پمپئو اقدامات یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران را تشریح کرد

تهران (پانا) - وزیر خارجه آمریکا برغم موج مخالفت‌های جهانی و قطعنامه و آرای نهادهای بین المللی با تحریم‌های ضد ایرانی، اقدامات یکجانبه واشنگتن علیه ملت ایران را تشریح کرد.

کد مطلب: ۸۶۸۳۷۳
لینک کوتاه کپی شد
پمپئو اقدامات یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران را تشریح کرد

به گزارش ایرنا، مایک پمپئو روز دوشنبه (14 آبان) همراه با استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا، با این ادعا که دولت ترامپ از روز اول استراتژی تغییر رفتار جمهوری اسلامی ایران را دنبال کرده است، گفت: «برای این استراتژی مسیرهای مختلفی وجود دارد که فشار اقتصادی حداکثری یکی از این راه‌ها است.»

پمپئو که کشورش در رشد و پرورش تروریسم در جهان سابقه طولانی دارد و با حامیان تروریسم هم روابط خوبی داشته و دارد، ایران را متهم به حمایت از تروریسم کرد و افزود: «ایران برای فعالیت‌های بی‌ثبات کننده در خاورمیانه و جهان تامین مالی می‌کند، هدف ما این است که ایران را برای رهاکردن رفتار انقلابی خود است.»

او شاهد این ادعای خود را فضاسازی تبلیغاتی در دانمارک توصیف کرد و ادامه داد: «دانمارک از ما خواست یک توطئه ترور در خاک دانمارک را بتوانیم مهار کنیم.»

ادعای وزیر خارجه آمریکا در حالی است که وزارت خانه‌های اطلاعات و خارجه ایران هرگونه دخالت در این مساله را به طور قوی رد کرده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا که در طول یکسال و نیم گذشته در سازمان ملل به خوبی نشان داده است، برخلاف خواست جامعه بین‌المللی و به صورت غیرنرمال حرکت می‌کنند، اظهار کرد: «ما از ایران می‌خواهیم همچون یک کشور عادی رفتار کند. این مساله امکان پذیر است اما باید در 12 شرطی که تعیین کرده ایم، عمل کند.»

پمپئو افزود: «ما تا رسیدن به این هدف، فشار را حفظ خواهیم کرد و امروز تحریم‌هایی که مربوط به کشتیرانی و بانکی است را باز می‌گردانیم. تاکنون 19 دور تحریم انجام دادیم و 368 فرد و نهاد ایرانی را مشمول آن قرار دادیم. این مساله روی فعالیت‌های اقتصادی بین المللی ایران تاثیر می‌گذارد.»

او با تکرار این ادعا که از ماه مه، 100 شرکت خارجی ایران را ترک کرده‌اند، گفت: «اگر جمهوری اسلامی ایران به فعالیت‌های خود ادامه دهد، آمریکا تحریم‌های سوئیفت و تحریم‌های دیگر را هم مقرر خواهد کرد.»

وزیر خارجه آمریکا افزود: «بیش از 20 کشور وارد کننده نفت از ایران، این میزان را به صفر رسانده‌اند. در واقع صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت ایران کاسته شده است و از ماه مه تا کنون 2.7 میلیارد دلار از درآمدهای نفت خام کاهش یافته است.»

پمپئو به استثنا در این تحریم ها هم اشاره کرد و ادامه داد: «برای چین، هند، یونان، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی و ترکیه استثناهایی قایل شدیم و هدف آن تعدیل بازار نفت است. هرچند همه کشورها نشان داده‌اند که واردات نفت ایران را کاهش داده‌اند.»

او با این ادعا که برای به صفر رساندن واردات نفت ایران به مذاکرات خود ادامه می‌دهیم، اضافه کرد: «ایران فقط می تواند از پول نفت برای مسایل اولیه زندگی استفاده کند.»

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه برای برخی همکاری‌های هسته‌ای با ایران هم مجوزهایی داده شده است، اظهار کرد: «برنامه‌های هسته‌ای ایران تحت پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ادامه می‌یابد و در عین حال نظارت ما برقرار خواهد بود تا مطمئن شویم استفاده از نیروی هسته‌ای، قانونی باشد.»

پمپئو خاطرنشان کرد: «تا زمانی که رئیس‌جمهوری ترامپ روی کار باشد، ایران هیچ گاه به داشتن سلاح اتمی نزدیک نخواهد شد.»

در ادامه این اظهارات خبرنگاری پرسید: رئیس جمهوری برای بازگشت تحریم ها از پوستر بازی تاج و تخت استفاده کرد، آیا درست بود؟

وزیر خارجه آمریکا که از این سوال ناراحت به نظر می‌رسید، حقد و کینه دیرینه خود را از سردار سلیمانی نشان داد و گفت: «این دولت از مبارزات انتخاباتی ترامپ تا روی کار آمدن، یک رویه یکسانی داشته است، همیشه گفتیم که ایران تهدیدی برای ایالت متحده است، قاسم سلیمانی پاسخ داد اما ندیدم کسی درباره آن صحبت کند. همه درباره تاج وتخت پرسیدید اما هیچ کدام از مسایل جدی روی خاورمیانه و اروپا اثر می‌گذارد، صحبت نمی‌کنند.»

خبرنگاری پرسید: به کشورهای اروپایی چه خواهید گفت که انتظار داشتند در این لیست استثنا از پیامدهای تحریم‌ها باشند، در حال حاضر چه رابطه‌ای با آنها داشته‌اید؟ آیا آنها متقاعد شده‌اند؟

وزیر خارجه آمریکا نتوانست اختلاف نظر جدی اروپا با کاخ سفید درباره برجام را مخفی نگاه دارد و گفت: «ما برداشت متفاوتی درباره برجام داریم. اگرچه شرکت های بازرگانی اروپایی تصمیم گرفته‌اند که با ایران وارد معامله نشوند و ما فکر می‌کنیم نظام تحریم‌ها کارساز خواهد بود.»

خبرنگاری پرسید شما از رفتارهای ایران در منطقه صحبت می‌کنید، چه تفاوتی با رفتار سعودی‌ها دارد؟

وزیر خارجه آمریکا که از زمان روی کار آمدن در حد یک اپوزیسیون ایران عمل کرده است و با گروه‌های تروریستی که در لیست سیاه آنها هم بوده‌اند همکاری نزدیکی دارد، کمک ایران به حزب الله لبنان برای آنچه که او تهدید اسرائیل نامید را یکی از این تفاوت‌ها دانست.

البته وزیر خارجه آمریکا هیچ گاه نگفت که حزب الله در برابر تجاوز صهیونیست‌ها ایستادگی کرده است و سعودی‌ها بنیانگذار و تامین کننده منابع مالی گروه تروریستی القاعده، جبهه النصره و داعش بوده‌اند.

پمپئو دیگر تفاوت ایران با سعودی‌ها را کمک به انصار الله یمن دانست در حالی که سعودی‌ها با سلاح‌های زیبای ساخت آمریکا نزدیک به سه سال تمام زیرساخت‌های یمن را نابود کردند و شرایط انسانی این کشور را به سوی شدیدترین قحطی دهه‌های اخیر سوق داده‌اند تنها به این دلیل که آنها نمی‌خواهند خواست مردم بر این کشور حاکم شود.

وزیر خارجه آمریکا حمایت از حشدالشعبی در عراق و همچنین نیروهای مردمی در سوریه را دیگر تفاوت ایران با سعودی‌ها دانست و به تصور اینکه می‌تواند سعودی‌ها را رژیمی حامی ثبات و ‌منیت جلوه دهد، به این مساله توجه نکرد که تمامی دولت‌های قانونی عراق که از زمان تشکیل نیروهای مردمی حشد الشعبی روی کار بوده‌اند، از فعالیت‌های آنها در مبارزه با تروریسمی که با حمایت سعودی‌ها بخش‌های زیادی از کشورشان را تصرف کرده بودند، حمایت کرده‌اند.

پمپئو هرگز نگفت که در طول قریب به هشت سال فعالیت تروریسم در عراق و ارتکاب جنایتهای وحشتناک آنها، ائتلاف آمریکایی و سعودی ها چه اقدامی در جهت مبارزه با آنها انجام داده اند.

او با ادعای مضحکی که قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد حاکمان فعلی سعودی به خصوص بن سلمان ولیعهد سعودی نادرستی آن را به خوبی تایید می‌کند، از همکاری رژیم سعودی برای مبارزه با تروریسم سخن گفت و بار دیگر ایران را عامل اصلی بی‌ثباتی در منطقه دانست.

خبرنگار دیگری خواست تا توضیحات بیشتری درباره سه استثنای برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران ارائه دهد.

وزیر خارجه آمریکا این مساله را پیچیده دانست و گفت: «مساله عدم گسترش تسلیحات هسته‌ای اهمیت دارد، نیروگاه بوشهر یکی از آنها خواهد بود. گزارش برگی ارائه خواهیم کرد و شما از آن اطلاع خواهید یافت.»

خبرنگار از نفوذ قدرتمند ایران در عراق پرسید و اینکه آیا تحریم ها باعث افزایش فشار ایران بر متحدان آمریکا در عراق نخواهد شد؟

پمپئو این سوال را مهم و منطقی دانست و به اصطلاح به طرح حقایق پرداخت به این شکل که ایران از سال 2015 و پس از برجام، ایران همان گونه که گفتید در عراق فشار وارد کرده است.

او بی توجه به اینکه حضور ایران در عراق و سوریه تنها بر اساس درخواست دولت قانونی و مشروع این کشورها و به منظور مستشاری نظامی بوده است، از این مقدمه غلط خود نتیجه گیری کرد برجام جلوی فعالیت های ایران را نگرفت.

وزیر خارجه اظهار امیدواری کرد که تحریم‌های فعلی به خصوص در حوزه مالی و اقتصادی باعث شود فعالیت‌های ایران را عقب برانیم و ظرفیت ایران را در خاورمیانه و جهان محدود کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار