شخصیت فرزند در دوران نوجوانی تثبیت می شود

کاشان ( پانا) - یک کارشناس مشاوره گفت: دوره نوجوانی که سن 11تا 18 سالگی را شامل می شود یکی از مهمترین دوره های زندگی یک فرد است از آنجا که شخصیت فرد در این دوره تثبیت می شود فرآیند تربیت نیز اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

کد مطلب: ۸۶۸۵۰۳
لینک کوتاه کپی شد
شخصیت فرزند در دوران نوجوانی تثبیت می شود

به گزارش پانا مهدی محمدی نیکو در نشست سفیران دبیرستان حضرت علی اصغر علیه السلام کاشان اظهار کرد: تربیت فرزند باید 25 سال قبل از تولدش باشد بدین معنا که مادر و پدر خوب زمانی می توانند فرزند خوب داشته باشند که خودشان در کودکی درست تربیت شده باشند.

وی افزود: یک نوجوان در شرایطی بین کودکی و بزرگسالی قرار دارد که گاهی رفتاری مثل افراد بزرگسال دارد و زمانی هم مثل یک کودک رفتار می کند و باید بدانیم فرزندان ما همان چیزی میشوندکه ما هستیم نه آن چیزی که ما میخواهیم و یا آرزو داریم.

وی با اشاره به نقش الگو پذیری فرزندان تصریح کرد: پدر و مادر الگوی رفتاری فرزندان خود هستند ما نمی توانیم دستوری به فرزند خود بدهیم و خلاف آن را در خانه انجام دهیم.ذهن کودکان و نوجوانان مانند یک بوم نقاشی است و پدر و مادر می توانند زیبا ترین یا زشت ترین نقاشی را درذهن و شخصیت فرزند خود ترسیم کند.

وی گفت: فرزندان زمانی از ما حرف شنوی خواهند داشت که از خودمان شروع کنیم.درخواست نوجوان برای رسیدن به یک هدف یا وسیله از سوی والدین با سه روش برخورد می شود.

محمدی نیکو اظهار کرد: در روش تربیت سهل گیرانه امکانات بدون حد و مرز در اختیار فرزند قرار می گیرد و به اصطلاح نوجوان امکانات را بدون هیچ گونه تلاشی به دست میاورد و از همین رو قدر عافیت نمی داند و تبدیل به یک فرد تنبل با رفتار اشتباه والدین خود میشود.

وی با اشاره به رفتار سخت گیرانه والدین تاکید کرد: در شیوه استبدادی در خواست نوجوان با برخورد شدید پدر و مادر همراه است.در این شیوه به علت سخت گیری والدین فرزند از خانه می خواهد به دور شود.

وی بهترین روش برای برخورد با فرزند را شیوه مقتدرانه خواند و گفت: در این شیوه، کسب امکانات و وسایل ضروری نوجوان برای او هدف میشود یعنی باید به یک هدف رسیدگی کند تا وسایل و امکانات ضروری در اختیارش قرار گیرد.

این مشاور تاکید کرد: والدین چه بخواهند و چه نخواهند فرزندشان ممکن است در گروه های نابهنجار قرار بگیرند و در این زمان مهم این است که فرد چه مقدار توانایی و مهارت نه گفتن را دارا باشد. مهارتهای زندگی گفتنی نیست بلکه باید در دوره نوجوانی به فرزندان یاد داده شود.

محمدی نیکو تصریح کرد: اگر محیط خانه برای نوجوان آرام نباشد در بیرون از خانه به دنبال کسی خواهد بود که او را آرام کند. والدین نباید ناکامی های خود را از طریق فرزندانشان جبران کنند. مهمترین وظیفه خانواده تامین مالی و امکانات نیست بلکه وظیفه اصلی ارتقا سطح فکری خانواده ها است.

به گزارش پانا ، فعالیت رسمی سفیران سلامت از ۱۵ آبان ماه در مدارس شروع شده و در ۱۵ اردیبهشت سال آینده پایان می یابد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار