فاجعه‌ فرنگی؛ زنگ خطر برای ورزش اول ایران به صدا در آمد

تهران (پانا)- تیم ملی کشتی فرنگی در حالی کار خود را در رقابت‌های جهانی پایان داد که تنها دستاورد این تیم، مدال برنز مهدی علیاری بود. البته علیاری این مدال را به دلیل حضور نیافتن حریف خود به دست آورد.

کد مطلب: ۸۶۶۲۴۱
لینک کوتاه کپی شد
فاجعه‌ فرنگی؛ زنگ خطر برای ورزش اول ایران به صدا در آمد

فاجعه شاید بهترین عنوانی باشد که می‌توان در مورد عملکرد تیم ملی کشتی فرنگی در مسابقات قهرمانی جهان به میزبانی بوداپست مجارستان به کار برد. تیمی که با 10 نماینده راهی مجارستان شد تا حداقل بتواند از عنوان نایب قهرمانی دوره گذشته خود دفاع کند، در کمال ناباوری تنها دستاوردش از رقابت‌های جهانی مجارستان یک مدال برنز مهدی علیاری بود که البته این مدال هم اتفاقی نصیب علیاری شد چرا که حریف او به میدان نیامد و همین موضوع هم باعث شد دست علیاری به عنوان برنده بالا برود و گردن آویز برنز را از آن خود کند.

یکی انتقادهایی که درباره این جام به شورای فنی کشتی می‌شود، انتخاب‌هایی است که بعضا بدون نگاه کارشناسی بود.

در وزن 72 کیلوگرم علی ارسلان نماینده ایران در این وزن بود؛ کشتی‌گیری که سال‌ها تلاش کرده بود تا بالاخره یک روز دوبنده تیم ملی را برتن کند اما با تصمیم شورای فنی و کادر فنی، ارسلان جای خود را به محمدعلی گرایی داد و در ترکیب تیم قرار نگرفت. گرایی هم که پیش از این و در بازی‌های آسیایی در وزن 77 کیلوگرم روی تشک رفته بود، به خاطر این تصمیم مجبور شد به وزن 72 کیلوگرم بیاید و به گفته خودش 9 کیلو وزن کم کرد.

در دیگر اوزان مانند وزن 97 کیلوگرم هم انتخاب تیم ملی سوال‌برانگیز بود مهدی علیاری در ترکیب تیم بدون مسابقه انتخابی قرار گرفت، اما انتخاب سعید عبدولی و فرصت دوباره فدراسیون و شورای فنی و البته کادر فنی با وجود حواشی که در تیم ملی به وجود آورد تیر خلاص بر پیکره تیم فرنگی بود. عبدولی در انتخابی تیم ملی پس از درگیری با یوسف قادریان باز هم از طرف کادرفنی و شورای فنی این فرصت را پیدا کرد تا در تیم ملی بماند اما در نهایت در رقابت‌های جهانی پنجم شد و با آن هم بحث و جدل هیچ دستاوردی برای تیم نداشت.

البته تصمیمات نادرست به همین‌جا هم ختم نشد. احد پازاج، مدیر فنی تیم ملی کشتی فرنگی، علی اشکانی، سرمربی تیم ملی را در فاصله بیست روز مانده به رقابت‌های جهانی از سمت خود برکنار کرد و اردوی تیم ملی را بدون حضور سرمربی شروع کرد هر چند که بعد از چند روز اشکانی روی کار آمد اما این اتفاق نشان داد این دو نفر رابطه خوبی باهم ندارند.

از دیگر دلایلی که می‌توان برای این ناکامی بزرگ نام برد، نبود برنامه ریزی و نداشتن تاکتیک برای فرنگی‌کاران است که در ثانیه‌های پایانی برد را با شکست تعویض می‌کردند.

به هر حال تیم کشتی فرنگی هم مانند کشتی آزاد شکست‌خورده به ایران رسید، شاید وقت آن رسیده باشد که فدراسیون کشتی، مصلحت‌اندیشی را کنار بگذارد و با دقت تمام دلایل این شکست‌ها را بررسی کند و برای آنها راهکاری جدی ارائه دهد وگرنه تیمی که دوره گذشته نایب قهرمان شد و در این دوره هیچ طلایی به دست نیاورد به طور حتم با همین فرمان جلو برود در المپیک 2020 توکیو هم موفقیتی کسب نخواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار