محمدتقی فاضل میبدی*

نامه آیت‌ا... یزدی دو پیام سوال برانگیز

در سال‌های اخیر چندین بار رفتارها و حرکاتی در حوزه علمیه قم صورت گرفته است که زیبنده نبوده و هیچ توجیه اخلاقی، عقلانی و شرعی هم نداشته است. این اواخر برخی جریانات، خود را به شکل دیگری در عرصه سیاسی قم نشان داده است که نمونه‌های آن عبارتند از یک، سخنرانی که چندی قبل در مدرسه فیضیه قم برگزار شد و یکی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه دعوت کننده بود.

کد مطلب: ۸۶۶۳۴۸
لینک کوتاه کپی شد

در آن مراسم، رئیس‌جمهوری به استخر فرح تهدید شد و یک سخنران حوزه سخنانی را عنوان داشت که در شأن حوزه نبود. دوم؛ نامه‌ای که روز شنبه آیت‌ا... محمد یزدی به حضرت آیت‌ا... العظمی شبیری زنجانی نوشتند. اگر سابقا گروهی جوان حرکاتی را انجام می‌دادند و مرگ بر این و آن می‌گفتند و یا به سمت اشخاصی مهر پرتاب می‌کردند، فردی شاخص در بین این افراد نبود. البته شاید از دور و در پس پرده از این تحرکات حمایت می‌کردند، اما آشکارا حضور نداشتند. اما شخصی مانند آیت‌ا...محمد یزدی؛ دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه، عضو شورای نگهبان و رئیس اسبق قوه قضائیه، نامه‌ای با عتاب و خطاب به مرجع تقلیدی مانند آیت‌ا... شبیری می‌نویسد، جای شگفتی دارد. فضلا و اکثریت مدرسین حوزه، از نگارش چنین نامه‌ای اظهار تعجب کردند که آیا خود ایشان چنین نامه‌ای را نوشته یا افراد دیگری دست به چنین اقدامی زده‌اند!

آیت‌ا... شبیری مرجعی است مستقل، باسابقه، فاضل و بااخلاق و از خانواده‌ای عالم و مجتهد هستند. ایشان در جایگاه برجسته مرجعیت قرار دارند، اما با این همه آقای یزدی چنین نامه‌ای نوشته که چرا با رئیس دولت اصلاحات و آقای عبدا... نوری دیدار کرده‌اید. یعنی یک مرجع تقلید این حق را ندارد که با شاگردان خود دیدار کند؟ این افراد کسانی هستند که در نظام جمهوری اسلامی، بالاترین پست‌های اجرایی را داشته‌اند و از طرف امام راحل(ره) در مناصب مختلف منصوب شده بودند.

آیت‌ا... یزدی در این نامه دو پیام را به جامعه می‌دهد، اول اینکه حوزه و مرجعیت استقلال ندارد و این ما هستیم که سرنوشت آنها را تعیین می‌کنیم و دوم اینکه هر حرکتی که بخواهد در حوزه به انجام برسد، باید بر اساس میزان و معیار ما انجام پذیرد! جمع معدودی از آقایان جامعه مدرسین که دبیر آن آیت‌ا... یزدی است، نشسته‌اند و می‌خواهند سرنوشت حوزه علمیه قم را به افکار خود گره بزنند. در این سال‌ها هم شاهد رفتارهایی بوده‌ایم، از جمله پرتاب مهر به آقای علی لاریجانی تا پلاکاردهایی علیه رئیس‌جمهوری و نگارش نامه‌ای تند به یک مرجع که تمام این رفتارها به نام حوزه علمیه نوشته شده است. آیا با این حرکات و رفتارها می‌توان جوانان را به حوزه علاقه‌مند کرد؟ اگر مراجع تقلید و علمای حوزه، جلوی چنین رفتارهایی را نگیرند ممکن است روزی این اتفاقات بر این بزرگان حادث شود.

واقعا جای پرسش است چنین جریان فکری از کجا هدایت می‌شود. نامه این چنینی به یک مرجع مسلم تقلید که در تقوا و علم برجسته است، بی‌سابقه ‌است. بنابراین باید گفت نامه آیت‌ا... یزدی بسیار شگفت انگیز بود. در این بین برخی افراد هم هستند که در صدد توجیه برآمده‌اند که باید گفت چنین نامه و چنین ادبیاتی توجیه‌پذیر نیست. ایشان باید از آیت‌ا... شبیری زنجانی دلجویی کنند. به تعبیر شهید مطهری امتیاز حوزه علمیه و مراجع تقلید این بوده است که همواره استقلال خود را حفظ کرده‌اند و نباید بر این استقلال خدشه‌ای وارد شود.

منبع: آرمان

* عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار