در گفت وگوی پانا با دست‌اندرکاران صنعت طلا بررسی شد

چرا نباید طلای آب‌شده بخریم؟

تهران (پانا) – عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر استان زنجان گرانی اجرت و اخذ مالیات برارزش افزوده بالا از مصنوعات طلا را دو دلیل عمده برای تمایل مردم به خرید طلای آب شده می‌داند؛ وضعی که به دلیل نبود تخصص لازم برای تشخیص عیار در خریداران عادی در نهایت زیان سنگین برای آنها را به دنبال دارد.

کد مطلب: ۸۶۵۴۶۵
لینک کوتاه کپی شد
چرا نباید طلای آب‌شده بخریم؟

حسین ارجمند، عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر استان زنجان درباره تمایل مردم به خرید فروش طلای آب شده اظهار کرد:‌ پس از گران‌شدن طلا و سکه تمایل زیادی به خرید طلای آبشده در مردم ایجاد شده است.

وی ادامه داد: طلای آب شده طلایی است که باید بین کارخانجات، طلافروشان، بنکداران و مغازه‌های طلافروشی جا به جا شود و مواد اولیه‌ای است که مورد نیاز این صنف است.

فرار از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مهمترین دلیل خرید طلای آبشده

وی افزود: از گذشته طلافروشان، طلای دست دوم را خریداری و به بنکدار تحویل می‌دهند و طلای آبشده بین این رسته‌ها می‌چرخیده است. اتفاق‌هایی که متاثر از نوسان‌های نرخ ارز به وجود آمده است، موجب شد تا مردم برای فرار از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به خرید طلای آبشده روی آورند غافل از آنکه این خرید خطرهایی برای آنها دارد و زمینه سوء استفاده‌هایی وجود دارد که می‌تواند زیان سنگین مصرف‌کنندگان را به دنبال داشته باشد.

وی گفت:‌ کیفیت طلای آبشده به گونه‌ای است که تعیین کیفیت آن در تشخیص مردم عادی نیست و حتی طلافروشان هم در مواردی تخصص لازم برای تشخیص چشمی آن را ندارند. برای تعیین طلای آبشده باید در آزمایشگاه کاملا ذوب شده و به هم بخورد و پس از‌آن مورد بررسی قرار گیرد تا عیار آن به درستی تعیین شود.

سوء استفاده زیاد از مردم عادی در خرید طلای آبشده

عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر استان زنجان بیان کرد:‌ سوء استفاده زیادی از مردم در خرید طلای آبشده صورت گرفته است و این درحالی است که خریدهایی که در قالب آن صورت گرفته است هنوز به بازار عرضه نشده است تا مشخص شود چه خسارت و زیانی از بابت عیار پائین خرید به خریداران تحمیل شده است.

وی ادامه داد:‌ طلایی که مردم با فاکتور خرید می‌کنند دارای شناسنامه است که در آن کد سازنده، عیار مصنوع طلا و کد کارگاه موجود است و حتی کد شهری که در آن ساخته شده است هم بر روی آن حک شده است و حتی پس از 10 سال از خرید می‌توان پیگیری لازم را انجام داد اما طلای آبشده نه فاکتور و نه شناسنامه دارد و ممکن است حتی فروشندگان زیر خرید بزنند و بگویند که از ما خریدی انجام نشده است.

وی تصریح کرد:‌ درمورد دلار نیز این تقلب‌ها امکان‌پذیر است و تخلف‌های زیادی در این زمینه گزارش شده است.

عضو هیات رئیسه اتحادیه طلا و جواهر استان زنجان گفت: همیشه دلالان و خریداران خانگی هستند که زیان می‌ببنند.

وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که مردم به سمت خرید طلای ساخته شده نمی‌روند آن است که باید مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی برای آن بپردازدند،‌اظهار کرد:‌ اگر فردی یک گرم طلای ساخته‌شده خریداری کند باید بابت هر گرم 45 هزار تومان بپردازد. این درحالی است که سود طلافروشان تنها 7 درصد است و درحالی که طلافروشان بابت هر گرم طلای ساخته‌شده با نرخ‌های کنونی 35 تومان دریافت می‌کنند سازمان امور مالیاتی 45 هزار تومان دریافت می‌کند.

مالیات بر ارزش افزوده تنها به اجرت تعلق گیرد

عضو هیات مدیره رئیسه اتحادیه طلا و جواهر استان زنجان با اشاره به کمپین کاهش مالیات برارزش افزوده صنعت طلا اظهار کرد: درخواست ما این است که ارزش افزوده به اجرت طلا تعلق گیرد نه کل ارزش طلای ساخته شده اما متاسفانه تلاش‌های این کمپین تا کنون به نتیجه نرسیده است و به ازای خرید هر 10 گرم طلا باید 450 هزار تومان مالیات برارزش افزوده از مشتری گرفته شود.

وی اضافه کرد: مردم هنوز متوجه نشده‌اند که مالیات برارزش افزوده از آنها اخذ می‌شود و این مصرف‌کننده نهایی است که آن را پرداخت می‌کند اما در رسانه‌ها به گونه‌ای عنوان می‌شود که گویا طلافروشان خواستار اخذ مالیات برارزش افزوده نیستند و با آن مخالف هستند.

رکود سنگین در صنعت

ارجمند گفت: طلافروشان مالیات بر درآمد را پرداخت می‌کنند و تنها اعتراض آنها به ارزش افزوده است چون موجب رکود سنگین در این صنعت شده است. طلافروشان شفافترین صنف هستند و در بحبوبه مسائل ارزی و بالا و پایین‌شدن نرخ ارز نه احتکار کردند و نه گران‌فروشی.

وی اضافه کرد:‌ گارگاههای طلافروشی با کاهش زیادی مواجه شده‌اند و کارگاههای زیادی در تکیه دولت و چهارراه گلوبندگ با تعطیلی مواجه شده‌اند.

وی در تحلیل بازار طلا نیز گفت:‌ محاسبه طلا از نرخ اونس و دلار به دست می‌اید. قیمت جهانی طلا نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است و هر پیش‌بینی در بازار طلا منوط به تعیین نرخ ارز است.

ارجمند با اشاره به کاهش شدید خرید طلای ساخته شده گفت:‌ خرید مصنوعات طلا با هدف سرمایه‌گذاری به دلیل کسرشدن اجرت و مالیات برارزش افزوده برای خریداران با زیان همراه است به همین دلیل فروش به شدت کاهش یافته است.

وی افزود:‌ پس از گران‌شدن طلا اجرت نه به صورت ریالی که با طلا محاسبه می‌شود به طور مثال به ازای خرید یک گرم طلا 100 سوت طلا دریافت می‌شود و اجرت ریالی طلا به صورت طلا اخذ می‌شود.

خرید طلای آب شده توصیه نمی‌شود

محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه طلا و جواهر نیز در توضیح خرید و فروش طلای آب شده، تصریح کرد: برخی افراد برای تبدیل نقدینگی به طلا اقدام به خرید طلا آب شده می‌کنند تا هیچ گونه اجرتی پرداخت نکنند و در زمان فروش نیز هر گرم از آن به قیمت روز طلا ۱۸ عیار فروخته می‌شود.

کشتی‌آرای اظهارکرد: برای متضر‌ر نشدن از خرید و فروش طلا آب شده نیاز به مشاوره‌های اقتصادی است و به طور کلی به افراد این سبک از سرمایه‌گذاری توصیه نمی‌شود، زیرا به هنگام فروش با مشکل مواجه خواهند شد.

طلایی که ذوب می‌شود چه متفرقه باشد (طلای کهنه و دست‌دوم) چه شمش، آب شده نامیده می‌شود چون آب شده است این آبشده ممکن است مخلوطی از طلا و فلزهای دیگر باشد تا به عیار دلخواه تبدیل شود.

گزارش از ناهید شمشیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار