در گفت وگو با پانا:‌

حریری، نائب رئیس اتاق ایران و چین:‌ تحریم‌های جدید نفتی درآمدهای کشور را با چالش جدی مواجه نمی‌کند

آنچه بیش از خود تحریم مهم است مدیریت صحیح آثار و عواقب تحریم است

تهران (پانا) - نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین می‌گوید با آغاز تحریم‌های نفتی ایران از 13 آبان اتفاق عمده‌ای به وجود نمی‌آید که بر معیشت و زندگی مردم تاثیر جدی داشته باشد و کشور با درآمد نفتی زیر 800 هزار بشکه و با ارقامی بسیار پایین‌تر از نرخ‌های کنونی نفت در بازار جهانی نیز اداره شده است.

کد مطلب: ۸۶۶۱۶۸
لینک کوتاه کپی شد
حریری، نائب رئیس اتاق  ایران و چین:‌ تحریم‌های جدید نفتی درآمدهای کشور را با چالش جدی مواجه نمی‌کند

مجیدرضا حریری،‌ نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در گفت وگو با پانا در پاسخ به این پرسش که درآمدهای نفتی کشور با آغاز تحریم‌های نفتی کشور چه سرنوشتی خواهد داشت اظهار کرد: کشور وضع درآمد نفت تا زیر یک میلیون بشکه را در گذشته نیز تجربه کرده است آن هم در وضعی که قیمت‌‌های نفت از این ارقام به مراتب پایین‌تر نیز بوده است.

وی ادامه داد:‌ درسال 92 کل فروش نفت کشور به 800 هزار بشکه محدود شد که از این میزان نیز حدود نیمی از آن توسط چینی‌ها خریداری می شد اکنون نیز درحدود یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت در حال فروش است که اگر به زیر یک میلیون بشکه نیز برسد با قیمت کنونی نفت که بیش از 80 دلار در هر بشکه است اتفاق ناگواری به وجود نمی‌آید و اگر تدبیر لازم صورت گیرد مشکل خاص و پیچیده‌ای قابل پیش‌بینی نیست.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت: آنچه بیش از خود تحریم مهم است مدیریت صحیح آثار و عواقب تحریم است بنابراین مدیریت این وضع است.

سیاست رسمی چین ادامه مراودات تجاری و خرید نفت از ایران است

حریری اظهار کرد:‌ سیاست رسمی دولت چین آن است که تحریم‌های آمریکا تاثیری بر مبادلات و مراودات تجاری ایران و چین نداشته باشد و وزارت‌خارجه و وزارت تجارت این کشور به صورت رسمی اعلام کرده است که از تحریم آمریکا برضد ایران تبعیت نمی‌کند.

وی ادامه داد: بسیاری از کمپانی‌های چینی این اختیار را دارند که روابط تجاری خود را با ایران محدود کنند و باید تلاش شود یا این تاثیر کاهش یابد یا این که شرکت‌ها را با تدابیری ترغیب به ماندن در بازار ایران کنیم.

نائب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت:‌ هنردیپلماسی از جمله ابزارهایی است که در وضع تحریم می‌تواند کمک شایانی به کشور کمک داشته باشد اما در حوزه دیپلماسی در کشور چین اکنون نقطه‌ ضعف‌های زیادی وجود دارد و چندین ماه است که در این کشور سفیری نداریم.

وی افزود:‌ پس از برجام نیز در ذهن بسیاری از سیاستمداران کشور یا رسانه‌ها این موضوع شکل گرفت که دوران تجارت با چین باید پایان یابد درحالی که مراودات و تعاملات تجاری باید با همه کشورهای جهان ادامه داشته باشد و به نظر نمی‌رسد که تغییری در مبادلات تجاری ایران و چین به وجود آید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار