مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل خبرداد:

افزایش 75 درصدی صادرات انواع کالا از گمرکات استان اردبیل

اردبیل (پانا) - مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل گفت :صادرات انواع کالا از گمرکات استان اردبیل رشد قابل توجه 75 درصدی داشته است .

کد مطلب: ۸۶۷۵۶۰
لینک کوتاه کپی شد
افزایش 75 درصدی صادرات انواع کالا از گمرکات استان اردبیل

هاشم مظفری افزود: در شش ماهه نخست سال جاری صادرات انواع کالا از دو گمرک بیله سوار و اردبیل به رقم 27 میلیون دلار در قالب 79 هزار تن رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی 75 درصد و از نظر وزنی رشد 216 درصدی را نشان می دهد.

وی بیان کرد: از عمده کالاهای صادراتی از گمرگات استان می‌توان به مصنوعات شیشه‌ای با سهم 14 درصدی، مصنوعات پلاستیکی با سهم 12 درصدی، سیب زمینی با سهم 12 درصدی و جوجه طیور با سهم 6 درصدی اشاره کرد.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان گفت: جمهوری آذربایجان با سهم 68 درصد، عراق با سهم 14درصد، افغانستان 7 درصد، گرجستان 5 درصد و ویتنام 3 درصد عمده مقصد صادراتی استان اردبیل بوده اند.

مظفری بیان داشت: در نیمه نخست سال میزان واردات با 54 درصد کاهش ارزش و 20 درصد کاهش وزن نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 6 میلیون دلار تنزل کرده است.

وی تصریح کرد: افزایش صادرات و کاهش واردات موجب بهبود قابل توجه در تراز تجاری جاری استان گردیده است و مهمترین دلیل این رشد ، مربوط به افزایش نرخ ارز در کشور است و افزایش نرخ ارز یا کاهش پول ملی ایرانیان موجب افزایش قیمت کالای خارجی برای ایرانیان و کاهش قیمت کالای ایرانی برای خارجی ها شده است و در نتیجه تقاضای کالای خارجی برای ایرانیان کاهش و تقاضای کالای ایرانی برای خارجی ها و به خصوص کشورهای همسایه افزایش یافته است و در حال حاضر تراز تجاری گمرکات استان اردبیل بالغ بر 21 میلیون دلار است که این رقم در مدت مشابه سال قبل تنها 3 میلیون دلار بوده است.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان در پایان خاطر نشان کرد: در شرایط حاضر که قدرت خرید مصرف کنندگان ایرانی کاهش و اقتصاد با پدیده رکود تورمی مواجه گشته، فرصتی است تا تولیدکنندگان و صادرکنندگان با برندسازی و بهبود کیفیت محصول اقدام به تسخیر بازارهای صادراتی و از این فرصت به صورت بهینه استفاده و به بهبود و رونق دوباره اقتصادی کمک نمایند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار