مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد:

2700 معلم برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی آموزش دیده‌اند

تهران (پانا) - مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر از آموزش 2700 نفر کادر متخصص برای آموزش مقابله با آسیب‌های اجتماعی به سایر معلمان خبر داد.

کد مطلب: ۸۶۷۲۹۸
لینک کوتاه کپی شد
2700 معلم برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی آموزش دیده‌اند

عارف وهاب‌زاده در برنامه پرسشگر به آگاهی نداشتن والدین در حوزه اعتیاد اشاره کرد و گفت: «بیش از 50 درصد اولیا بعد از سه تا پنج سال از اعتیاد فرزندشان آگاه می‌شوند. برخی والدین هم نگرش مثبتی نسبت به مصرف سیگار و قلیان دارند و مصرف آن را در فرزندانشان جدی تلقی نمی‌کنند.»

او ادامه داد: «برخی مبتلایان به اعتیاد نیز سابقه مصرف مواد در خانواده دارند و خانواه آن‌ها دچار آسیب‌هایی است. بحث سبک زندگی و آگاهی والدین را چقدر جدی می‌گیریم؟ مدرسه مهمترین مکان برای پیشگیری است و طیف وسیعی از گروه هدف در دسترس است.»

وهاب‌زاده افزود: «یک مشکل ما در مدرسه این است که پیوند مثبت کودک با خانواده، اجتماع و مدرسه را کمتر مشاهده می‌کنیم. باید فرصت مشارکت دانش‌آموز را در جامعه و خانواده با همسال خودش بدهیم. چقدر نشاط در مدارس وجود دارد و چرا بچه‌ها علاقه زیادی به مدرسه ندارند؟ آیا ناشی از فشار تحصیلی است یا مشکلات خود معلمان؟»

مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: «اکنون پررنگ‌ترین و اولویت اول آسیب‌های اجتماعی، اعتیاد است. استانداردهای جدید نشان می‌دهد حتی از دوره بارداری باید فرزند‌پروری جدی گرفته شود. از سه تا پنج سال باید برای بچه‌ها برنامه داشته باشیم. البته اگر این برنامه‌ها مستمر نباشند هیچ فایده‌ای ندارد. در دو سه سال اخیر برنامه‌های خوبی با آموزش و پرورش در حوزه توانمندسازی داشته‌ایم.»

او ادامه داد: «تحقیقات نشان می‌دهد از 15 سالگی که سن شروع مواد است، باید برنامه‌های توانمندسازی در مدارس داشته باشیم. در همین زمینه در آموزش و پرورش، آموزش مهارت‌های خودمراقبتی و تاب‌آوری مدنظر است و برنامه‌هایی شروع شده است. اما برنامه‌های پیشگیری دیر بازده است. باید از سنین پایین شروع کنیم و حتما آموزش‌ها مستمر باشد.»

وهاب‌زاده گفت: «موفق شدیم محتوای درسی را بعد از 21 سال از مصوبه ستاد ایجاد کنیم و در پایه هشتم بحث آسیب‌ها به ویژه اعتیاد را در کتب درسی گنجانده‌ایم البته محتواهایی از این دست در سایر پایه‌ها مشاهده نمی‌شود.»

او ادامه داد: «از دو سال قبل برای آموزش معلمان برنامه‌هایی را شروع کرده‌ایم و کادر متخصصی را آموزش داده‌ایم که به سایر معلمان آموزش دهند. 2700 نفر کادر متخصص‌اند که تعدادشان اندک است و متاسفانه آمار بالایی نیست.»

به گفته وهاب‌زاده سن شروع مصرف مواد 15 سالگی است، ولی سن سرنوشت‌ساز اعتیاد 16 تا 25 سال است و میانگین سن ابتلا را 22 سالگی اعلام می‌کنند. او گفت: «بین سنین 16 تا 34 سالگی نیز بیشترین مصرف‌کنندگان را داریم.»

مدیرکل پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به اینکه آیا باید واقعیات را به مردم بازگو کرد یا خیر؟ گفت: «خانواده‌ها باید بدانند و آگاهی داشته باشند. در برخی جاها شاید نیازی نباشد اما درباره مدارس باید حساسیت ایجاد شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار