آغاز برداشت زعفران طلای سرخ ایران از مزارع شهرستان مرند

تبریز(پانا) - مدیر جهادکشاورزی شهرستان ویژه مرند از آغاز برداشت زعفران طلای سرخ ایران از مزارع شهرستان مرند، بزرگترین قطب تولید زعفران در شمالغرب کشور خبر داد.

کد مطلب: ۸۶۶۳۷۸
لینک کوتاه کپی شد
آغاز برداشت زعفران طلای سرخ ایران از مزارع شهرستان مرند

منوچهر رحمانی در گفتگو با خبرنگارن با اشاره به مزایای کشت این گیاه سودآور در کنار مقاومت به خشکی و نیاز کم آب، افزود: شهرستان مرند به لحاظ استعدادهای بالقوه از نظر کشاورزی، محل مناسبی برای کاشت محصول ارزشمند و استراتژیک زعفران بشمار می آید؛ در سال‌های اخیر کشت این محصول توانسته نقش سازنده‌ای در اقتصاد منطقه و تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد و ایجاد اشتغال فصلی و کشت و کار راحت سبب شده تعداد بیشتری از کشاورزان به کشت این محصول ارزشمند روی آورند.

وی گفت: کشت زعفران در شهرستان مرند از سال 1378 حدود یک هکتار شروع و در سال زراعی 97-98 به 180هکتار افزایش یافته است و پیش بینی می شود 720 کیلوگرم زعفران ناب از مزارع این شهرستان تولید و به مصرف داخل شهرستان و سایر استانها و شهرستانهای همجوار برسد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کم آبی چند سال اخیر و توجه به این امر که فصل رشد گیاه زعفران در پاییز و زمستان قرار دارد و عمده نیاز آبی گیاه زعفران توسط باران و برف تامین می شود و همچنین در تابستان برخلاف بسیاری از محصولات کشاورزی نیازی به آبیاری ندارد و گیاهی است استراتژیک، جهت رهایی از بحران کم آبی بهترین گزینه جهت کشت محصول سودآور برای کشاورزان به شمار می رود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان مرند افزود: دو واحد بسته بندی دارای برند محلی و تجاری راه اندازی شده که نسبت به خرید و بسته بندی و فرآوری در بسته های خاصی اقدام و نسبت به فروش و صادرات تمهیدات لازم را فراهم کرده و تاکنون در این مورد نسبت به توسعه آن از محل توسعه صندوق کشاورزی و سایر منابع به واحدهای فوق تسهیلات بانکی اعطا شده است.

رحمانی در ادامه به مزیت‌های ویژه زعفران نسبت به سایر محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: ارز آوری، رقابت پذیر بودن نسبت به سایر محصولات کشت شده از لحاظ درآمد و اشتغال زایی و مصرف کم آب و بهترین محصول برای اصلاح الگوی کشت و جایگزین مناسب برای صیفی و سبزیجات در منطقه می باشد.

وی ادامه داد: از 165هکتار اراضی زیرکشت زعفران در شهرستان مرند، طی سال گذشته 650 کیلوگرم زعفران استحصال شده است و محصول زعفران تولیدی این شهرستان، از نظر کیفیت در سطح کشور بسیار عالی و مرغوب بوده و با تأثیر مثبت اقتصاد مبتنی بر کشاورزی این منطقه باعث ایجاد و ازدیاد اشتغال و افزایش در آمد بهره‌برداران شده و اثرات مثبتی بر اقتصاد کشاورزی شهرستان داشته است.

مدیر شهرستان مرند از افزایش سطح زیرکشت زعفران به لحاظ شرایط آب و هوایی و نیاز کم آبی این محصول در سال‌های اخیر در شهرستان مرند خبر داد و گفت: امسال برای نخستین بار پیاز تولید شده زعفران در شهرستان مرند به خارج از شهرستان به میزان 120 تن و در بین متقاضیان کشت این محصول در استان (بستان آباد، ورزقان، میانه، گوگان، شبستر، صوفیان، هشترود و خارج استان (ارومیه - خوی - ماکو) توزیع شده است.

شایان ذکر است زعفران از ادویه های محبوب و مرغوب جهان است که علاوه بر طعم مطبوع فواید دارویی فراوانی دارد. شهرستان مرند یکی از بزرگ ترین تولید کننده زعفران در شمالغرب کشور است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار