سه هزار فلامینگو در تالاب سولدوز نقده فرود آمدند

ارومیه(پانا)- رئیس اداره حفاظت محیط زیست نقده گفت: نخستین دسته از فلامینگوهای مهاجر به تعداد بیش از سه هزار قطعه در تالاب سولدوز این شهرستان فرود آمدند.

کد مطلب: ۸۶۸۵۷۵
لینک کوتاه کپی شد
سه هزار فلامینگو در تالاب سولدوز نقده فرود آمدند

اکبر محمدیان افزود: این پرندگان پس از مدتی استراحت و تغذیه به تدریج و با کاهش دما، مهاجرت خود را به مناطق جنوبی تر ادامه می دهند.


وی اضافه کرد: هر ساله و در این فصل فلامینگوهای مهاجر از سواحل جنوبی دریاچه ارومیه کوچ خود را به مناطق جنوبی تر شروع می کنند.


محمدیان گفت: تالاب های جنوب آذربایجان غربی و به ویژه تالاب های سولدوز، حسنلو و کانی برازان به علت وجود شرایط مساعد، مکان مناسب زندگی و توقف فلامینگوها به هنگام کوچ است.


فلامینگو پرنده ای با پاهای دراز، منقاری منحنی و گردنی بلند و خمیده بوده و از بدنی کشیده و پر و بالی به رنگ های سفید و صورتی برخوردار است.


بال ها و گردن این پرنده هنگام پرواز به صورت کشیده و قدری پایین تر از سطح بدن قرار می گیرد و ترکیب زیبایی از رنگ های سرخ و سیاه دارد.


این پرندگان به صورت دسته جمعی و در دسته های چند هزار تایی زندگی می کنند و سواحل دریاچه ارومیه و استان فارس مهمترین زیستگاه آن در ایران است.


تالاب سولدوز در فاصله 25 کیلومتری نقده واقع شده و در سال 1380 احیا و هم اکنون وضعیت مطلوب زیستگاهی این تالاب، سبب مهاجرت و حضور بسیاری از پرندگان آبزی و کنار آبزی و همچنین آبزیان و جانوران دیگر به این منطقه شده است.


هرگونه فعالیت صیادی و شکار در این تالاب حفاظت شده ممنوع بوده و با متخلفان برابر مقررات برخوردهای قانونی صورت می گیرد.


هفت تالاب فصلی و دائمی در شهرستان نقده وجود دارد که سالانه بیش از 10 هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر و بومی در آن زندگی می کنند و از این تعداد، تالاب های درگه سنگی، حسنلو و یادگارلو جزو تالاب های بین المللی است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار