بطحایی: استقرار سند تحول به تنهایی از عهده وزارت آموزش و پرورش خارج است

برنامه اجرایی سال آینده سند تحول در آستانه نهایی شدن است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش از تشکیل کارگروهی برای غربالگری و پیش‌بینی نهایی بودجه و امکانات لازم برای اجرای برنامه‌های سال 98 سند تحول بنیادین خبر داد. این کارگروه قرار ا ست شنبه آینده، 12 آبان، تشکیل جلسه دهد.

کد مطلب: ۸۶۶۲۸۶
لینک کوتاه کپی شد
بطحایی: استقرار سند تحول به تنهایی از عهده وزارت آموزش و پرورش خارج است

سیدمحمد بطحایی در هشتمین جلسه شورای راهبردی سند تحول بنیادین گفت:‌ «با تکمیل حلقه‌های برنامه‌ریزی در سند تحول که مهمترین آن تصویب زیرنظام‌ها بود برای اجرای سند تحول ریل‌گذاری شد و در ادامه با تصویب اهداف دوره‌های تحصیلی کامل شد و این زنجیره زمینه اجرای یک برنامه کامل در آموزش و پرورش را فراهم کرد.»

او ادامه داد: «خوشبختانه امروز برنامه تفصیلی هر یک از زیرنظام‌ها در اختیار است؛ هرچند شاید به بازنگری احتیاج داشته باشد.»

او افزود: «برای اجرای سند به تفکیک هر یک از زیرنظام‌ها با انبوهی از برنامه‌ها مواجه هستیم که اینها باید با مقدورات و استلزامات هماهنگ و اولویت‌بندی شود. روز شنبه هفته آینده جمع‌بندی نهایی آماده می‌شود و قابل انتشار است و از این طریق برنامه‌های سند به تفکیک هر یک از زیرنظام‌ها برای سال 98 را پیش رو خواهیم داشت و می توانیم اولویت‌ها را مشخص کنیم.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «مهمترین نکته برای اجرای سند تحول بنیادین نگاه واقع‌گرایانه به سند و استقرار آن است. ما باید دائما ادبیات سند را ترویج کنیم. همکاران در سطوح مختلف باید با ادبیات و روش‌شناسی سند کاملا آشنا باشند. این به این معنا نیست که مفاهیم بالادستی سند را کنار بگذاریم بلکه باید اهداف بالادستی آن را با روش‌های مختلف ترویج کنیم، اما از حالا به بعد علاوه بر این کار باید نگاه عملیاتی به سند داشته باشیم.»

وزیرآموزش و پرورش گفت: «باید بدانیم که در سال آینده آنچه از سند که در مدرسه اجرا می شود چیست و چه آثاری دارد؛ ما در هر زیرنظام برنامه داریم و منظور ما از هر برنامه مشخص است و می‌دانیم که چه کار باید بکنیم.»

بطحایی از نهایی شدن استلزامات هر برنامه در هفته آینده خبر داد و گفت: «مشخص می کنیم که برای اجرای این برنامه ها چقدر اعتبار لازم داریم و چقدر داریم و چگونه می توانیم تقسیم‌بندی کنیم.»

او از تلاش‌های ماه های گذشته برای انجام این موضوع تشکر کرد و گفت:‌ «اگر بخواهیم سند تحول را خوب هضم کنیم باید خوب آن را فهمیده باشیم. اگر می‌خواهیم این سند اجرا شود باید مسیری را بپیماییم و طی کردن این مسیر شرط لازم برای استقرار سند تحول است. کل مجموعه آموزش و پرورش باید در این مسیر حرکت کند.»

وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت:‌ «وقتی این کار هفته آینده نهایی شد تکالیف استان‌ها هم مشخص می‌شود. برنامه‌هایی از قبل به استانها ابلاغ شده است و با جمع‌بندی نهایی هفته آینده آنها هم اولویت‌های خود را مشخص می‌کنند.»

بطحایی از رسانه‌ها برای کمک به آموزش و پرورش و آگاهی‌بخشی‌های لازم و ایجاد فرهنگ‌سازی برای استقرار سند تحول در جامعه دعوت کرد و افزود: «در ارتباط با جامعه نباید زیاد بر روی مفاهیم تخصصی سند تاکید کنیم بلکه باید با مفاهیمی که برای جامعه ملموس و روشن است سند را تشریح کنیم. جامعه باید بداند اگر سند استقرار یابد چه اتفاقی خواهد افتاد، بنابراین نباید جامعه را با مفاهیم تخصصی که در سند است خسته و دلزده کنیم.»

بطحایی گفت:‌‌ «با گام جدیدی که برداشته می‌شود و شروع مراحل عملیاتی، بودجه و امکانات لازم را پیش‌بینی خواهیم کرد و در لایه‌های بودجه نیز منظور می‌کنیم. هفته آینده در کارگروه مشخص می‌کنیم که کدام برنامه‌ها مربوط به کدام زیرنظام‌ها اجرا می‌شود و چقدر اعتبار لازم دارند.»

وزیر آموزش و پرورش خواستار همکاری سایر وزارتخانه‌ها و نهادهایی که هر کدام در اجرای سند تحول تکالیفی دارند، شد و گفت:‌ «یکی از دلایلی که سند تحول به شورای عالی انقلاب فرهنگی احاله شد این است که استقرار سند تحول از عهده وزارت آموزش و پرورش به تنهایی خارج است و دستگاه‌های دیگر نیز مانند شهرداری‌ها، وزارتخانه‌ها،‌ شوراهای آموزش و پرورش و سایر بخش‌هایی که در اجرای سند تکالیفی دارند، باید همکاری کنند.»

او در پایان گفت‌: «امروز بعد از کار بسیار زمان‌بر و پرتلاشی که در ماه‌های گذشته همکاران انجام دادند از حدود 340 برنامه‌ای که پیش‌بینی شده بود غربالگری انجام شد و برنامه‌های اولویت‌دار را احصا کردیم. امیدواریم بتوانیم در این مسیر بسیار سرنوشت‌ساز گام‌های موفقی برداریم.

اجرا و استقرار سند تحول بنیادین نیازمند بودجه است

در ادامه این نشست دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز گفت:‌ «وزارتخانه برای اجرای سند برنامه‌های لازم را پیش‌بینی کرده است و اهتمام لازم برای اجرای آنها نیز وجود دارد. امروز از برنامه‌های پیش‌بینی شده بعد از یک کار کارشناسی موارد اولویت‌دار احصا و برنامه‌های سال آینده مشخص شدند.»

مهدی نوید ادهم افزود: «اجرا و استقرار سند زمینه‌ای می‌خواهد که مهمترین آن بودجه مورد نیاز برای اجرای این سند است تا مدرسه‌ای در تراز این سند و نظام داشته باشیم.»

هدف نهایی تدوین سند تحول حیات طیبه است

همچنین سرپرست معاونت آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز در این جلسه گفت:‌ «خوشبختانه برنامه‌های زیرنظام‌ها اولویت‌بندی شده است و مسیری که برای استقرار نظام توانمندسازی در اجرای سند مورد نیاز بود به نتیجه رسید.»

او افزود:‌ «حیات طیبه هدف نهایی تبیین سند تحول است خوشبختانه امروز همه زمینه‌های این سند از نظر توانمندسازی و اهداف دوره‌های تحصیلی مشخص شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار