در گفت وگو با پانا

انصاری، کارشناس امور بانکی: پیمان‌های پولی استفاده از ارزهای جایگزین دلار را متداول می‌کند

تقاضا برای ارزهایی مانند دلار و یورو به تدریج تعدیل می‌شود

تهران (پانا) - کارشناس امور بانکی می‌‌گوید پیمان‌های پولی دو جانبه و چندجانبه از جمله ابزارهایی است که به تدریج نقش دلار و یورو را در مبادلات تجاری کاهش می‌دهد و استفاده از ارز دیگر کشورها را رواج می‌دهد.

کد مطلب: ۸۶۸۰۹۳
لینک کوتاه کپی شد
انصاری، کارشناس امور بانکی: پیمان‌های پولی استفاده از ارزهای جایگزین دلار را متداول می‌کند

عبدالحمید انصاری در گفت وگو با پانا اظهار کرد: موضوع‌های مرتبط با بازار ارز در همه کشورها و از جمله در کشور ما وابستگی شدیدی به سیاست‌های ارزی دارد. اکنون با پرداخت یارانه ارزی اشتیاق زیادی برای واردات وجود دارد. باید تکلیف روشن شود و دولت باید برای همیشه تزریق ارز را به قیمتی به غیر از نرخ‌های تعادلی به حداقل برساند.

وی افزود: به هر دلیلی که دولت تزریق ارز به بازار را به زیر قیمت‌های رسمی انجام دهد صف و تقاضا و اشتیاق به بازار ارز وجود خواهد داشت و حتی ممکن است تشدید شود. نقش دولت در تنظیم بازار ارز تا جایی است که اشتیاق کاذب برای خرید ارزهایی از جمله دلار و یورو از بین رفته باشد.

یارانه ارزی اشتیاق به واردات را افزایش داده است

کارشناس امور بانکی گفت:‌ آنقدر توجیهات برای دریافت کارت بازرگانی و ثبت سفارش برای واردات به دلیل جذابیت نرخ دلار دولتی وجود دارد که تمام بروکراسی‌ بانک مرکزی نیز جوابگوی این خواسته‌ها نیست. بنابراین دولت باید در گام نخست نرخ بازار را به هر دلیلی که ایجاد شده است در حول و حوش همان نرخ عرضه کند و اگر این نیاز را احساس می‌‌‌کند که برای کالاهای اساسی و جلوگیری از التهاب قیمتی آنها ارز دولتی عرضه شود پرداخت این نرخ از ارز باید به حداقل کاهش یابد.

وی ادامه داد:‌ با محدود کردن عرضه ارز با نرخ‌های جذاب بسیاری از تقاضاهایی که اکنون برای واردات وجود دارد خود به خود تعدیل می‌شود و پس از آن کارهای جنبی و حاشیه‌ای مانند پیمان‌های پولی دو جانبه،‌ سه جانبه و چند جانبه یکی از راهکارهایی است که استفاده از ارزهایی مانند یوآن ،‌لیر و روپیه و سایر ارزها را در مبادلات تجاری کشور جایگزین می‌کند و به تدریج تقاضا برای ارزهایی مانند یورو و دلار کاهش پیدا می‌کند.

انصاری تصریح کرد:‌ با کشورهایی مانند چین،‌ عراق و برخی از کشورهای اروپایی که واردات و صادرات متقابل وجود دارد می‌توان از پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه استفاده کرد و طبیعی است که استفاده از ارز رایج این کشورها نیز قابل جایگزین شدن در اقتصاد کشور خواهد بود.

پرداخت افزایش یارانه نقدی مدافعانی دارد

وی درباره پیشنهادهایی که برای پرداخت مستقیم یارانه نقدی به مردم به جای ارایه ارز دولتی مطرح می‌شود نیز گفت: کارشناسان بسیاری هستند که مدافع این نظریه هستند که به نظر می‌رسد که در تئوری مناسب به نظر می‌رسد اما در مرحله عمل اجرایی شدن پرداخت یارانه نقدی به مردم بسیار دشوار است.

انصاری ادامه داد: ممکن است بخشی از یارانه ارزی که دولت برای واردات کالاهای اساسی پرداخت می‌کند به دست مردم نرسد اما در نهایت با پرداخت همین یارانه ارزی است که بسیاری از کالاها در سطح قیمت‌های کنونی حفظ شده است به طور مثال قیمت واقعی نان بیش از ارقامی است که اکنون پرداخت می‌شود و قیمت واقعی نان 5 برابر نرخ‌های کنونی است.

بخشی از یارانه ارزی هدر می‌رود

وی افزود: البته این نکته هم قابل تامل است که بخشی از یارانه‌ای که برای واردات کالاهای اساسی پرداخت می‌شود هرز می‌رود و سوء استفاده‌هایی صورت می‌گیرد.بهترین راهکار این است که ارز دولتی برای واردات ارائه شود.

کارشناس امور بانکی با بیان اینکه دولت مکانیسم لازم برای شناخت نیازمندان واقعی را ندارد، گفت:‌ معیاری برای تفکیک نیازمند و غیرنیازمند در دهک‌های متوسط جامعه وجود ندارد و ابزار سنجش در اختیار دولت نیست و با این فرض که عملیاتی‌شدن این کار دشوار است دولت پیشنهاد پرداخت یارانه نقدی به جای یارانه ارزی را مورد توجه جدی قرار نداده است و تن به روشی داده است که اشکال‌هایی دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار