اولین قانون کوهنوردی، احترام به طبیعت است

کاشان (پانا) - سرپرست تیم کوهنوردی کوهباد نوش آباد گفت: کوهنوردی هم مثل سایر ورزشها شرایط و نیازهای خاص خود را دارد و افرادی که حتی به صورت تفریحی به این ورزش می پردازند باید این شرایط را رعایت کنند.

کد مطلب: ۸۶۵۳۶۳
لینک کوتاه کپی شد
اولین قانون کوهنوردی، احترام به طبیعت است

به گزارش پانان کاشان، مصطفی قدیری در آیین گرامیداشت روز کوهنورد اظهار کرد: مردم، کوه را نماد استقامت و استواری می دانند و با وجود همه مشکلات در این مسیر ، اما همه از شیرینی صعود می گویند.

وی اظهار کرد: اولین قانون کوهنوردی، احترام به طبیعت و تعهد برای حفظ محیط زیست است اما متاسفانه بسیاری از افراد توجهی نداشته و حتی در مسیر قله دماوندکه نیازمند ورزشکاران حرفه ای است، انواع زباله دیده می شود در حالی که کوهنوردان خارج از کشور، پوکه مواد مصرفی را در مسیر بازگشت به شرپاها تحویل می دهند.

وی تاکید کرد: ایمنی در کوه از دیگر ضرورتهای ورزش کوهنوردی است حتی اگر به صورت تفریح باشد و تاکنون افراد بسیاری در کوههای اطراف کاشان دچار حادثه شده اند در حالی که اگر هلال احمر هلی کوپتر امداد داشته باشد، ارائه خدمات پزشکی به حادثه دیدگان با سرعت بیشتری انجام می شود.

وی تصریح کرد: همه افراد کوهنوردی باید مراقب هم باشند. حوادث کوهستان را بشناسند و به یکدیگر آموزش بدهند مخصوصا برخی افرادی که به کوهنوردی می‌روند نمی‌خواهند ضعف خود را به دیگران نشان دهند بنابراین از نشانه‌ها صحبتی نمی‌کنند.

قدیری گفت: کوهنوردی که در آن تخریب طبیعت، بی توجهی به ‌سلامت همراهان و آسیب‌دیدگی فراوان صورت بگیرد برخلاف با روحیه ورزشکاری است و گروههای کوهنورد باید با فرهنگ‌سازی در حل این مشکلات قدم‌های سازنده‌ای بردارند.

یکی دیگر از کوهنوردان کاشانی گفت: خرید تجهیزات کوهنوردی، یکی از مشکلات جدی برای توسعه این ورزش است که به علت گرانی تجهیزات کوهنوردی، تامین آن از عهده ورزشکاران خارج است.

حمید عمیدی افزود: برخلاف ورزشهایی مثل فوتبال، کمتر کسی حاضر به حمایت از تیم های کوهنوردی است و هیئت کوهنوردی نیز به علت کمبود اعتبار نمی تواند حمایت خاصی انجام بدهد.

فاتح 72 ساله البروس روسیه گفت: در ورزش کوهنوردی، کلاس خودیابی و خودشناسی است و یک ورزش برای با هم بودن و در کنار هم بودن است، که حتی قوم و سن نمی شناسد و رقابتی هم در آن نیست.

سید تقی عمارتی در گفت و گو با پانا کاشان اظهار کرد: کوهنوردی ورزشی استکه، غرور و خود برتر بینی را در وجود شخص می شکند، به ورزشکاران درس همکاری، نوع دوستی و صلح را یاد می دهد و این درسهای مهمی است که همه ما باید بلد باشیم تا در زندگی موفق باشیم.

وی تاکید کرد: کوهنوردی یک ورزش علمی است که نیازمند لوازم و آموزش خاص است و این تجربه ای است که هر کار حرفه ای نیازمند آموزش اصولی با نظارت یک مربی خوب است.

این پیشکسوت فرهنگی گفت: دولت باید کوهنوردان جوان را حتی به صورت معنوی، حمایت کند.و کانونهای بازنشستگی فرصتی را فراهم کند تا بازنشستگان جامعه با استفاده از فعالیتهای ورزشی به ویژه کوهنوردی در اطراف شهرها، از مشکلات جسمی و روحی حفظ شوند.

به گزارش پانا،کوه های اطراف هر شهر، فرصت خوبی برای شهروندان است تا ساعتی را به ورزش کوهنوردی مشغول شوند و انتخاب 29 مهر بنام روز کوهنورد، در تقویم جمهوری اسلامی ایران، بهانه ای برای ترویج این ورزش است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار