوردان است و در زیر چرخ اتومبیلهایشان نابود می شود.

هرچند که دانشگاه کاشان طی پنج سال گذشته، با کسب مجوز از پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی پنج فصل کاوش در این محل انجام داده و نتایج تحقیقات منتشر شده است.

با استمرار بی تفاوتی مسوولان محلی،حفظ و احیای این محوطه تاریخی، ضرورتی است که نیازمند اقدام لازم و موثرمسوولان میراث فرهنگی کشور و استان اصفهان است و تعیین حد و مرز این محوطه و دیوارکشی آن حتی با استفاده از ابزار ساده ای مثل گل، اولین اقدام برای جلوگیری از نابودی این میراث فرهنگی و تمدنی کشور است.

یادداشت از: سید جلال جلیلی - خبرنگار پانا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار