خرید تضمینی بیش از ۹۰۰ تن چغندرقند از زارعین آذربایجان غربی

ارومیه(پانا)-رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان گفت: حدود ۳۰ هزار و ۶۵۲ هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت محصول چغندر قند رفته است.

کد مطلب: ۸۶۸۵۹۹
لینک کوتاه کپی شد
خرید تضمینی بیش از ۹۰۰ تن چغندرقند از زارعین آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از کاهش ۱۷ درصدی کشت چغندر قند در استان در سال جاری خبر داد و گفت: ۴۲ درصد از اراضی زیر کشت این محصول به سیستم‌های آبیاری بارانی و نوار تیپ مجهز است.

کریم زاده، با بیان اینکه آذربایجان غربی یکی از قطب‌های اصلی تولید کننده چغندر قند در کشور می‌باشد، اظهارکرد: به دلیل بالابودن نیاز آبی محصول چغندرقند و مشکلات حوضه آبریز دریاچه ارومیه، در سال زراعی جاری در حدود ۲۳ هزار هکتار برنامه ابلاغی سازمان جهاد کشاورزی برای کشت محصول چغندر قند اعلام شده بود که به دلیل مقرون به صرفه بودن کشت این محصول برای کشاورزان، در حدود ۷ هزار هکتار نیز با کسب مجوز از معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در خارج از حوضه ابریز کشت شده است.

کریم زاده افزود: برای اولین بار در سال ۹۷ کشت نشائی چغندر قند در سطح ۱۳ هکتار در حوضه دریاچه ارومیه و در شهرستان‌های بوکان و میاندوآب انجام پذیرفته است.

وی با بیان اینکه این اقدام با هدف صرفه جویی در مصرف آب در مزارع چغندر قند اجرایی شده است،افزود: در این شیوه کشت، تعداد دفعات آبیاری پنج تا شش نوبت در زراعت چغندر قند کاهش یافته و منجر به صرفه جویی ۵۰ درصدی در مصرف آب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: طرح اجرای الگوی تغییر آرایش کشت چغندرقند از روش ۵۰ در ۵۰ به ۴۰ در ۶۰ یا ۲۵ در ۵۰ به منظور صرفه جویی در مصرف آب در سطح ۶۵۰ هکتار امسال اجرا شده است.

کریم زاده با بیان تا کنون بیش از ۴۶ درصد از مطالبه‌های چغندرکاران استان پرداخت شده است، ادامه داد: کل مطالبه‌های چغندر تحویلی به کارخانه‌های قند در آذربایجان غربی در حال حاضر ۲ هزار و ۸۶۶ میلیارد ریال است.

کریم زاده با بیان اینکه نحوه پرداخت به صورت نقدی و خدمات کشاورزی است، اضافه کرد: مقرر شده تا ۵۰ درصد بهای چغندر قند تحویلی توسط هر پیمانکار ۱۵ روز پس از تحویل کل میزان تعهد شده پرداخت شود و مابقی نیز ۱۵ روز پس از پایان بهره برداری کارخانه قند پرداخت شود.

وی با اشاره به قیمت خرید تضمینی و جوایز چغندر قند دامه داد: قیمت چغندر قند بهاره با عیار ۱۶ درصد حدود سه هزار و ۱۲۲ ریال از بابت هرکیلوگرم با احتساب کرایه حمل و نقل است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: کشاورزان در قبال تحویل هر تن چغندر قند نیز ۲۰ کیلوگرم تفاله خشک به نرخ یکهزار و ۲۰۰ ریال و ۲ کیلوگرم شکر یا قند به نرخ هفت هزار و ۵۰۰ ریال دریافت می‌کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار