واکسن آنفلوآنزا در آذربایجان غربی با کمبود مواجه نیست

ارومیه(پانا)-رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: واکسن آنفلوآنزا در استان با کمبود مواجه نیست ولی گروه های هدف باید از این واکسن استفاده کنند.

کد مطلب: ۸۶۶۱۰۳
لینک کوتاه کپی شد
واکسن آنفلوآنزا در آذربایجان غربی با کمبود مواجه نیست

جواد آقازاده افزود: تزریق واکسن آنفلوآنزا برای 2 گروه عمده شامل «کادر درمانی، دامپزشکی و محیط زیست» و «افرادی است که الزاما و با نظر پزشک باید این واکسن را دریافت کنند» توصیه شده است.


وی اضافه کرد: این واکسن از اول مهرماه در شرکت های دارویی موجود بوده و در تمامی داروخانه های سطح شهر توزیع شده است و در حال حاضر هیچ گونه کمبودی در خصوص این دارو وجود ندارد.


وی با تاکید بر اینکه موثرترین راه پیشگیری از این بیماری رعایت نکات بهداشتی از جمله شست و شوی دستهاست، بیان کرد: افراد 65 سال به بالا یا اشخاص مبتلا به بیماری های مزمن ریوی، قلبی، دیابتی، کلیوی و HIV باید از این واکسن استفاده کنند.


دکتر آقازاده اضافه کرد: افرادی که پیوند عضو یا سلول بنیادی دارند یا از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند «کورتیکواستروئیدها» استفاده می کنند و کودکان و نوجوانان ( 6 ماهه تا 18 ساله) که نیاز به درمان طولانی مدت با آسپیرین دارند هم واجد دریافت واکسن آنفلوآنزا هستند.


وی ادامه داد: این واکسن در کودکان زیر 36 ماه به میزان 2 دوز به فاصله 45 روز تزریق می‌شود و هر دوز مصرفی برای این کودکان، نصف دوز بزرگسالان است.


وی اضافه کرد: همچنین برای کودکان 36 ماه تا 12 سال که برای نخستین بار این واکسن را دریافت می کنند، طی 2 مرحله و با دوز کامل تزریق شده اما برای افراد بالای 12 سال فقط یک ‌بار تزریق می‎ شود.


رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی افزود: ایمنی سرمی معمولا بین 2 تا 3 هفته ایجاد می شود و 2 هفته پیش از شروع فصل سرما این واکسن باید دریافت شود.


وی با اشاره به اینکه این واکسن به صورت عضلانی یا زیرجلدی عمیق تزریق می شود، گفت: شیوع آنفلوآنزا از مهر تا اردیبهشت به طول می ‌انجامد و بهترین زمان برای واکسیناسیون آنفلوآنزا مهر و آبان است اما بعد از این زمان هم می ‌توان واکسن دریافت کرد.


وی تاکید کرد: بیماران مبتلا به تب یا عفونت حاد، افرادی که به ترکیبات تخم مرغ حساسیت دارند، افرادی که به داروی «جنتامایسین» حساسیت دارند، شیرخواران زیر 6 ماه و بیماران مبتلا به سندرم «گیلن باره» نباید این واکسن را تزریق کنند.


رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی افزود: این واکسن لازم است در دمایی بین 2 تا هشت درجه سانتیگراد و به دور از نور و انجماد نگهداری شود و پیش از تزریق واکسن به آرامی به حدود 25 درجه سانتی گراد برسد.


آنفلوانزا یک بیماری ویروسی مسری به شمار می رود که هر فردی در هر سنی ممکن است به آن مبتلا شود.


شیوع بیشتر این بیماری در فصل سرد سال است و علت آن حضور طولانی مدت افراد در فضاهای بسته و تماس نزدیک افراد با یکدیگر محسوب می شود.


مصرف آنتی بیوتیک ها به دلیل ویروسی بودن این بیماری، جایگاه درمانی ندارد و نباید از آنها در زمان ابتلا استفاده کرد.


تب، علائم گوارشی نظیر اسهال و استفراغ، سرفه و گلودرد، خستگی و سردرد و درد عضلانی از علایم مهم این بیماری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار