سامانه حساب یکپارچه مدارس کشور رونمایی شد

منصور مجاوری: از این به بعد وجه نقد از والدین دریافت نمی‌شود و در صورت تخلف با مدارس متخلف برخورد قانونی می‌شود

تهران (پانا) - سامانه حساب یکپارچه مدارس کشور با حضور تعدادی از معاونان وزیر آموزش و پرورش و منصور مجاوری، مشاور وزیر در امور اقتصادی عصر امروز در ساختمان شهید رجایی وزارت آموزش و پرورش رونمایی شد.

کد مطلب: ۸۶۷۵۷۶
لینک کوتاه کپی شد
سامانه حساب یکپارچه مدارس کشور رونمایی شد

در این مراسم علی اللهیار ترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: «این سامانه با هدف شفاف‌سازی فعالیت مالی، دریافت‌ها و هزینه‌های مدارس اجرا می‌شود. دریافت هزینه‌های جانبی از والدین باعث نارضایتی والدین شده است و برای حل این مشکل امروز این سامانه رونمایی شد.»

اللهیار دریافت همه مبالغ در مدرسه مانند هزینه کلاس‌های فوق برنامه را یکی از مزیت‌های این سامانه اعلام کرد و گفت: «دریافت هرگونه وجه صرفا از طریق سامانه باید انجام شود.»

او افزود: «۸۵ هزار مدرسه در مرحله اول به این سامانه می‌پیوندند. این سامانه تا سقف ۱۰۵ هزار مدرسه را تحت پوشش قرار می‌دهد.»

سامانه حسابداری مدارس راه‌اندازی می‌شود

در ادامه این مراسم منصور مجاوری، مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور اقتصادی هدف اصلی سامانه حساب یکپارچه را ساماندهی مشارکت‌های مالی و حذف دریافت وجه نقد در مدارس اعلام کرد و گفت: «با این سامانه سرانه‌های دولتی و واریزی‌های والدین مشمول حساب یکپارچه می‌شوند.»

او ادامه داد: «حساب یکپارچه در سال ۹۵ اجرا شد ولی ابهاماتی برای دستگاه‌های نظارتی وجود داشت و حساب‌های پشتیبان غیرقانونی اعلام شدند. این موانع با اتخاذ رویکرد جدید رفع شد و این سامانه مجددا راه‌اندازی شد. در فاز اول ۸۵ هزار مدرسه به سامانه وصل می‌شوند و مرکز فناوری اطلاعات برای ۱۴.۵ میلیون دانش‌آموز کد تعریف کرده است.»

مجاوری افزود: «اگر ولی دانش‌آموز به مدرسه برود و بابت هر هزینه فوق‌برنامه مبلغی بپردازد کدشناسه خاصی به آن تعلق می‌گیرد که قابل رهگیری است و به محض واریز مبالغ، پیامکی برای اولیا ارسال می‌شود.»

تا آخر آبان برای ۸۵ هزار مدرسه حساب یکپارچه مستقر است. برای هر مدرسه حسابی با کد ۴۱۵ در بانک ملی داریم و هرگونه حسابی جز این خلاف ضوابط است

او از طراحی سامانه حسابداری مدارس خبر داد و گفت: «این سامانه به سامانه یکپارچه‌سازی لینک می‌شود و همه مبالغ دریافتی دارای سند حسابداری شده مشخص می‌شود.»

مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: «همه مدیران مدارس دولتی ملزم به استفاده از این سامانه هستند و دریافت هرگونه وجه نقد در مدارس ممنوع است.‌ از این به بعد وجه نقد از طریق درگاه الکترونیکی یا اپلیکیشن طراحی شده واریز می‌شود.»

مجاوری درباره تاریخ الزام مدارس برای استفاده از سامانه حساب یکپارچه هم گفت: «از آخر آبان امسال بر‌اساس فرایندهای انجام شده باید بتوانیم گزارش‌های مفصلی به انجمن‌های اولیا و مربیان و استان‌ها بدهیم. تا آخر آبان برای ۸۵ هزار مدرسه حساب یکپارچه مستقر است. برای هر مدرسه حسابی با کد ۴۱۵ در بانک ملی داریم و هرگونه حسابی جز این خلاف ضوابط است.»

او گفت: «از امروز مدیران کل و روسای مناطق باید بر روی اجرای این طرح نظارت مستقیم داشته باشند تا وجه نقدی از والدین دریافت نشود. اگر مدرسه‌ای از این روش‌ها استفاده نکند طبق ضوابط با آن‌ها برخورد می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار