نخستین محموله نفتی هفته آینده در بورس انرژی عرضه می‌شود

کریمی: زمینه برای ورود بخش خصوصی به تجارت نفت فراهم شد

تهران (پانا) - به گفته کارشناس بورس و انرژی نخستین محموله نفتی به حجم یک میلیون بشکه در قالب محموله‌های 35 هزار شبکه‌ای ، ساعت 14 یکشنبه پیش‌رو در بورس انرژی عرضه می‌شود.

کد مطلب: ۸۶۵۳۵۵
لینک کوتاه کپی شد
نخستین محموله نفتی  هفته آینده در بورس انرژی عرضه می‌شود

به گزارش­ صدا و سیما، محمدصادق کریمی با اشاره به مصوبه شورای هماهنگی سران قوا درباره عرضه نفت در بورس انرژی افزود: شرکت‌هایی که توانایی خریداری و فروش نفت خام را در بازار جهانی دارند می‌توانند در بورس، رقابت و نفت خام را خریداری و در بازار بفروشند.

وی ادامه داد: سقف و کف رقابت در این عرضه وجود ندارد. قیمت پایه نفت برای این منظور 79 دلار و 15 سنت برای هر بشکه است که می‌تواند بر اساس وضع، کاهش یا افزایش یابد.
کریمی با اشاره به برخی از تفاو‌ت‌های عرضه فعلی نفت در بورس انرژی با عرضه قبلی آن در دوره قبلی تحریم‌ها افزود: امکان خرید اعتباری هم وجود دارد. اقدام‌های خوبی در طراحی این کار انجام شده است و همه زمینه‌ها برای ورود بخش خصوصی در تجارت نفت فراهم است.
این کارشناس بورس و انرژی با بیان اینکه معامله نفت در بورس انرژی فیزیکی است، گفت: حدود 2 ماه پس از معامله، محموله، تحویل و بارگیری می‌شود و پس از آن 50 روز فرصت دارند تا ارز حاصل از صادرات را به حساب شرکت ملی نفت برگردانند و با این کار ضمانت‌نامه‌های آن‌ها آزاد می‌شود.
کریمی اضافه کرد : سود بخش خصوصی در این بازار در این جاست که نفت خام را به قیمت بالاتر از قیمت خرید بفروشد و سود کند.
وی گفت: شرکت ملی نفت اختیار دارد تا قیمت‌ها را به گونه‌ای در بورس انرژی قرار دهد تا برای خریداران نفت، جذابیت ایجاد شود.
کریمی افزود: برخی موارد در اطلاعیه عرضه نفت در بورس انرژی وجود دارد که باید اصلاح و برای مشتری جذاب‌تر شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار