وزیر پیشنهادی صنعت: مردم از ما انتظار معجزه ندارند

سوال صادقی از رئیس‌جمهوری: چرا برنامه رحمانی همان برنامه شریعتمدای با اندکی دست کاری است

تهران (پانا) - نمایندگان مجلس عصر امروز شنبه (5 آبان) در جلسه علنی مجلس صلاحیت رضا رحمانی ، وزیر پیشنهادی صنعت ، معدن و تجارت را مورد بررسی قرار دادند.

کد مطلب: ۸۶۵۷۹۳
لینک کوتاه کپی شد
وزیر پیشنهادی صنعت: مردم از ما انتظار معجزه ندارند

مهلت بررسی صلاحیت هر وزیر 1 و نیم ساعت است که ابتدا محمود صادقی، نماینده تهران و احمد بیگدلی، نماینده خدابنده در مخالفت با رحمانی و حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان و علی اصغر یوسف‌نژاد، نماینده ساری درموافقت با وزیر پیشنهادی صنعت،معدن و تجارت هر کدام به مدت 15 دقیقه سخنرانی می‌کنند.

و پس از آن رحمانی، وزیر پیشنهادی صنعت،معدن و تجارت به مدت 30 دقیقه برنامه های خود را ارائه داد.

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: «نخست سوالی که مطرح است این است که در شرایط فعلی ترمیم کابینه با چه هدفی انجام می‌شود. به نظر می‌رسد قصد دولت افزایش کارآمدی خود و جلب اعتماد از دست رفته عمومی و مواردی از این دست است.»

او ادامه داد: «باید دولتمردان از خود بپرسند که ِآیا با این تغییرات این اهداف محقق می‌شوند. نباید برخی سخنان را برای روزهای انتخابات گذاشت و نقدهای تند را برای چند روز تبلیغات صرف کرد.»

صادقی گفت: «برنامه‌ریزی‌ها باید بر اساس داده‌های وضع موجود صورت بگیرد تا خروجی تصمیمات مناسب باشد ولی برنامه آقای رحمانی بر اساس داده‌های قبل از سال 97 نوشته شده است. معلوم نیست مسئله کاهش نرخ بهره وری با توجه به افت وحشتناک تولید درکشور چگونه قرار است صورت بگیرد.»

صادقی گفت: «برنامه ارئه شده آقای رحمانی هیچ ارتباط معناداری با بودجه های سالانه دولت ندارد بنابر این مشخص نیست با چه منابعی قصد رسیدن به این اهداف را داریم. کلی گویی آسان است ولی رسیدن به آنها امری بعضا ناممکن.»

عضو فراکسیون امید خاطرنشان کرد: «با توجه به تحریم‌های ظالمانه و خروج سرمایه‌های خارجی از کشور باید تکیه ما بر بخش خصوصی باشد ولی در برنامه تقدیمی آقای رحمانی هیچ بخش ویژه‌ای برای این مسئله دیده نشده است.»

او در بخش دیگری از اظهارات خود خطاب به رئیس‌جمهوری گفت: «آقای روحانی شما چرا وزیر صنعت خود را تغییر دادید مگر قصدتان غیر تغییر بود پس چرا برنامه آقای رحمانی همان برنامه آقای شریعتمدای با اندکی دست کاری است.»

صادقی در خاتمه با اشاره به مدرک تحصلی وزیر پیشنهادی صنعت و تناسب نداشتن آن با مسئولیت‌های او خاطرنشان کرد: «آیا ممکن است دانشجویی هم سرکلاس برود و هم اینکه هم زمان چندین و چند مسئولیت مهم را در کشور داشته باشد.»

یک وزیر بدون استفاده از پتانسیل مجلس موفق نیست

علی‌اصغر یوسف‌نژاد،نماینده ساری در موافقت با وزیر پیشنهادی صنعت معدن و تجارت گفت: « وقتی ما به وزیری رای می دهیم همه مشکلات روی سر او می‌ریزد. رحمانی از نظر وضع تحصیلی و مدیریتی با پستش کاملا تطبیق دارد و دیگر نیاز به آموزش ندارد زیرا بکارگیری برخی افراد غیر متخصص در این وزارتخانه نتیجه معکوس گرفتیم.»

او افزود: «او آشنایی با مسائل مختلف خودرو و تجارت خارجی دارد و شناخت نسبی نسبت به همه امور این وزارتخانه دارد. اقای رحمانی باید با توجه به برنامه‌های قبلی و اسناد بالا دستی خود را با وضع موجود تطبیق دهد و با توجه به تجربیات خود برای حل مشکلات تلاش کند.»

یوسف نژاد گفت: «رحمانی مجلس و دولت را دیده است و از هر دو زاویه به مسائل نگاه کرده است و تجربه بالاترین سطح مدیریتی را داشته است و فردی سالم و صبور است اما نمایندگان باید بدانند یک وزیر بدون استفاده از پتانسیل مجلس موفق نیست و مجلس باید به آنها کمک کند و فکر می کنم رحمانی از جایگاه حداقلی برای یک وزیر برخوردار است و بقیه مسائل به خودش باز می‌گردد البته وزرا باید بدانند مجلس خانه آنها است اگر مشکلی هست بگویند حتما مجلس کمک می‌کند.»

امروز زمان دعوای دولت، مجلس و قوه قضاییه نیست

عزیز اکبریان، نماینده کرج گفت: «امروز زمان دعوای دولت، مجلس و قوه قضاییه نیست زیرا این انقلاب حاصل خون 240 هزار شهید است وزارت صنعت معدن تجارت از وزارتخانه‌های حساس است و مشکل اصلی این وزارتخانه در بیمه، مالیات و گمرک است و آقای شریعتمداری بسیار زحمت کشید ما چه کمکی به او کرده‌ایم که از آنها انتظار داریم آقای رحمانی نیز مدیری سالم پاکدست و ولایی است.»

او افزود: «رحمانی سه دوره نمایندگی مجلس بوده و نباید اورا وارث همه مشکلات صنعت بدانیم بلکه تیم اقتصادی دولت و مجلس وارث آن است اقای رحمانی برای تولید و مبارزه فساد برنامه دارد.»

نماینده کرج ادامه داد: « آقای رحمانی از برایجلوگیری خام فروشی و صادرات و صادرات غیر نفتی برنامه دارد باید بدانیم در بحث خودرو سازی مشکل خودروسازی در خصولتی ها است و این‌ها دست وزیر نیست مشکل پتروشیمی دست خصولتی‌ها است. اقای رحمانی توجه به مدیران بومی توجه دارد و او انسان پر تحرکی است نیروی ارزشی نسبت به دولت و انقلاب وفادار است.»

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان گفت: «رونق اقتصادی توجه ویژه به صنعت، معدن و تجارت است. یک وزارتخانه یک نفر در هیات دولت قوه مقننه و قضاییه باید دست در دست هم بدهند تا مشکلات را حل کنند.»

او افزود: «رحمانی در زمره بهترین مدیران اجرایی کشور است و انتخاب او نشانه عزم جدی دولت برای حل مسائل اقتصادی است. آقای رحمانی در حوزه اندیشه باورها رفتار ارزشی آزمون خود را پس داده است و در رویکردهای داخلی و خارجی صاحب نظر است و تعامل با دنیا به عنوان یک استراژی مورد توجه او است و تجربه محوری و کارنامه درخشان او نشان می‌دهد و با کمک بخش خصوصی نوید روزهای روشن را در صنعت می‌دهد.»

نماینده زاهدان تصریح کرد: «سلامت برنامه محور بودن و مسئولیت خطیری داشته و مسئولیت پذیری او زبانزد بوده است و تجربه او می‌تواند باعث افزایش تولید داخلی و باعث تقویت صادرات غیر نفتی خواهد شد.»

او ادامه داد: « او یک مدیر استراژیک است و برنامه‌های او نوید روزهای خوبی را در حوزه صنعت و معدن و تجارت می دهد و از همه می خواهم رای بالایی به او بدهند که 14 سال از او شناخت دارم.»

اکبر رنجبر زاده، نماینده اسدآباد گفت: «باید در تنظیم بازار کشاورزان ضرر نکنند و بخش عظیمی از تولیدات در کشور در حوزه کشاورزی است او سه دوره در مجلس و در کمیسیون صنعت و معدن بوده و رئیس کمیسیون صنایع مجلس بوده او در پاکدستی و مدیریت صاحب نام است او قیمت های لحظه‌ای را کنترل می کند و در تنظیم بازار موفق خواهد بود و در تجارت الکترونیک بسیار موفق خواهد بود و همه اینها در برنامه های او وجود دارد.»

رحمانی: مردم انتظار دارند از تنش و اختلاف پرهیز کنیم

رحمانی، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت در تشریح برنامه های خود در صحن علنی مجلس گفت: «برنامه های ما رویکردهایی داشته است. 34 ماه از عمر دولت باقی مانده است و هم نگاه علمی و هم عملیاتی داشته ایم. متناسب با شرایط جدید دوره تحریم و بر اساس اصول اقتصاد مقاومتی تدوین شده است.»

او افزود:«حوزه تولید و تثبیت اشتغال، حوزه معدن و حوزه بازرگانی سه محود اصلی برنامه بنده هستند.»

رحمانی بیان کرد:«مردم از ما توقع معجزه ندارند. مردم انتظار دارند از تنش و اختلاف پرهیز کنیم.»

وزیر پیشنهادی صمت افزود: «ما امسال نسبت به سال قبل معادل 10 میلیارد دلار در وزارت صنعت تولید داخل داشتیم و از تحریم فرصت ساخته‌ایم. »

او ادامه داد:« در ده سال آینده تنها نیاز کشور در واگن 34 هزار واگن است که همه در حوزه نوسازی و هم اشتغال فعال خواهد شد.»

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: «در پروژه‌های ویژه در سال جاری معادل ۱۰ میلیارد دلار ساخت داخل را آغاز کردیم. اقلامی که در سال‌های گذشته وارد می‌شد با برنامه‌های مدون داخلی سازی می‌شود. طی ۱۰ سال آینده ۴۰ هزار واگن را تولید خواهیم کرد. در سه سال آینده ۲۰۲ هزار دستگاه کشنده، اتوبوس و مینی‌بوس تولید می‌شود.»

رحمانی ادامه داد: «مواد اولیه ای که در کالاهایی که با زندگی و کار مردم سر و کار دارند را با قیمت مناسب‌تری در اختیار می‌گذاریم.»

او با بیان اینکه تامین مالی واحدهای اقتصادی را دنبال می‌کنم، گفت: «تولید نیاز به نقدینگی دارد تا سطح تولید حفظ شود. برای واردات ماشین‌آلات و فناوری‌ها نیز برنامه‌ریزی شده است. برای پتروشیمی، خودرو و لوازم خانگی برنامه دارم به ویژه در حوزه خودرو که برنامه های تحول‌آمیز دارم. تولید خودروی باکیفیت با قیمت مناسب را دنبال می‌کنم.»

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: «مدیریت شرایط تحریم و رصد آثار تحریم را از طریق ستاد تحریم وزارتخانه دنبال می‌کنم تا مقابله با آثار آن و استفاده از شرایط جدید را برنامه‌ریزی کنیم. تامین کالاهای اساسی را از طریق ذخیره سازی دنبال می‌کنیم و قطعا با وزارت جهادکشاورزی هماهنگ خواهیم شد. از شبکه اصناف و اتحادیه‌های صنفی استفاده خواهم کرد. پروژه زنجیره تامین را برای سه سال آینده با ۵۵ برنامه عملیاتی را به سرانجام خواهم رساند.»

رحمانی با تاکید بر اینکه طراحی و استقرار بخش تولید و بازرگانی کشور را دنبال می‌کنیم، گفت: «در حوزه توسعه تجارت الکترونیک و استفاده از توانایی‌های بخش خصوصی برنامه‌های جدی داریم. در شرایط تحریم حتما لازم است از توان مردم و بخش خصوصی استفاده می‌کنم.»

او متذکر شد: «پیشران اقتصاد کشور حتما باید صادرات باشد. کشورهای همسایه بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار واردات دارند و سهم ما زیر ۵ درصد است. برای رسیدن آن به یک درصد، ۳۰ میلیارد دلار نیاز است که یک و نیم میلیون شغل ایجاد خواهد کرد. از ظرفیت کوله‌بران و ته‌لنجی‌ها نیز استفاده و بکارگیری خواهد شد.»

وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت گفت: «در حوزه مبارزه با فساد محور کار بنده خواهد بود. فساد سازمان یافته در حوزه کاری بنده جایگاهی نخواهد داشت. سفرهای استانی بابرنامه، با هدف و با پیگیری را دنبال می کنم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار