محمدرضا قاسمی‌نیا*

شجره طیبه حماسه پیاده‌روی اربعین

در کتاب کامل الزیارات ابن قولویه قمی آمده است: شخصی از امام صادق علیه السلام پرسید: کسی که به زیارت قبر امام حسین علیه‌السلام برود و عارف به حق آن حضرت باشد و گردنکش و مستکبر نباشد چه ثوابی دارد؟

کد مطلب: ۸۶۵۳۴۴
لینک کوتاه کپی شد

حضرت فرمود: هزار حج و هزار عمره نیک و خالص برایش نوشته می‌شود و اگر شقی باشد؛ سعیدنوشته می‌شود و پیوسته در رحمت خداوند عزوجل قرارمی‌گیرد.
در زیر پرچم حسینی علیه‌السلام و در صراط مستقیم و نور خورشید راهپیمایی عظیم اربعین بیداری اندیشه‌ها، اتحاد، هم‌دلی و هم‌زبانی و برادری نسل‌ها و ادیان ومذاهب و مکاتب را در پی دارد و پیوندی ناگسستنی خلق می‌کند! هر قدم و اقدامی که برای انجام هرچه باشکوهتر مراسم معنوی و فرهنگی پیاده‌روی اربعین برداشته شود در راستای حفظ و تعظیم شعائر اسلامی و گسترش ارزش‌های اسلام ناب محمدی صلی‌الله علیه وآله می‌باشد.
از همه مردم و زائران عزیز؛ دست اندرکاران و خادمین مخلص برپایی مراسم باشکوه پیاده روی اربعین در دبیرخانه ستاد و استان‌ها تشکر می‌شود و نکاتی را پیشنهاد و یادآوری می‌کنیم:
۱- راه‌اندازی دبیرخانه دائمی و تشکیل جلسات هفتگی برای تحلیل بررسی برنامه‌ها، هماهنگی، برنامه‌ریزی و تمهیدات و آمادگی لازم.
۲- بهره‌مندى از توان و ظرفیت جوانان داوطلب و استفاده از فضای مدارس و مساجد برای تسریع در امور صدور ویزای سفر اربعین مانند بسیج امکانات برای انتخابات.
۳- سازماندهی مسئولان استانی ستاد اربعین برای استقرار در مبادی ورودی و بازگشت زائران به کشور، تا پاسخگوی زائران هم‌استانی خود باشند.
۴- برای استقبال از برگشت زائران در ورودی شهرها ایستگاه‌های ثابت با وسایل نقلیه سواری و عمومی سازماندهی شوند تا جابه‌جایی و انتقال زائران به ویژه در سحرها و نیمه‌های شب ممکن شود.
۵- در ورودی کربلا؛ زائران توسط راهنمایان ایرانی به موکب‌ها و محل‌های استراحت هدایت شوند به‌ویژه برای کمک به زائران اولی و سالمند و یا معلولین و زنان و افرادی که انفرادی به زیارت آمده‌اند.
۶- در مسیر نجف تا کربلا پست‌ها و تیم‌های امدادرسانی متعدد و افزایش یابد و به صورت ۲۴ساعت خدمات‌رسانی کنند و لازم است نسبت به تجهیزات دارویی و درمانی و پزشکی از جمعیت هلال احمر حمایت و پشتیبانی خاص گردد.
۷- مبلغان دینی و تاریخی برای پاسخگویی به سوالات زائران درکنار هر عمود مستقر باشند و فقط به موکب‌های بزرگ و معروف بسنده نشود!
۸- راه‌اندازی شبکه تلویزیونی اربعین حداقل ده روز قبل از آغاز ماه صفر با محوریت برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و اطلاع‌رسانی.
۹- تجهیز و آماده‌سازی مساجد، نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی بین‌راهی و مکان‌های متعلق به جایگاه‌های فروش سوخت و رستوران‌ها و ایستگاه‌های خدمات رفاهی و نصب تابلوهای مکان‌نما و تعیین مسافت.
۱۰- توجه ویژه مسئولین و برنامه‌ریزان که در مسیر تردد زمینی با وسایل نقلیه عمومی، همراه با مردم به سوی پایانه‌های مرزی عزیمت کنند تا از نزدیک با نیازها و مشکلات موجود آشنا شوند و در پیگیری‌ها و هماهنگی‌ها بهتر اقدام کنند.
۱۱- بهره‌مندی از توان و ظرفیت نهادهای تبلیغی و فرهنگی مانند طلاب و مبلغین حوزه های علمیه، دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی و روحانیون کاروان‌های حج و زیارت.
۱۲- برپایی ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌های ایرانی در مسیر نجف تا کربلا بر تعداد ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌های عراقی غالب نشود و درجهت اثبات همدلی، موکب‌های مشترک راه‌اندازی شود و محوریت میزبانی‌ها مانند گذشته با مردم عراق باشد و برسنت و روش‌های قبلی بماند.
۱۳- برای معرفی و نشر ارزش‌های هشت سال دفاع مقدس و مقاومت ملت سلحشور ایران و قدردانی از آن دوران، در مسیر تردد زائرین در نقاط و شهرهای مرزی و عملیاتی با نصب بنر و یادمان‌ها زنده نگه داشته شود.
۱۴- راهپیمایان عزیز توجه به حفظ و نگه‌داری از منابع طبیعی و محیط زیست و بهداشت و نظافت را در مسیرهای تردد رعایت کنندتا از تخریب و آسیب‌رسانی به آن‌ها جلوگیری شود.
۱۵- زائران پیاده‌روی اربعین حسینی با پرپایی نماز اول وقت و جماعت جلوه‌های باشکوه را خلق کنند، و می‌دانیم که یکی از زیباترین درس‌های دانشگاه حسینی علیه‌السلام برپایی نماز اول وقت وبه جماعت می‌باشد.
۱۶- ایجاد موکب‌های طهارت و اقامه نماز حدفاصل مرزها و در مسیر ورود و خروج زائران به صورت متعدد گسترده و در دسترس مهیا شود.
۱۷- بزرگترین و باشکوه‌ترین نمایش قدرت اسلام ناب محمدی صلی‌الله علیه و آله درقرن عصر حاضر، مراسم عظیم پیاده‌روی اربعین می باشد که همه عاشقان وتشنگان حقیقت ازسراسر عالم با دلدادگی وعاشقی و بصیرت و ایمان به سوی کربلا شتاب می کنند و حماسه حسینی و زینبی علیهم السلام رابا آموختن از درس‌ها و پیام‌های انسان‌‌ساز وسعادت بخش درزندگی‌، زنده نگه می دارند.وان شاالله به شجره طیبه ای تبدیل خواهدشد که ثمرات وبرکات آن بی شمار،و زمینه‌ساز ظهور حضرت صاحب‌الزمان، امام مهدی موعود عجل‌الله تعالی فرجه می‌شود.

*معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار