در گفت وگو با پانا:

رئیس انجمن قطعه‌سازان: در ماه‌های آینده قیمت بازاری خودرو کاهش و قیمت کارخانه‌ای افزایش می‌یابد

تهران (پانا) - خودروسازان ماه‌هاست در صدد هستند تا قیمت خودرو را افزایش دهند و آن گونه که محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن قطعه‌سازان، می‌گوید قیمت کارخانه‌ای خودرو در ماه‌های آینده افزایش می‌یابد اما قیمت بازار کاهش خواهد داشت که تعدیل این فاصله به نفع صنعت خودروسازی و اشتغال ناشی از این بخش است.

کد مطلب: ۸۶۵۶۱۰
لینک کوتاه کپی شد
رئیس انجمن قطعه‌سازان: در ماه‌های آینده قیمت بازاری خودرو کاهش و قیمت کارخانه‌ای افزایش می‌یابد

در ماه‌ها و هفته‌های اخیر طرح‌های پیش‌فروش خودروی متعددی از سوی خودرسازان ارایه شد؛ طرح‌هایی که آخرین آن 29 مهر آغاز شد اما استقبال از این طرح تا آنجا بود که تنها در ساعت‌های اولیه آغاز این طرح 800 هزار نفر به سایت ایران خودرو مراجعه کردند و برخی موفق به ثبت نام نشدند. اهورا گلیاری، مدیر بازاریابی و شبکه فروش ایران خودرو در این خصوص به صدا و سیما گفته است در این دوره از پیش‌فروش خودروهای ایران‌خودرو این شرکت مجوز پیش فروش 24 هزار خودرو را داشت که تا ساعت 12 روز 29 مهرماه درحالیکه 760 هزار و 200 نفر به سایت مراجعه کرده بودند، 20 هزار و 500 نفر موفق به ثبت نام خودرو شدند.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه حدود 800 هزار نفر برای خرید محصولات ایران خودرو به این سایت مراجعه کرده‌اند افزود: درحالیکه تنها 24 هزار خودرو ظرفیت این شرکت برای پیش فروش بود قطعاً برای بسیاری امکان ثبت نام وجود نداشته است که این وضع باعث نارضایتی این افراد شد. اما باید این نکته را درنظر گرفت که کل تولید خودرو در شرکت ایران خودرو در سال گذشته 760 هزار دستگاه بوده است و موفق‌نشدن خریداران در ثبت نام هیچ ارتباطی به شایعات بستن سایت توسط این شرکت ندارد.

حال این پرسش مطرح است که این استقبال گسترده از طرح‌های پیش‌فروش خودرو به دلیل شنید‌ها و اخبار اولیه از احتمال گران‌شدن قیمت کارخانه‌ای خودروهاست؟

محمدرضا نجفی‌‌منش، رئیس انجمن قطعه‌سازان در گفت وگو با پانا از افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو در ماه‌های آینده خبر داد و افزود:‌ نرخ حاشیه بازار در ماه‌های آتی نسبت به وضع کنونی روند کاهشی خواهد داشت. در صورت متعادل نشدن قیمت‌ خودرو این صنعت در ادامه امسال امکان تولید نخواهد داشت و متوقف خواهد شد.

قیمت مواد اولیه خودرو سه برابر شده است

وی افزود:‌ قیمت مواد اولیه خودرو و ارز سه برابر شده است و قیمت قطعات خودرو نیز تغییر کرده است به همین دلیل در ماه‌های آتی صنعت خودروسازی باید نسبت به تغییر قیمت کارخانه‌ای اقدام کند تا امکان حیات و ادامه تولید را داشته باشد.

نجفی‌منش گفت: ثابت نگه داشتن قیمت کارخانه‌ای خودرو موجب شده است تا خودروسازان 6 هزار میلیارد تومان زیان را متحمل شوند و حتی یکی از خودروسازان طی 6 ماه 2 هزار میلیارد تومان زیان دیده است و قرار نیست صنعت به نابودی کشیده شود به قیمت آنکه قرار است قیمت‌ها ثابت نگه داشته شود.

وی ادامه داد: بازار نیز قیمت‌ها را پیدا کرده است و درحالی که قیمت در حاشیه بازار برای خودرویی مانند پراید حدود 40 میلیون تومان است قیمت‌ کارخانه‌ای 22 میلیون تومان به معنای زیان انباشته برای خودروسازان است.

قیمت کارخانه‌ای خودرو تا 80 درصد گران می‌شود

رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو گفت: به نظر می‌رسد افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو در ماه‌های آینده بین 60 تا 80 درصد باشد و تمام تلاش این است که شورای رقابت از این پس در نرخ‌گذاری خودرو مداخله نکند.

وی با بیان اینکه در جلسه سران قوا درمورد افزایش قیمت خودرو بحث و بررسی شده است، گفت:‌ افزایش نرخ کارخانه‌ای خودرو به تصویب ستاد تنظیم بازار خواهد رسید و این مصوبه جنبه قانونی و اجرای به خود خواهد گرفت.

شورای رقابت امکان اعمال نظر بر قیمت‌های جدید خودرو را ندارد

نجفی‌منش در پاسخ به این پرسش که ایا شورای رقابت امکان تاثیرگذاری بر افزایش قیمت خودرو را خواهد داشت، گفت:‌ جلسه سران قوا به ریاست رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس برگزار می‌شود و مصوبه‌ای که از این جلسه بیرون می‌اید حکم فراقانونی دارد و شورای رقابت امکان اعمال نفوذ در آن را نخواهد داشت.

وی در مورد اظهارات سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی درمورد احتکار خودرو توسط خودروسازان گفت:‌ خودروسازان عملا امکان احتکار قطعات را ندارند و برایش مقرون به صرفه نیست. البته ممکن است شرکت‌هایی وجود داشته باشد که کار احتکار قطعات خودرو را انجام داده باشند که باید با آنها برخورد شود.

مصرف‌کنندگان قطعات یدکی را از فروشگا‌ه‌های مجاز خریداری کنند

رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو در مورد توزیع قطعات یدکی بی‌کیفیت در بازار تاکید کرد: مصرف‌کنندگان باید قطعات را از شرکت‌های مطمئن تهیه کنند و خودروسازان شرکت‌های زیرمجموعه‌ای دارند که کار تامین قطعات را بر عهده دارند و در همه شهرها و استان‌های کشور نیز شعبه دارند.

وی ادامه داد: همچنین تولیدکنندگان معتبری در کار تولید قطعات خودرو فعال هستند که سایت‌های اطلاع‌رسانی و دفاتر فروش دارند و مردم باید برای تامین این قطعات به آنها مراجعه کنند.

نجفی‌منش با اشاره به تولید غیرقانونی و زیرپله‌ای برخی قطعات یدکی خودرو گفت: آمار دقیقی از میزان آن وجود ندارد و کارگاه‌های غیراستاندارد و زیرپله‌ای قطعاتی که به بازار عرضه می‌کنند که تنها راه کنترل آن این است که مصرف‌کنندگان از شرکت‌های معتبر قطعات مورد نیاز خود را تهیه کنند.

وی اضافه کرد: بازاریان هم نباید تنها با انگیزه ارزان‌تر بودن از تولیدکنندگان نامعتبر خرید کنند.

پیش‌بینی تولید 600 هزار دستگاه خودرو در نیمه دوم امسال

وی پیش‌بینی کرد خودروسازان در نیمه دوم امسال 600 هزار دستگاه خودر تولید کنند و افزود: صنعت خودروسازی کشور باید به سمت داخلی‌سازی بیشتر قطعات حرکت کند تا به جای واردات تامین قطعات از داخل صورت گیرد.

رئیس انجمن قطعه‌سازان خودرو تصریح کرد:‌ قطعه‌سازان با مشکل تامین ارز، مشکل تامین خط اعتباری و وطولانی بودن مراحل تخصیص ارز مواجه هستند که تا تولید روند مناسبتری داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار