نگاه مدرن نمایش رویای سپید به قصه معروف اندرسن

تهران (پانا) - نمایش رویای سپید کاری از آرین ناصری‌مهر در بخش مسابقه (تئاتر خردسال) بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به صحنه می‌رود.

کد مطلب: ۸۶۶۷۹۳
لینک کوتاه کپی شد
نگاه مدرن نمایش رویای سپید به قصه معروف اندرسن

به گزارش روابط عمومی بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، آرین ناصری‌مهر توضیح داد: نمایش رویای سپید برداشتی آزاد از قصه جوجه اردک زشت هانس کریستین اندرسن است. قصه‌ای که در دسته ادبیات تعلیمی قرار می‌گیرد. اندرسن تعریف کرده وقتی در کودکی چیزی می‌نوشته مورد تمسخر بزرگ‌ترها و کوچک‌ترها قرار می‌گرفته است ولی در روزگاری جوجه اردک زشت را در دفاع از دوران کودکی خودش می‌نویسد که استاد مسلم است و شاگردان زیادی دارد.

او با بیان این که اندرسن برای این که به مخاطب خودش چیزی یاد بدهد نگاه آموزشی متفاوتی دارد، گفت: هنگام نوشتن نمایشنامه "رویای سپید" تلاش داشتم این نگاه آموزشی اندرسن را تا حدودی امروزی‌تر کنم و متن به زبان، نگاه و رویکرد آموزشی کودک مدرن امروز بازنویسی شود. همچنین برای نگارش متن چهار مرحله رشد پیاژه را مدنظر قرار دادم. او شاکله‌ای ارائه می‌دهد که براساس آن مخاطب را بشناسیم. نسبت به این چهار خصیصه روی تصاویر، اصوات، رنگ‌ها، نورها و هر آنچه یک تئاتر را می‌سازد تاکید کنم و با توجه به چهار مرحله‌ عینی دیداری، صوری، حسی حرکتی و پیش‌عملیاتی کارگردانی را پیش بردم.

ناصرمهری با این توضیح که در اجرای نمایش "رویای سپید" به هیچ عنوان نورها خاموش نمی‌شوند، اظهارداشت: شاید برای تماشاگر خردسال دیدن این نمایش نخستین تجربه باشد نمی‌خواهم از تاریکی صحنه بترسد؛ بلکه تجربه شیرینی را پشت سر بگذارد.

به گفته او، تکنیک اجرایی این نمایش زنده و عروسکی است و از عروسک بونراکو استفاده شده.

در این نمایش که به مدت30 دقیقه اجرا می‌شود تماشا می‌کنیم، در کنار برکه جوجه کوچکی متولد می‌شود که با همه جوجه‌ها فرق دارد.

امیرحسین انصافی، سوده سعدایی، پیرایه پیروزنیا و آرین ناصری‌مهر بازیگران نمایشند.

آهنگساز، نوازنده و ترانه سرا مهیار احمدی است.

شیدا صفوی طراحی لباس، عروسک و ساخت دکور را به عهده دارد.

نویسنده،کارگردان و طراح صحنه نمایش آرین ناصری‌مهر است.

پیرایه پیروزنیا دستیار کارگردان محسوب می‌شود.

بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیری مریم کاظمی از 29 آبان تا 4 آذرماه با میزبانی استان همدان برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار