در گفت وگو با پانا:

انصاری، کارشناس مسائل اقتصادی:‌ تعیین نرخ سود بانکی در اقتصادها نسخه واحد ندارد

تهران (پانا) – کارشناس مسائل اقتصادی می‌گوید نرخ سود بانکی در اقتصادها همانند شمشیری دو لبه عمل می‌کند چرا که نرخ سود عاملی برای افزایش نقدینگی است اما کنترل‌کننده آن نیز به شمار می آید و متناسب با وضعی که شاخص‌های اقتصاد کلان در هر اقتصادی دارد باید در مورد آن تصمیم‌گیری شود و می‌توان گفت نسخه واحد ندارد.

کد مطلب: ۸۶۷۱۷۱
لینک کوتاه کپی شد
انصاری، کارشناس مسائل اقتصادی:‌ تعیین نرخ سود بانکی در اقتصادها نسخه واحد ندارد

عبدالحمید انصاری در گفت وگو با خبرنگار پانا اظهار کرد:‌ تصمیم‌گیری در مورد چگونگی نرخ سود بانکی دهه‌هاست که در اقتصاد کلان کشور مطرح است و این بحث حتی در کشورهای اروپایی نیز مورد بحث و چالش‌های اساسی قرار گرفته است و کارکرد مناسبی در اقتصاد داشته است.

وی افزود:‌ برخی معتقدند افزایش نرخ سود بانکی موجب افزایش میزان نقدینگی در سررسید سالانه می‌شود و با توجه به اینکه تولید در رکود است موجب انباشت منابع بانکی بانک‌ها در شبکه بانکی می‌شود و در عمل در چرخه اقتصاد و تولید واقعی نمی‌چرخد. آنچه در میدان عمل با آن مواجه هستیم واقعیت‌های میدانی است که می‌گوید با کاهش نرخ سود بانکی، منابع بانکی به بازارهای دیگری که تصور جذابیت بیشتر دارند، هجرت می‌کنند.

انصاری گفت: در دوره‌های گذشته نیز هرگاه نرخ سود بانکی جذابیتی کمتر از سود بازارهای کالایی دیگر را داشته است، شاهد آن بوده‌ایم که کاهش نرخ سود بانکی تمایل به سپرده‌گذاری را کاهش داده است.

وی ادامه داد: شبکه بانکی و بانک مرکزی باید نرخ سود بانکی را تا جایی که امکان آن وجود دارد، درحدی نگه دارند که جاذبه سایر بخش‌ها از نرخ سود بالاتر نباشد به این دلیل که هجرت منابع بانکی آثار مخرب بیشتری در اقتصاد به جای می‌گذارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار