آغاز نهضت حفظ جزء سی قرآن کریم در واحد های آموزشی و پرورشی استان

تربیت 200 هزار حافظ قرآن کریم در مدارس خراسان رضوی

مشهد(پانا)- مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به آغاز نهضت حفظ جزء سی قرآن کریم از ابتدای سال تحصیلی جاری در تمام مدارس و واحد های آموزشی و پرورشی استان گفت: هدف گذاری شده است با اجرای این طرح ،200 هزار حافظ قرآن در مدارس استان تربیت شوند.

کد مطلب: ۸۶۶۴۲۷
لینک کوتاه کپی شد
تربیت  200 هزار حافظ قرآن کریم در مدارس خراسان رضوی

قاسمعلی خدابنده گفت: به مناسبت هزار و چهارصد و پنجاه و دومین سال نزول قرآن کریم نهضت ملی حفظ جزء 30 قرآن کریم با همکاری سایر نهادهای فرهنگی کشور از جمله سازمان صدا و سیما، سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شکل گیری ستاد راهبری حفظ قرآن در یک کار منسجم و گروهی و فارغ از جزیره ای بودن با محوریت وزارت آموزش و پرورش آغاز به کار کرده است.

خدابنده با اشاره به تاکید وزیر آموزش و پرورش در رابطه با اجرای فراگیر این طرح، عنوان کرد: اولویت اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی که عهده دار تعلیم و تربیت بیش از یک میلون دانش آموز است را در سال تحصیلی جاری اجرای فراگیر نهضت ملی حفظ جزء 30 قرآن کریم خواند و گفت: بر اساس بخش نامه ابلاغی فعالیت این نهضت از 15 مهر، در مدارس آغاز شده است و ثبت نام ها از طریق اپلیکیشن «سینا روبیک» و همچنین مراجعه به مربیان و معلمان مدارس انجام می گیرد.

وی گفت: «پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم، اداره کل آموزش و پرورش به عنوان اداره کل پیشگام در حوزه فعالیت های قرآنی، با بکارگیری تمام ظرفیت ها، نهادی بود که با اجرای طرح حفظ جزء به فرمان معظم له لبیک گفته است و با برنامه های صورت گرفته مد نظر است تعداد 200 هزار نفر از دانش آموزان استان در سال تحصیلی جاری حافظ جزء سی قرآن کریم شوند.

وی در تشریح جزئیات طرح افزود: «مدخل ورود به قرآن کریم، بر اساس نظرات کارشناسان حفظ جز 30 قرآن، به واسطه کوتاه بودن سوره است، بدین دلیل نهضت ملی حفظ جز 30 قرآن کریم شکل گرفت تا دانش آموزان بتوانند بنا به استعداد، توانمندی و علایق خود از بسته های مختلف حفظ قرآن آموزش و پرورش استفاده کنند.

خدابنده در رابطه با زمان ثبت نام و اجرای طرح، اعلام کرد و گفت: «ثبت نام گروهی از طریق اپلیکیشن سینا روبیک صورت می گیرد. آموزگاران، معلمان و مدیران که تحت عنوان «مجریان طرح» قلمداد می شوند می بایست با نصب این اپلیکشن نسبت به ثبت نام و تشکیل گروه حفظ خود اقدام نماید و در ادامه نسبت به ثبت نام دانش آموزان کلاس خود در گروه و طی فرآیند آموزشی و ثبت نمرات آنان اقدام نمایند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: حفظ جزء سی قرآن کریم در طی سه مرحله انجام خواهد شد. بدین صورت که در مرحله اول دانش آموزان سوره های «ناس تا زلزال»، در مرحله دوم: سوره های «طارق تا بینه» و در مرحله سوم سوره های «نباء تا بروج» را حفظ خواهند کرد.

اجرای طرح حفظ جزء سی قرآن کریم در سه مرحله/ اولویت و تاکید طرح بر دانش آموزان مقطع ابتدایی است

مالک اشرفی افزود: «این طرح به صورت کاملا داوطلبانه در میان دانش آموزان اجرایی می شود، بیشتر دانش آموزان بخش های زیادی از جزء 30 قرآن کریم را حفظ هستند که امید است با همراهی و همکاری آموزگاران و معلمان گرانقدر با اطلاع رسانی موثر به دانش آموزان شاهد استقبال چشم گیر دانش آموزان و اولیای گرامی از این طرح باشیم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان اظهار کرد: این طرح برای عموم مردم، فرهنگیان و دانش آموزان در نظر گرفته شده است ولی اولویت و تاکید طرح بر دانش آموزان مقطع ابتدایی است.

وی ادامه داد: شیوه نامه اجرایی این طرح به ادارات ارسال شده است و به منظور اجرای هر چه فراگیرتر این طرح در مدارس، با توجه به جمعیت دانش آموزی، سهمیه و هدفگذاری عددی برای هر یک از ادارات با توجه به امکانات، ظرفیت ها و جمعیت دانش آموزی در نظر گرفته شده است که ادارات پس از تشکیل جلسه ستاد اجرایی طرح، نسبت به به کارگیری تمام ظرفیت ها و شناسایی مدارس و همکاران علاقه مند اقدام می کنند.

مالک اشرفی در تشریح فعالیت های صورت گرفته در زمینه اجرای طرح توضیح داد و گفت: شیوه نامه اجرایی طرح به ادارات و مدارس ارسال و بیش از 8 هزار برگ پوستر و 18 هزار کاربرگ ستارگان قرآنی مربوط به طرح بین ادارات و مدارس استان توزیع شده است. جلسات ستاد اجرایی در استان و ادارات در حال برگزاری است و تصمیماتی از جمله برگزاری دوره های ضمن خدمت برای مجریان طرح و تهیه و پخش برنامه تولیدی از صدا و سیما با همین موضوع اتخاذ شده است.

وی افزود: به منظور تشویق دانش آموزان شرکت کننده در این طرح بزرگ و همچنین قدر شناسی از زحمات همکاران، جوایز بسیار ارزشمندی برای دانش آموزان، مجریان طرح، مدارس و ادارات برتر در نظر گرفته شده است که در طی چهار مرحله قرعه کشی که به صورت زنده از شبکه قرآن سیما پخش خواهد شد، بین همه شرکت کنندگان و دست اندرکاران طرح تقدیم خواهد شد.

مالک اشرفی در پایان، ضمن دعوت از همه دانش آموزان و فرهنگیان به شرکت در این طرح معنوی گفت: علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با جزئیات طرح به «سامانه ایران پرورشی» یا مراکز دارالقرآن اداره محل خدمت یا تحصیل خودشان مراجعه نمایند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار