ژاپن واردات نفت از ایران را از سر می‌گیرد

تهران (پانا) - به دنبال موافقت آمریکا با معافیت ژاپن برای عبور از تحریم‌های نفتی، شرکت‌های نفتی ژاپنی واردات نفت خام از ایران را شروع می‌کنند.

کد مطلب: ۸۶۸۷۱۹
لینک کوتاه کپی شد
ژاپن واردات نفت از ایران را از سر می‌گیرد

به گزارش ایرنا، شبکه خبری نیکی ژاپن روز چهارشنبه گزارش کرد 'هیروشیگه سیکو' وزیر تجارت ژاپن خاطر نشان کرده است مشکلی برای واردات نفت نیست و این برنامه در دستور کار شرکت‌های ژاپن قرار گرفته است.
بنا به این گزارش بزرگترین مشتریان نفتی ایران از تحریم‌های نفتی معاف شده‌اند و دستکم تا 180 روز دیگر می‌توانند به خریدهایشان ادامه دهند.
اگرچه بر اساس این گزارش میزان فروش نفت ایران تا اندازه‌ای کاهش یافته است اما از ماه دسامبر کشورهای ذی‌ربط معاف از تحریم‌ها خریدها از ایران را ادامه می‌دهند.
سیکو در مصاحبه‌ای با خبرنگاران گفت شرکت‌های خصوصی نیز می‌توانند برای خرید نفت از ایران تصمیم‌گیری کنند اما تا آنجا که دولت ژاپن در جریان است شرکت‌های این کشور آماده واردات نفت خام ایران هستند.
وزیر تجارت ژاپن حاضر به پاسخگویی به سوال‌هایی مربوط به حجم خریدها و اینکه پس از این 180 روز خریدها به طور کامل متوقف می‌شود، نشد و تاکید کرد در آینده نیز رایزنی‌های مشابه گذشته با واشنگتن ادامه خواهد یافت.
کشورهایی نظیر کره جنوبی، ژاپن، هند و چین بشدت به نفت ایران وابسته هستند و بسیاری تحلیلگران بر این باورند که آنها نمی‌توانند خریدهای نفتی از ایران را تحت فشار آمریکا صفر کنند.
'تارو کونو' وزیر خارجه ژاپن به خبرنگاران گفت ما به ارتباطات و مشورت‌ها با آمریکا ادامه می‌دهیم زیرا نمی‌توانیم اجازه دهیم اختلال در عرضه نفت خام شرکت‌های ژاپنی را با مشکل مواجه کند.
هنوز نام شرکت‌هایی که می‌خواهند نفت از ایران وارد کنند اعلام نشده است اما شرکت 'جی ایکس تی جی نیپون' بزرگترین پالایش کننده نفت ژاپن می‌گوید که کار بررسی وضع موجود را در ارتباط با معافیت از تحریم‌ها آغاز کرده است.
ژاپن سال 2017 میلادی روزانه 172 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرد که معادل 5.3 درصد از کل نفت مورد نیاز کشور بوده است.
ژاپن در سال 2011 میلادی نزدیک به 300 هزار بشکه نفت در روز از ایران خریداری می‌کرد از آن زمان میزان خریدهایش کاهش داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار