جواهریان، کارشناس محیط زیست: اثرات مخرب جنگ بر محیط زیست تا سال‌ها باقی می‌ماند

تهران (پانا) - زهرا جواهریان، کارشناس محیط زیست با بیان اینکه اثرات مخرب جنگ بر محیط زیست تا سال‌ها باقی می‌ماند، گفت استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، میکروبی، شیمیایی باعث مرگ گونه‌های گیاهی و جانوری ارزشمند می‌شود.

کد مطلب: ۸۶۸۶۶۶
لینک کوتاه کپی شد
جواهریان، کارشناس محیط زیست: اثرات مخرب جنگ بر محیط زیست تا سال‌ها باقی می‌ماند

جواهریان در نشست تخصصی محیط زیست با بیان اینکه توسعه پایدار دارای سه ضلع اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی است، اظهار کرد: اهداف توسعه پایدار بر پنج محور شامل مشارکت، کره زمین، مردم، رفاه و صلح شکل گرفته است که دارای ۱۷ هدف کلان است.

وی افزود: یکی از اهداف توسعه پایدار حفظ صلح، امنیت و عدالت است و هر یک از اهداف توسعه پایدار بر روی سایر اهداف تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین تامین صلح، امنیت و عدالت به عنوان آخرین هدف از اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار به نوعی تضمین‌کننده دستیابی به سایر اهداف توسعه پایدار نیز است.

جواهریان با اشاره به اثرات جنگ روی محیط زیست گفت: هرچند اثرات جنگ کوتاه‌مدت است اما از بین رفتن جنگل‌ها مرگ ناگهانی گونه‌های جانوری و گیاهی بر اثر سلاح‌های شیمیایی از این اثرات است که بازه‌های طولانی آن ادامه می‌یابد.

این کارشناس حوزه محیط زیست با اشاره به اثرات منفی جنگ در محیط زیست و منابع طبیعی استان ایلام طی جنگ هشت ساله عراق و ایران، ادامه داد: نابودی ۵۰ هزار هکتار از جنگل ها و ۲۰۰۰ راس از حیات وحش و همچنین آلودگی آب رودخانه‌ها به مواد میکروبی و شیمیایی از جمله اثرات درازمدت جنگ در ایلام است.

این مدرس دانشگاه به عوارض بلندمدت جنگ بر روی محیط زیست اشاره کرد و گفت: شواهد نشان می‌دهد که ۲۰ سال بعد از جنگ نیز مین‌های خنثی‌نشده در طبیعت وجود داشت همچنین استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، میکروبی و شیمیایی باعث تغییر در اکوسیستم‌ها شده که فرسایش خاک نمونه‌ای از آن است. همچنین سلاح‌های هسته‌ای، اثرات ژنتیکی روی انسان‌ها داشت. از سوی دیگر این سلاح‌ها باعث کاهش گونه‌های ارزشمند گیاهی و جانوری شد.

جواهریان با اشاره به ضرورت ارزش‌گذاری اقتصادی محیط زیست، گفت: اگر ارزش‌گذاری اقتصادی منابع طبیعی صورت گیرد می‌توان خسارات اقتصادی ناشی از جنگ را محاسبه کرد. آموزش زیست محیطی نیروی نظامی در زمان صلح، مدیریت صحیح مناطق حفاظت شده، ارزیابی اثرات جنگ، تعهد به قوانین بین‌المللی و ارتباط نیروهای نظامی با سازمان محیط زیست از جمله راهکارهای مقابله با بحران‌های زیست محیطی ناشی از جنگ است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار