حاشیه‌های مجلس: از پخش کلیپ علیه ظریف تا پرخاش حاجی‌دلیگانی به پزشکیان

تهران (پانا) - صحن علنی مجلس شورای اسلامی بعد از حضور وزیر امور خارجه کشورمان شاهد پخش کلیپی علیه او و برجام از سوی نماینده مردم شاهین شهر بود.

کد مطلب: ۸۶۸۲۳۷
لینک کوتاه کپی شد
حاشیه‌های مجلس: از پخش کلیپ علیه ظریف تا پرخاش حاجی‌دلیگانی به پزشکیان

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به سه سوال نمایندگان اصولگرا و عضو جبهه پایداری قوه مقننه به ویژه حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین شهر، جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد و محمد دهقان، نماینده شاندیز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد.

مخالفت همیشگی نمایندگان نامبرده با توافق هسته ای موسوم به برجام و طرح سوالاتی در ارتباط با این مسئله آن هم در روزهای اعمال دور دوم تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه کشورمان خبر از تقابل در صحن سبز بهارستان می داد که این اتفاق افتاد.

ظریف در بخش اول اظهارات خود با تاکید بر انزوای فعلی دولت آمریکا در صحنه سیاست جهان، متذکر شد که توافق هسته ای به سود جمهوری اسلامی ایران بوده و به همین دلیل ایالات متحده آمریکا از برجام خارج شده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی به عنوان نماینده سوال کنندگان به اظهار نظر پرداخت با رد اظهارات ظریف به توافق برجام تاخت و تاکید کرد که در این توافقنامه چندجانبه خطوط قرمز مدنظر رهبری رعایت نشده است.

او در بخشی از اظهارات خود گفت که وزارت امور خارجه با شخصی مسئول در آمریکا به توافقی برای تغییر در متن برجام دست یافته است.

این نماینده اصولگرای مجلس تاکید کرد که در صورت لزوم نام آن فرد را نیز بیان خواهد کرد ولی هرگز این اتفاق رخ نداد.

حاجی‌دلیگانی در ادامه اظهارات خود به پخش کلیپی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی پرداخت. محتوای این کلیپ که به صورت ناقص در صحن علنی پخش شد، به اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهوری در وصف برجام و ظریف اختصاص داشت که در قسمت هایی از آن به توصیه های رهبری و عدم رعایت آنان در توافق هسته ای اشاره شد.

هنگام پخش این کلیپ صدایی از هیات رئیسه مجلس به گوش رسید که گفت: «برای نظام خوب نیست، قطعش کنید.»

مشخص نیست این صدا به کدام یک از اعضای هیات رئیسه مجلس تعلق دارد ولی به نظر می‌رسد این اظهارات دلیل پخش نصفه‌کاره کلیپ تهیه شده توسط حاجی‌دلیگانی که به لحاظ ساختاری به کلیپی که چندی پیش جواد کریمی‌قدوسی در جلسه سوال از ظریف شباهت داشت، باشد.

در این بین مسعود پزشکیان که ریاست جلسه علنی مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت به آمار ارائه شده از سوی حاجی‌دلیگانی تاخت و تاکید کرد: «رقم 200هزار بشکه صحیح است که این هم فقط مربوط به یک کشور است نه تمام کشورها!»

حاجی‌دلیگانی در اظهارات خود به فروش نفت جمهوری اسلامی ایران بعد از برجام اشاره کرده بود و رقمی اشتباه را به زبان آورده بود که با اعتراض نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی همراه شد.

این نماینده اصولگرا تذکر رئیس جلسه را نیز برنتافت و با لحنی تند خطاب به او گفت: «عدد را اشتباه گفتم و نباید بیان می کردم ولی شما حق تذکر دادن به من را ندارید.»

نکته جالب اینجاست که حاجی دلیگانی در زمان قانونی خود برای طرح سوالاتش در نوبت اول، تنها به تشریح دو سوال از سه سوال پرداخت که ظریف با اشاره به این موضوع با طعنه گفت: «شما باید سه سوال را تشریح میکردید ولی دو سوال را شرح دادی و یک سوال را گذاشتید برای نوبت دوم که من دیگر فرصت پاسخ ندارم. البته اشکالی هم ندارد به هرحال اینجا خانه شماست!»

حاجی‌دلیگانی نیز در خاتمه اظهارات خود در نوبت دوم به این اظهارات ظریف مهر تایید زد و متذکر شد که این اقدام منافاتی با آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی ندارد.

نکته قابل توجه اظهارات وزیر امور خارجه کشورمان آنجا بود که به استانداردهای دوگانه برخی افراد در داخل کشور در برخورد با برجام انتقاد کرد. او با صدایی بلندتر از لحن همیشگی‌اش در صحن علنی خطاب به نمایندگان منتقد برجام گفت: «چطور وقتی آقای ترامپ می‌گوید ایران 7 تریلیون دلار در منطقه خرج کرده و این به ضررش بوده به آن استناد می‌کنید ولی وقتی می‌گوید ظریف به سر کری (وزیر امور خارجه دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا) در ماجرای برجام کلاه گذاشت، آن را قبول نمی‌کنید؟»

او متذکر شد: «من می‌گویم ملت ایران را باور کنید نه من را.»

بعد از پایان اظهارات ظریف نمایندگان عمدتا اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با فریادهای خود از وزیر امور خارجه کشورمان و توافق هسته‌ای اعلام حمایت کردند.

در نهایت و با تمام این کش و قوس ها نمایندگان مجلس شورای اسلامی با آرا خود اعلام کردند که پاسخ های ظریف به سه سوال طرح شده از سوی نمایندگان اصولگرا را قانع کننده میدانند و وزیر امور خارجه بار دیگر به سلامت از پیچ بهارستان گذشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار