معاون تربیت‌‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش:

۲۰طرح پیشگیری و کاهش آسیب اجتماعی در آموزش و پرورش اجرا شده یا در دست اجرا است

تهران (پانا) _ معاون تربیت‌‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش از اجرای ۲۰ برنامه برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در آموزش و پرورش خبر داد.

کد مطلب: ۸۶۸۳۱۸
لینک کوتاه کپی شد
۲۰طرح پیشگیری و کاهش آسیب اجتماعی در آموزش و پرورش اجرا شده یا در دست اجرا است

آئین رونمایی طرح توانمندسازی روانی اجتماعی دانش‌آموزان، والدین و کارکنان و نسخه ارتقا یافته سامانه جامع مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان (نماد) از بعدازظهر امروز در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.

در این همایش وزیر آموزش و پرورش، شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی، مقیمی، استاندار تهران، معاون تربیت‌بدنی و سلامت، معاون پرورشی و فرهنگی، مدیرکل دفتر وزارتی، ‌مدیرکل امور زنان و خانواده و مدیرکل روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمدرضا حافظی، رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز، میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نمکی، معاون اجتماعی سازمان برنامه و بودجه، زنگانه، معاون پیشگیری از جرم قوه قضاییه، سرهنگ سپهر، جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین، رستم‌وندی، معاون وزیر کشور و رئیس سازمان امور اجتماعی، جاویدنیا، معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی و مدیران طرح نماد از سراسر کشور حضور دارند.

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در این مراسم با طرح این پرسش که «برای پیشگیری کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین کودکان و نوجوانان چه راهکاری وجود دارد و آموزش و پرورش در این زمینه چه کرده است»، گفت: بررسی‌ها و شواهد نشان می‌دهد که چند راهکار شناخته شده از قبیل آموزش مهارت‌های اجتماعی به دانش‌آموزان، ترویج مهارت‌های فرزندپروری به والدین و آگاه ساختن آنان از خطراتی که فرزندشان را تهدید می‌کند، توانمندسازی معلمان برای تلفیق پیشگیری و مهارت‌آموزی با کلاس درس، ظرفیت‌سازی برای توسعه مشاوره و مددکاری در سطح مدارس و همچنین پیش‌بینی فعالیت‌های جایگزین مانند ترویج فعالیت‌های فوق برنامه فرهنگی و پرورشی است.

او ادامه داد: مروری بر برنامه‌های کشوری پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که برای اجرا در گروه سنی کودکان و نوجوانان طراحی و اجرا می‌شوند، نشان می‌دهد که ده‌ها عنوان برنامه و فعالیت در قالب‌های متنوع آموزشی، فرهنگی و مراقبتی در سطح کشور از جمله در بین دانش‌آموزان و در سطح مدارس چه توسط وزارت آموزش و پرورش و یا از طریق سایر دستگاه‌ها اجرا می‌شود.

حمیدی افزود: به عنوان مثال در وزارت آموزش و پرورش بیش از ۲۰ عنوان طرح و برنامه در قالب‌های متنوع آموزشی فرهنگی و مراقبتی برای پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی اجرا شده و یا در دست اجراست که بر اساس تجارب و ارزیابی‌ها به این جمع‌بندی رسیدیم که برای موفقیت در این حوزه تا جای ممکن آنها را در قالب یک یا چند پروژه بزرگ ملی تجمیع و یکپارچه کنیم.

او با اعلام اینکه سند ائتلاف نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان (نماد) به عنوان یک پروژه بزرگ ملی به منظور افزایش کارایی و اثربخشی اقدامات پیشگیرانه کشور در حوزه آسیب های اجتماعی و سلامت روان در بین دانش آموزان طراحی شده است، گفت: در طرح نماد کوشش شده است تا از طریق هم‌افزایی ظرفیت‌ها، طراحی ابزارهای معتبر فنی، طراحی فرایندهای ارجاع، راه اندازی زیرساخت های غربالگری و اجرای الکترونیک ظرفیت های لازم برای دستیابی به نظام شناسایی و مداخله سریع به موقع و موثر در فوریت های روانی اجتماعی در بین دانش‌آموزان فراهم شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اکنون با تهیه ابزارهای فنی و راه اندازی زیرساخت‌ها و با استفاده از تجاربی که کشف شده است، افتخار این را داریم تا با رونمایی از نسخه ارتقا یافته سامانه جامع نماد و نیز ابزار های جدید فنی، در زمینه مداخلات روانی و مددکاری اجتماعی گام بلندتری را برای اجرای طرح در سال تحصیلی ۹۸ -۹۷ برداریم.

او گفت: از سامانه که امروز رونمایی می‌شود چند کارکرد مهم در نظر گرفته شده است که شامل «امکان ثبت داده‌های مختلف جسمی، روانی، اجتماعی و نیز استعدادهای دانش آموزان در قالب یک درگاه یکپارچه به طوری که امکان ثبت داده های مختلف مربوط به غربالگری پایه و موارد فوریت های روانی اجتماعی به طور همزمان وجود دارد»، «امکان استفاده از داده های مختلف ثبتی دانش آموزان در تمامی سامانه‌های زیر مجموعه آموزش و پرورش فراهم شده است»، «تمامی مجریان و همکاران برنامه در این سامانه تعریف شده و دارای نقش و کارتابل ویژه هستند»، «کوشش شده است تمامی فرآیندهای داخلی آموزش و پرورش یکپارچه شده و از تمامی ظرفیت‌ها برای این منظور استفاده شود»، «امکان دسترسی دستگاه‌های همکار در قالب داشبورد مدیریتی فراهم شده است و در کنار آن امکان ارجاع الکترونیک برای دستگاه‌های همکار فراهم شده است»، «امکان آموزش و توانمندسازی دانش‌آموزان، والدین و کارکنان در قالب این سامانه با استفاده از منابع کمک آموزشی بار گذاری شده است» و همچنین «امکان دسترسی والدین برای ثبت داده ها و یا اطلاع از وضعیت فرزندانشان فراهم شده» است.

حمیدی ادامه داد: امروز با این زیرساخت‌ها و ابزارهایی که در قالب طرح نماد فراهم شده است و نیز با تمهیداتی که در زمینه نیروی انسانی متخصص برای اجرای طرح در نظر گرفته شده است می‌توان این نوید را داد که وزارت آموزش و پرورش با همکاری دستگاه های عضو ائتلاف نماد اکنون آمادگی این را دارد که بتواند مداخلات موثرتری در زمینه کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی بر دارد و بر همین اساس به یاری تمام قوا، سازمان ها و نهادها و نیز مشارکت مردم و سازمانهای غیر دولتی و خیرین نیازمند است.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش افزود: طرح نماد یک دست آورد و طرح بزرگ جهادی و از زمره طرح‌های فوق‌العاده در مد نظر مقام معظم رهبری است که برای حفاظت از سلامت و هویت نسل آینده کشور است به همین دلیل همه باید برای حراست از این نهال نوپا، تحکیم و تقویت آن کوشش کرده و تجدید پیمان کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار