قاسم افتخاری*

ناتوانی آمریکا در برابر فروش نفت ایران

درباره اینکه آمریکا ۸ کشور را از تحریم نفتی معاف کرد این موضوع به معنای کوتاه آمدن این کشور بر سر تحریم‌ها نیست. حدود 80-90 درصد این مسأله به انتخابات داخلی آمریکا برمی‌گردد که قرار است طی روزهای آینده برگزار شود. بنابراین معافیت هشت کشور از سوی آمریکا به جهت آرام کردن رأی دهندگان آمریکایی است چرا که به هنگام اخذ رأی دیگر نیازی به جامعه خود نخواهد داشت و بر تحریم‌ها پافشاری خواهد کرد.

کد مطلب: ۸۶۸۴۱۹
لینک کوتاه کپی شد

باید تاکید کرد که با این کار آن بخشی که مردد به اعطای رای به حزب جمهوریخواه هستند را آرام می‌کنند وگرنه هیچ دلیل خاص دیگری بر این معافیت وجود ندارد. از ابتدا مشخص بود تحریم‌ها به یکباره اعلام نخواهد شد بلکه به این صورت گام‌به‌گام اعلام و سخت‌تر خواهد شد برای اینکه شرکت‌های نفتی و پالایشگاه‌ها بتوانند نیازهای نفتی خود را از قسمت‌های دیگر تأمین کنند در نتیجه به همان اندازه از خرید نفت ایران به صورت رسمی کاسته خواهد شد.

آمریکا نمی‌تواند فروش نفت ایران را به صفر برساند. ایران قادر خواهد بود تا نفت خود را بفروشد چرا که در حال حاضر بسیاری از تجارت‌ها حتی تجارت‌های غیرنفتی از طریق دریا انجام می‌شود. کشتی‌هایی حمل کالا وجود دارند که روی دریا کالای مورد نیاز خود را خرید و فروش می‌کنند. یعنی تا زمانی که کشتی به مقصد برسد کالای مورد نظر طی چند نوبت دست به دست خواهد شد. این موضوع برای نفت هم صدق می‌کند.

به عنوان مثال شناورهای نفتی ایران یا حتی کشورهای دیگری که قصد خرید نفت ایران را داشته باشند، لزومی ندارد تا با ایران به صورت مستقیم در ارتباط باشند چرا که کشتی‌ها نفت را جابه‌جا کرده، نفتکش‌های ایران نفت را تا مقصدی برده و از آن مقصد به بعد نفت را به شرکت دیگری انتقال می‌دهند. بنابراین نمی‌توان جلوی فروش نفت ایران را صددرصد گرفت. هنگامی که کمبود نفت احساس شود، قیمت‌ها افزایش یافته و در نتیجه تخفیف‌ها جذابیت بیشتری پیدا می‌کند و ایران در آن زمان می‌تواند حتی موارد ریسک‌پذیر را برای خریداران نفت قابل قبول کند. در مجموع به صفر رسیدن فروش نفت ایران موضوعیتی نخواهد داشت.

منبع: آرمان

* کارشناس روابط بین‎الملل

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار