رئیس مرکز امور بین‌الملل سازمان محیط زیست: پدیده گرد و غبار در قالب ملی و منطقه‌ای پیگیری می‌شود

تهران (پانا) - رئیس مرکز امور بین‌الملل سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پدیده گرد و غبار در دو قالب ملی و منطقه‌ای و بین‌المللی پیگیری می‌شود، گفت دستگاه‌های اجرایی مثل وزارت جهاد کشاورزی در زمینه مهار کانون‌های داخلی گرد و غبار فعال هستند.

کد مطلب: ۸۶۸۵۹۶
لینک کوتاه کپی شد
رئیس مرکز امور بین‌الملل سازمان محیط زیست: پدیده گرد و غبار در قالب ملی و منطقه‌ای پیگیری می‌شود

ناصر مقدسی در نشست تخصصی و بین المللی مشترک در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای برای ایجاد آمادگی در مواجهه با بلایای طبیعی از جمله طوفان‌های گرد و غبار اظهارکرد: مسئله گرد و غبار در سال‌های اخیر در منطقه غرب آسیا و کشور تشدید شده است به همین منظور از سال ۲۰۱۰ تلاش‌هایی بین کشورهای موثر و متاثر از گرد و غبار در این زمینه انجام شده است اما تلاش‌ها و همکاری‌ها برای مقابله با گرد و غبار به دلایل متعدد، پیشرفت ثمربخشی نداشته است.

وی افزود: گرد و غبار یک بحران فرامرزی است و راه حل ریشه‌ای و درمان آن به تعامل کشورها بر می‌گردد.

رئیس مرکز امور بین‌الملل سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: غرب آسیا و شمال آفریقا به دلیل خاصیت طبیعی و اکوسیستمی به‌شدت از پدیده گرد و غبار آسیب پذیر است همچنین در این مناطق مناقشاتی در زمینه منابع آبی وجود دارد. کمبود بارش و افزایش دما از مختصات مربوط به این مناطق به حساب می‌آید.

مقدسی در ادامه اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم (IPCC)، مناطقی مثل ایران از خسارت‌های ناشی از تغییر اقلیم بسیار متاثر است. کانون‌های بحرانی گرد و غبار در ایران شناسایی شده است همچنین بر اساس مطالعات مراکز تحقیقاتی ایران و UNEPکانون‌های بحرانی فرامرزی گرد و غبار در عراق، عربستان و سوریه قرار دارند و در این مناطق خوشه‌های فرستنده گرد و غبار وجود دارند.

مقدسی تصریح کرد: عمده این اراضی به دلیل از دست دادن رطوبت خاک در معرض حرکت قرار گرفته‌اند و با وزش باد کیلومترها منتقل می‌شوند. به همین علت استان‌های غربی و جنوب غربی ایران متاثر از این مناطق هستند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه پدیده گرد و غبار در دو قالب ملی و منطقه‌ای و بین‌المللی پیگیری می‌شود، اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی مثل وزارت جهاد کشاورزی در زمینه مهار کانون‌های داخلی گرد و غبار فعال هستند و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان نهاد هماهنگ کننده حاکمیتی وظایف نظارتی خود را در این زمینه انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: در بعد فرامرزی تلاش‌های بسیاری به منظور ایجاد همکاری با کشورهای عراق، سوریه و ترکیه صورت گرفته است همچنین کنوانسیون‌های بین‌المللی مثل کنوانسیون مقابله با بیابان زایی و مرکز APDIM همچنین سازمان هواشناسی جهانی در این زمینه کمک کننده هستند.

مقدسی ادامه داد: ایران از لحاظ ظرفیت علمی در حوزه گرد و غبار جزو کشورهای مطرح دنیا به حساب می‌آید و در جریان مذاکرات مربوط به گرد و غبار همواره دست بالا را داشته است. بنابراین کشور ما از لحاظ علمی در زمینه گرد و غبار مرجع به حساب می‌آید اما باید به منظور مقابله با این پدیده ارتباطات و تعاملات خود را توسعه دهیم.

وی با اشاره به اینکه مناطق بیابانی ایران پتانسیل اقتصاد پایدار دارند، گفت: کشورهای مختلف به‌ویژه چین در زمینه اقتصاد پایدار در مناطق بیابانی فعال هستند و تجربیات ارزشمندی دارند بنابراین تبادل اطلاعات و تجربیات به منظور مقابله با بیابان‌زایی و مهار کانون‌های گرد و غبار امری ضروری است.

رئیس مرکز امور بین‌الملل سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: برای مقابله با بیابان‌زایی و مهار کانون‌های گرد و غبار اولین گام جلوگیری از توسعه بیابان است که از طریق حفاظت از جنگل‌ها و مراتع همچنین حراست از تالاب‌ها صورت می‌گیرد. اولویت دوم نیز آن است که کانون‌های گرد و غبار را با توجه به درجه شدت بحرانی شناسایی کنیم و عملیات مقابله با بیابان زایی را انجام دهیم.

رئیس مرکز امور بین‌الملل سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت کاهش ریسک بهداشت فردی ناشی از پدیده گرد و غبار گفت: تقویت بهداشت و درمان، تجهیزات انفرادی، تجهیزات فرودگاه‌ها، تقویت ایستگاه‌های هواشناسی همچنین رشد سیستم‌های هشدار دهنده از جمله نیازهای ما برای مقابله با گرد و غبار و اثرات مخرب ناشی از آن است.

نشست تخصصی و بین المللی مشترک در زمینه همکاری‌های منطقه‌ای برای ایجاد آمادگی در مواجهه با بلایای طبیعی با همکاریAPDIM (مرکز توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه)، ESCAP (کمیسیون اجتماعی اقتصادی آسیا اقیانوسیه سازمان ملل متحد) و سازمان حفاظت محیط زیست با اهداف بررسی پیش نویس اطلس بلایای فرامرزی، توافق بر سر عناصر تبادل اطلاعات و چهارچوب توسعه ظرفیت برای حمایت از تصمیم‌گیری درباره بلایای تدریجی مثل طوفان‌های گرد و غبار و ایجاد شبکه مشارکتی به منظور اجرا از طریق برنامه کار APDIM برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار