سیدعلی خرم *

ترامپ و انتخابات آمریکا

به زودی انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا برای تعیین 435 نفر برای مجلس نمایندگان آمریکا و 35 نماینده عضو سنا برگزار می‌شود و در برخی از ایالات هم همزمان انتخاب فرماندار انجام می‌پذیرد. در حال حاضر جمهوری‌خواهان اکثریت را در اختیار دارند و چنانچه عملکرد دونالد ترامپ به انتخاب بیشتر دموکرات‌ها منتهی شود، شاهد یک تغییر اساسی در اعتماد به نفس دونالد ترامپ و پشتیبانی مجلس نمایندگان یا کنگره از رئیس‌جمهور آمریکا خواهیم بود.

کد مطلب: ۸۶۸۱۹۷
لینک کوتاه کپی شد

در سنای آمریکا هم 35 نفر به عنوان یک سوم اعضای سنا تعیین خواهند شد که می‌تواند تناسب اکثریتی را که اکنون در دست جمهوری‌خواهان است، برهم بزند و در اختیار دموکرات‌ها قرار دهد. بنابراین این انتخابات برای آمریکا بسیار تعیین کننده است. اکنون جامعه آمریکا به شدت دوقطبی شده و اینطور نیست که مثل دفعات گذشته مردم نسبت به این انتخابات خنثی باشند و یا به صورت معمول نگاه کنند. طرفداران دونالد ترامپ به وحشت افتاده‌اند که نکند ترامپ پشتیبانی جمهوری‌خواهان را از دست بدهد و در اولین قدم، تمام برنامه‌هایی که انتخاب کرده برهم بخورد و در قدم دوم، استیضاح و از کار برکنار شود.

مخالفان ترامپ هم فهمیده‌اند با فرد پوپولیستی که نه تنها مخل صلح و امنیت بین‌المللی است بلکه در درازمدت هم به اهداف و منافع ملی آمریکا خیانت می‌کند، مواجه‌اند و به هر شکلی شده سعی در برکناری او دارند. لذا هم طرفداران و هم مخالفان دونالد ترامپ به شدت دنبال این هستند که تعداد رأی دهندگان بالا رود تا از این طریق به هدف خود برسند. اقداماتی که دونالد ترامپ در صحنه سیاست خارجی انجام داده قرین موفقیت نبوده است و با اینکه نه در ارتباط با کره‌شمالی و نه در ارتباط با ایران و خروج از برجام موفقیتی حاصل نکرد، ولی سعی می‌کند خود را مرد عمل و اقتدار نشان دهد و در همه صحنه‌ها مردانه می‌ایستد و از منافع ملی آمریکا حمایت و دفاع می‌کند.

ترامپ به طور خاص نرخ بیکاری را پایین آورد و سعی دارد تا آمریکای شماره یک را مدنظر قرار دهد. این موضوع برعکس مخالفان جدی و منطقی در میان متخصصان، روشنفکران و تحصیلکرده‌های آمریکا و دموکرات‌ها به‌وجود آورده است. آنها می‌دانند اگر کلاف در دست دونالد ترامپ باشد شکل ساختاری موجود به‌هم می‌خورد و آمریکا نفوذ و نقش صدساله خود را از دست خواهد داد و رقبای آمریکا انگیزه پیدا می‌کنند تا خودشان برای خودشان راه و روشی پیدا کنند و جهان از حالتی که قبلا بدون اینکه تک قطبی باشد، ولی برادر بزرگی آمریکا را قبول کرده بوده به چندقطبی تبدیل شود. از طرفی بخشی از اروپایی‌ها و از طرف دیگر روسیه و چین سر بلند کنند و در نقش‌آفرینی در اداره جهان رقیب آمریکا شوند. به همین دلیل تلاش دارند قبل از اینکه ترامپ موفق شود او را برکنار کنند.

با این ترتیب می‌توان گفت انتخابات میان‌دوره‌ای نمایندگان و سنای آمریکا تاثیر زیادی برای جهان و ایران خواهد داشت. جهان همه یکصدا از عملکرد ترامپ ناراضی‌اند. حتی متحدین آمریکا از او ناراضی‌اند و تیغ دونالد ترامپ حتی انگلیس، آمریکا، فرانسه، ژاپن و برزیل را هم دربرگرفته است. در صحنه داخلی آمریکا به مدد از بین بردن تعهدات بین‌المللی و حفظ مواریث کره زمین سعی کرد که به طور مصنوعی در داخل آمریکا با ایجاد شغل، میزان بیکاری را کاهش دهد. به طور مثال با 110 میلیارد دلار قرارداد تسلیحاتی که با عربستان سعودی بست در داخل آمریکا 600 هزار شغل ایجاد کرد و در پی ماجرای قتل خاشقچی به وحشت و نگرانی افتاد که اگر مجبور شود این قرارداد را برهم بزند 600 هزار شغل در آمریکا را از دست خواهد داد و در واقع آنچه برای انتخابات میان دوره‌ای مبنا قرار داد از بین خواهد رفت.

انتخابات در داخل آمریکا هم می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد؛ از جمله بین دونالد ترامپ و فرمانداران 50 ایالت اختلاف جدی وجود دارد و همان‌طور که می‌دانیم اکثریت قریب به اتفاق فرمانداران ایالات مختلف طرفدار حفظ محیط زیست هستند و در مقابل ترامپ که سیاست بی‌توجهی به کنوانسیون محیط زیست پاریس را در پیش گرفته، رسما تعهد خود را به این کنوانسیون اعلام کرده و توانسته‌اند مقابل رئیس‌جمهور خود بایستند. درواقع دوقطبی شدن در داخل جامعه آمریکا به شکل خیلی صریح و روشنی خود را نشان می‌دهد.

اگر آمریکا، دونالد ترامپ را از طریق اکثریت جمهوری‌خواه داشته باشد، فشار بر ایران افزایش می‌یابد و احتمال اینکه او بعد از دو سال باز هم انتخاب شود، زیادتر خواهد شد، اما اگر اکثریت جمهوری‌خواه را از دست بدهد، مجبور است که فتیله را پایین بکشد و در مقابل ایران کوتاه بیاید و احتمال انتخاب دوباره‌اش نیز کم می‌شود. شاید اینجا باید گفت مقداری جای تاسف دارد که در آمریکا هیچ‌گونه لابی به نفع ایران وجود ندارد و سناتورها و نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا از همدیگر برای نشان دادن دشمنی بیشتر با ایران سبقت می‌گیرند و کارهای دونالد ترامپ را کافی نمی‌دانند و معتقدند که باید خشن‌تر با ایران برخورد شود تا جایی که منتهی به تغییر رژیم ایران شوند! بنابراین خود این هم برای مسئولان ما قابل مطالعه است که اگر یکطرفه در داخل آمریکا حضور نداشته باشیم، موضوع ایران وسیله‌ای برای چشم و همچشمی در تندروی می‌شود، درحالی که به ضرر منافع ملی ماست و باید فکر جدی در این باره انجام بگیرد.

منبع: آرمان

* تحلیلگر مسائل سیاسی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار