پرهیز از پرورش تک بعدی دانش آموزان سمپاد

شیراز (پانا) - مدیر کل آموزش و پرورش فارس گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، بر لزوم توجه به همه توانمندی های دانش آموزان در قالب ساحت های شش گانه تاکید شده و بر همین اساس در تربیت دانش آموزان این مدارس نیز باید به همه ابعاد وجودی آنها توجه کرده و از پرورش تک بعدی پرهیز شود.

کد مطلب: ۸۶۸۱۲۴
لینک کوتاه کپی شد
پرهیز از پرورش تک بعدی دانش آموزان سمپاد

علی عسکر نجفی در جمع مدیران مدارس استعدادهای درخشان سراسر فارس در تالار ملاصدرای باشگاه فرهنگیان شیراز، گفت:در طی سال های اخیر و با هدف ایجاد عدالت آموزشی برای دانش آموزان با استعدادهای ویژه، برنامه های مختلفی در آموزش و پرورش پیش بینی شد که از آن جمله گسترش بی رویه این مدارس در یک دوره زمانی بود.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس افزود: در سال های اخیر نیز با توجه به اینکه گسترش مدارس استعداد های درخشان پاسخگوی تامین عدالت آموزشی در بین این گروه از دانش آموزان نبود، اجرای طرح شهاب با هدف شناسایی و هدایت استعداد های برتر دانش آموزی اجرا شد.

وی گفت: در سند تحول بنیادین به عنوان یک سند بالا دستی در آموزش و پرورش ، بر لزوم توجه به همه توانمندی های دانش آموزان در قالب ساحت های شش گانه تاکید شده و بر همین اساس در تربیت دانش آموزان این مدارس نیز باید به همه ابعاد وجودی آنها توجه کرده و از پرورش تک بعدی پرهیز شود.

نجفی گفت: همه استعدادهای دانش آموزان در زمینه علمی و آموزشی نیست، بلکه در ساحت های مختلف تعلیم و تربیت باید به استعداد های آنها توجه شود و طرح شهاب نیز با هدف شناسایی استعداد های مختلف دانش آموزان و پایش و هدایت آنها در مسیر خود شکل گرفت.

وی گفت: دانش آموزان شاغل در مدارس استعداد های درخشان به لحاظ برخورداری از هوش مطلوب، نیازمند توجه هستند تا با تکیه بر این ویژگی ،نیروهای توانمندی را برای آینده کشور پرورش دهیم.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس تاکید کرد: انتظار ما از مدیران مدارس استعداد های درخشان توجه ویژه به استعدادهای دانش آموزان و تقویت همه ابعاد وجودی آنها همچون توانمندی نقادی، جستجوگری، خلاقیت و ابتکار در قالب فعالیت های گروهی است.

وی تاکید کرد: برجسته کردن تفاوت های فردی دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان نسبت به سایر دانش آموزان ، می تواند از آنها یک شخصیت منزوی و دور از جامعه بسازد و این برخلاف خواسته نظام تعلیم و تربیت است که به دنبال تربیت انسان هایی اجتماعی است.

نجفی گفت: احساس خود برتر بینی در بین دانش آموزان مراکز تیز هوشان،سم مهلکی است که می تواند در آینده آنها را از بدنه جامعه جدا کرده و به انزوا بکشاند.

مدیر کل آموزش و پرورش فارس تاکید بر فعالیت های صرفاً علمی در قالب ترویج بهره گیری از محتوای کمک درسی برای دانش آموزان را مخرب دانست و گفت: حاصل این روند ضربه زدن به پایه های نظام تعلیم و تربیت و گرایش آینده سازان جامعه به سمت فعالیت های تک بعدی و تهی شدن آنها از مهارت های ضروری زندگی است.

رئیس اداره آموزش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان آموزش و پرورش فارس نیز در این جلسه گفت:در حال حاضر کمتر از 3 درصد دانش آموزان فارس در مدارس سمپاد مشغول به تحصیل هستند .

کرامت اله شرفی افزود: با وجود جمعیت کم دانش آموزی در این مدارس ، حدود 70 درصد رتبه های برتر کنکور زیر 3 هزار، مربوط به دانش آموزان شاغل در این مدارس است و بیشتر مدال آوران المپیاد های مختلف علمی نیز از دانش آموزا ن این مدارس هستند.

وی با اشاره به فعالیت های دانش آموزان سمپاد استان فارس در قالب برنامه های علمی ، فرهنگی و پرورشی ، گفت: لازم است مدیران مدارس استعدادهای درخشان ،ضمن تلاش در راستای اجرای فعالیت های پژوهشی و خلاقانه ، نسبت به فعالیت های فرهنگی و تربیتی و آموزش مهارت های مختلف زندگی به دانش آموزان خود توجه نمایند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار