چرا 8 کشور از تحریم‌های نفتی معاف شدند

صادقی، تحلیلگر بازار نفت: بازار جهانی برای جایگزینی نفت ایران برنامه‌ای ندارد

تهران (پانا) - براساس اعلام اولیه آمریکا هشت کشور از تحریم نفت ایران معاف شده‌اند. محمدعلی صادقی، تحلیلگر بازار نفت، در واکنش به این معافیت‌ها می‌گوید اکنون بیش از 2 میلیون بشکه نفت از کشور صادر می‌شود و در بدترین وضع ممکن است به یک و نیم میلیون بشکه کاهش یابد.

کد مطلب: ۸۶۷۳۵۲
لینک کوتاه کپی شد
چرا 8 کشور از تحریم‌های نفتی معاف شدند

آمریکا موافقت کرده است به هشت کشور از جمله ژاپن، هند و کره جنوبی اجازه دهد به خرید نفت ایران پس از اعمال تحریم‌ها در 5 نوامبر ادامه دهند.این عقب‌نشینی در حالی صورت می‌گیرد که چند ماه پیش مقام‌های دولت ترامپ در گفتگو با رسانه‌ها با قاطعیت اعلام کردند که با توجه به تمایل ترامپ برای به صفر رساندن فروش نفت ایران، صدور معافیت برای ادامه خرید نفت از این کشور جزو گزینه‌های آنها نیست.

البته اعلام شده است که این معافیت‌ها موقتی هستند و دولت ترامپ انتظار دارد این کشور‌ها در ماه‌های آینده به کاهش واردات نفت ایران ادامه دهند. انتظار می‌رود اسامی کشور‌های معاف شده در روز دوشنبه همزمان با اعمال تحریم‌های نفتی ایران منتشر شود.

صادقی، تحلیلگر بازار نفت در این خصوص به خبرنگار پانا گفت:‌ تا پیش از این حدود 2 میلیون و 300 هزار بشکه صادرات نفت وجود داشت که اکنون با جابه‌جایی مشتریان حدود 300 هزار بشکه از آن کاهش یافته است. اکنون بیش از 2 میلیون بشکه نفت از کشور صادر می‌شود و در بدترین وضع ممکن است به یک و نیم میلیون بشکه کاهش یابد.

وی افزود:‌ در تحریم گذشته اروپا نیز ایران را تحریم کرده بود اما اکنون اروپا نظر و همراهی مساعدی با ایران دارد و علاوه بر حمایت کشورهای بزرگ، کشورهای ضعیف‌تر اقتصادی که خریدار نفت ارزان‌تر از ایران هستند نیز از تحریم بر ضد ایران حمایت نخواهند کرد و به خرید نفت خود ادامه می‌دهند.

تحلیلگر بازار نفت تصریح کرد:‌ ایران از نظر نفتی ممکن است آسیب‌پذیر باشد اما فروش نفت ایران متوقف نخواهد شد.

بازار جهانی نفت برنامه‌ای برای جایگزینی نفت ایران ندارد

وی با بیان اینکه صادرات نفت ایران به اروپا رقم قابل توجهی نیست، ادامه داد: بازار جهانی برای جایگزینی نفت ایران برنامه‌ای ندارد. میادین عظیم نفتی در ایران وجود دارد که حتی در آمریکا وجود ندارد و میادینی مانند ترنج پارسی وجود دارند که هرکدام تا روزانه 300 میلیون بشکه ذخایر دارند و این ظرفیت بالا فرصتی است که باید از آن بهره گرفت.

صادقی گفت:‌ البته کشورهایی مانند عربستان یا روسیه ممکن است که بخواهند مانور سیاسی بدهند اما قادر به جایگزینی نفت ایران نخواهند بود.

وی افزود: در زمان‌هایی نه چندان دور با کاهش شدید تولید نفت همراه شد اما اکنون توانسته است صادرات مناسبی به بازار نفت داشته باشد و هیچ وضعی نیز برای ایران ادامه‌دار نخواهد بود و هر وضع بدی هم که به وجود آید به عمر کوتاه دولت ترامپ نخواهد رسید.

تهدید و فرصت‌های نهفته در دل تحریم

صادقی اظهار کرد:‌ تحریم‌های نفتی ایران تهدید و فرصت است در تهدید آن می‌توان گفت در کوتا‌ه‌مدت نوسان‌هایی در اقتصاد کشور و مدیریت مالی ایجاد می‌کند اما در بعد فرصت بودن آن می‌توان این گونه تحلیل کرد که در صورتی ادامه تحریم نفتی انظباط مالی و افزایش درآمدها و توانایی‌هایی بالقوه‌ و بالفعلی که در اقتصاد ایران وجود دارد، باید مورد تاکید جدی قرار گیرد.

وی ادامه داد:‌ مدیریت منسجم و کارآمد در دوران تحریم موجب می‌شود که اثار تحریم بر اقتصاد و معیشت مردم کاهش یابد.

صادقی گفت: دولت، مجلس یا کارگزاران کشور باید اتاق جنگ اقتصادی تشکیل دهند تا هماهنگی بین قوا برای کاهش آثار زیان‌بار تحریم‌ها وجود داشته باشد. طبیعی است که تحریم بر دهک‌های پایینی جامعه تاثیر بیشتری دارد و باید مشوق‌هایی برای حمایت از طبقات پایین‌تر جامعه در نظر گرفته شود.

وی اضافه کرد:‌ باید از قبل برای تحریم آماده‌سازی صورت می‌گرفت. اینکه هشت کشور در آخرین زمان برای اعمال تحریم‌های نفتی معاف می‌شوند، نشان می‌دهد که تمام پروسه‌ها و ضرر و زیان عواقب تحریم‌ها در سطح بین‌المللی سنجیده می‌شود و جای آن دارد که در داخل کشور نیز در این باره مطالعه دقیق و کارشناسی صورت گیرد.

تحلیلگر بازار نفت اظهار کرد:‌ چین و ژاپن از مهمترین خریداران نفت ایران هستند که براساس ظرفیت پالایشگاهی خود از ایران نفت می‌خرند. در خاور دور ذخیره‌سازی مناسبی برای نفت صورت گرفته است و می‌تواند به ایران کمک کند تا با روش‌هایی مانند تهاتر و تحویل در مقصد ظرفیت‌سازی لازم برای فروش نفت صورت گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که در بدترین وضع میزان صادرات نفت تا چه میزان کاهش خواهد داشت، گفت: ایران تجربه کاهش صادرات نفت تا 800 هزار بشکه نفت را نیز داشته است و اگرچه وضع دشوار بود اما امکان عبور از آن وجود داشت و در مقطع کنونی نیز این پیش‌بینی وجود دارد که صادرات نفت تا یک و نیم میلیون بشکه نفت در روز کاهش یابد.

آغاز تحریم‌های نفتی چالش جدی برای ایران نیست

همچنین چین یکی از مهمترین خریداران نفت ایران است و آنگونه که مجیدرضا حریری، نائب رئیس اتاق ایران و چین به خبرنگار پانا، می‌گوید تحریم‌های جدید نفتی درآمدهای کشور را با چالش جدی مواجه نمی‌کند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین می‌گوید با آغاز تحریم‌های نفتی ایران از 13 آبان اتفاق عمده‌ای به وجود نمی‌آید که بر معیشت و زندگی مردم تاثیر جدی داشته باشد و کشور با درآمد نفتی زیر 800 هزار بشکه و با ارقامی بسیار پایین‌تر از نرخ‌های کنونی نفت در بازار جهانی نیز اداره شده است.

وی ادامه داد:‌ درسال 92 کل فروش نفت کشور به 800 هزار بشکه محدود شد که از این میزان نیز حدود نیمی از آن توسط چینی‌ها خریداری می شد اکنون نیز درحدود یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت در حال فروش است که اگر به زیر یک میلیون بشکه نیز برسد با قیمت کنونی نفت که بیش از 80 دلار در هر بشکه است اتفاق ناگواری به وجود نمی‌آید و اگر تدبیر لازم صورت گیرد مشکل خاص و پیچیده‌ای قابل پیش‌بینی نیست.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: آنچه بیش از خود تحریم مهم است مدیریت صحیح آثار و عواقب تحریم است بنابراین مدیریت این وضع است.

سیاست رسمی چین ادامه مراودات تجاری و خرید نفت از ایران است

حریری اظهار کرد:‌ سیاست رسمی دولت چین آن است که تحریم‌های آمریکا تاثیری بر مبادلات و مراودات تجاری ایران و چین نداشته باشد و وزارت‌خارجه و وزارت تجارت این کشور به صورت رسمی اعلام کرده است که از تحریم آمریکا برضد ایران تبعیت نمی‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار